In this study, it is
purposed to determine the effectiveness of proper atmosphere for learning in
overcoming misconceptions and the difficulties that the students in 7th grade
encounter while learning Algebra. In this paper, researcher-teacher model was
used, and the study was supported with mixed method that ties between
qualitative and quantitative researches. A concept test (CT) with 26 questions
was developed about determining misconceptions and conceptual understanding of
the students in the field of Algebra. The population of the study consists of
54 students in a middle school in a district of Van city in 2016-2017 education
year. In qualitative part of the study, empirical research method was used. 14
activities were performed on experimental group for 3 weeks. The concept tests
which are also used as pre-test and post-test was assessed by using 8 rubrics.
In the quantitative part of the study, the findings were designed by making
unstructured interview with 12 students chosen from the control and
experimental groups. The findings
obtained showed that activity-based learning was more effective in overcoming
misconceptions. The misconceptions the students have generally focused on the
factors such as they couldn’t understand different usage of the letters in
algebra, they believed the letters should be made up only by numbers, they
thought each letter has only one value and the expressions like ab are two
digit numbers.
misconceptions Activity-based teaching algebra content domain teaching mathematics
Bu çalışmada, 7. sınıf
öğrencilerinin cebir öğrenme alanında karşılaştıkları olası güçlükler ile
kavram yanılgılarına yönelik tasarlanan etkinlik temelli öğrenme ortamlarının
kavram yanılgılarını gidermede etkililiğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu
araştırmada, araştırmacı öğretmen yöntemi kullanılmış, nitel ve nicel araştırma
arasında köprü kurulmasını sağlayan karma yöntemle de desteklenmiştir.
Öğrencilerin cebir öğrenme alanındaki kavramsal anlamalarını ve kavram
yanılgılarını belirlemek için 26 soruluk kavram testi (KT) geliştirilmiştir.
Araştırmanın örneklemi, 2016-2017 eğitim-öğretim yılındaki Van ilinin bir
ilçesindeki ortaokulun yedinci sınıfına devam eden 54 öğrencidir. Araştırmanın
nicel kısmında deneysel yöntem kullanılmıştır. Ön test ve son test olarak
kullanılan kavram testleri 8 adet rubrik kullanılarak değerlendirilmiştir. Daha
sonra araştırmanın nitel boyutunda ise deney ve kontrol grubundan seçilen 12
öğrenci ile yapılandırılmamış görüşme yapılarak bulgular düzenlenmiştir. Elde
edilen bulgular kavram yanılgılarının giderilmesinde etkinlik temelli öğretimin
daha etkili olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin sahip oldukları kavram
yanılgıları ise cebirdeki harflerin farklı kullanımlarını anlayamadıkları,
harflerin sadece rakamlardan oluşabileceklerine inandıkları, her harfin sadece
bir değere sahip olduğunu düşünmeleri, ab gibi ifadelerin iki basamaklı
olduğuna inandıkları üzerinde yoğunlaşmıştır.
Etkinlik temelli öğretim kavram yanılgıları cebir öğrenme alanı matematik öğretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 2 |