Sosyal Bilgiler; tarih, coğrafya, sosyoloji, psikoloji, sanat tarihi gibi pek çok sosyal bilimin tek bir potada eritildiği çok disiplinli bir çalışma alanıdır. Bu çalışma alanın ilk ve orta öğretimde 1968 yılından itibaren sosyal bilgiler dersi olarak yer almaktadır. Derslerde kullanılan kitaplar MEB tarafından onaylanmış olan yardımcı ders materyalleridir. Ders kitapları öğretmenlerin anlattıklarının derli toplu yer alması, sözlü olarak anlattıklarının tamamlanması ve eksikliklerin giderilmesi, öğrencilerin her zaman elinin altında yer alan bir kaynak olması bakımından oldukça önemli materyallerdir.
Bu çalışmada 2018 öğretim programına göre hazırlanmış ve Milli Eğitim Bakanlığına tarafından onaylanmış olan 3 adet ders kitabından birisi olan Şahin’in (2018) 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders kitabı coğrafya konuları açısından içerik analizine tabi tutulmuştur. Öğrenme alanlarında coğrafya konu içerikleri ve konuların aktarımındaki kullanılan yöntemler eleştirel bir bakış açısıyla ele alınmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme tekniği kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; İnsanlar Yerler ve Çevreler, Üretim, Dağıtım ve Tüketim, Küresel Bağlantılar öğrenme alanlarında coğrafya konuları kapsamındaki öğrenme etkinliklerinin yeterli sayıda olduğu görülmüştür. Etkinliklerde kullanılan görsellerin ve etkinlik içeriklerinin kazanımlara uygun olduğu tespit edilmiştir. Fakat kavram haritalarında, karikatürlerde, fotoğraflarda ve metinlerde yer alan içerikler arasında ilişki kurma etkinliklerine yeterince yer verilmediği tespit edilmiştir.
5. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı içerik analizi coğrafya konuları öğrenme etkinlikleri coğrafya görselleri
Social studies; It is a multidisciplinary field of study, which includes many social sciences such as history, geography, sociology, psychology, and art history are melted in one pot. This field of study has been included as a social studies course in primary and secondary education since 1968. The books which are used in the courses are supplementary course materials approved by the Ministry of National Education. Textbooks are very important materials in terms of covering orderly what teachers tell, completing what they tell verbally and overcoming learning weaknesses and being a resource that students always have at hand.
In this study, the 5th Grade Social Studies Textbook of Şahin (2018), one of the x number of textbooks prepared according to the 2018 curriculum and approved by the Ministry of National Education, was subjected to content analysis in terms of geography subjects. Geography curriculum and methods used in the transfer of topics in the learning areas were discussed with a critical perspective. Document analysis technique, one of the qualitative research methods, was used in the research. According to the findings obtained; It has been observed that there are sufficient numbers of learning activities within the scope of geography subjects in the area of People Places and Environments, Production, Distribution and Consumption, Global Connections. It has been determined that the images and content of the events used in the activities are suitable for the achievements. However, it has been determined that the activities of establishing relationships between the contents in mind maps, cartoons, photographs and texts are not sufficiently included.
5th grade social studies textbook content analysis geography topics
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mart 2021 |
Kabul Tarihi | 16 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1 |