In this study, it is aimed to examine the attitudes of distance education students towards distance education within the framework of lifelong learning. In the study, the survey model, which is one of the quantitative research methods, was used. The study group of the study consists of distance education students enrolled in associate degree distance education programs in the spring semester of the 2021-2022 academic year at a state university. Distance Education Attitude Scale in Lifelong Learning was used as a data collection tool. 102 distance education students participated in the study. The results of the study show that students' attitudes towards distance education within the framework of lifelong learning are positive. The results of the study revealed that students' attitudes towards distance education within the framework of lifelong learning were positive. In the study, it was also examined whether there were significant differences in the attitudes of distance education students towards distance education within the framework of lifelong learning in terms of gender, age, marital status and working status. It was observed that there was only a significant difference according to age in the whole scale and in the sub-dimensions of Preference and Teaching, and these differences were in favor of students aged 23 and over.
Lifelong Learning Open and Distance Learning Distance Education Attitude
Bu çalışmada eğitimlerinin tamamını uzaktan eğitim yöntemi ile alan öğrencilerin mevcut uzaktan eğitim deneyimleri göz önünde bulundurularak hayat boyu öğrenme çerçevesinde uzaktan eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın çalışma grubu, bir devlet üniversitesinde 2021-2022 eğitim-öğretim akademik yılında bahar döneminde önlisans uzaktan eğitim programlarına kayıtlı olan uzaktan eğitim öğrencilerinden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Hayat Boyu Öğrenmede Uzaktan Eğitim Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmaya 102 uzaktan eğitim öğrencisi katılmıştır. Çalışmanın sonuçları, öğrencilerin hayat boyu öğrenme çerçevesinde uzaktan eğitime yönelik geliştirdikleri tutumlarının olumlu olduğunu göstermektedir. Çalışmada ayrıca, uzaktan eğitim öğrencilerinin hayat boyu öğrenme çerçevesinde uzaktan eğitime yönelik tutumlarının cinsiyet, yaş, medeni durum ve çalışma durumu açısından farklılıkların anlamlı olup olmadığı incelenmiştir. Ölçeğin tamamında ve Tercih ve Öğreticilik alt boyutlarında sadece yaşa göre anlamlı farklılık olduğu ve bu farklılaşmaların 23 yaş ve üzeri öğrencilerin lehine olduğu görülmüştür.
Hayat boyu öğrenme Açık ve uzaktan öğrenme Uzaktan Eğitim Tutum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 24 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2 |