The purpose of this study is to examine the distribution of the questions in the Turkish subtest of the High School Transition System (LGS) applied at the end of the second semester of the 2022-2023 academic year according to the knowledge/cognitive domain steps of the Revised Bloom's Taxonomy. The data were collected through document analysis, one of the data collection techniques of qualitative research method. The object of the study was the 2023 LGS Turkish questions administered at the end of the second semester of the 2022-2023 academic year. The data were analyzed with descriptive analysis technique. As a result of the research, 12 questions in the 2023 LGS Turkish subtest were in the comprehension/conceptual cognitive/knowledge dimension. This is followed by recall/operational cognitive/knowledge dimension with four questions. Two questions were comprehension/operational, one question was comprehension/affective, and one question was recall/affective cognitive/knowledge. In addition to this situation, it was determined that no question was asked in the metacognitive knowledge dimension. In the cognitive dimension, it was observed that no questions were asked in the application, analysis, evaluation and creation steps. Based on the results of the study, it was suggested that LGS Turkish questions can be built on the learning model in order to prevent students from accumulating in a certain skill, to determine the extent to which knowledge and cognitive level questions will be asked in advance and to employ different skills. In addition to this, it was also suggested that LGS Turkish questions could include questions that would measure students' higher-order thinking skills (open-ended), and that LGS Turkish questions could include questions in the metacognitive knowledge dimension according to the Revised Bloom's Taxonomy (RBT) and questions in the application, analysis, evaluation and creation steps in the cognitive dimension.
Bu araştırmanın amacı 2022-2023 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminin sonunda uygulanan Liselere Geçiş Sistemi (LGS) Türkçe alt testindeki soruların Yenilenmiş Bloom Taksonomisinin bilgi/bilişsel alan basamaklarına göre dağılımını incelemektir. Veriler nitel araştırma yöntemi veri toplama tekniklerinden doküman analizi ile toplanmıştır. Araştırmanın inceleme nesnesini 2022-2023 eğitim-öğretim yılı ikinci dönemin sonunda uygulanan 2023 LGS Türkçe soruları oluşturmaktadır. Veriler betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda 2023 LGS Türkçe alt testindeki 12 sorunun anlama/kavramsal bilişsel/bilgi boyutunda olduğu görülmektedir. Bu durumu dört soru ile hatırlama/işlemsel bilişsel/bilgi boyutu takip etmektedir. İki soruyu anlama/işlemsel, bir soruyu anlama/olgusal, bir soruyu ise hatırlama/olgusal bilişsel/bilgi basamağı oluşturmaktadır. Bu durumun yanı sıra üstbilişsel bilgi boyutunda soru sorulmadığı tespit edilmiştir. Bilişsel boyutta ise uygulama, çözümleme, değerlendirme ve yaratma basamağında soru sorulmadığı görülmüştür. Araştırmanın sonuçlarından hareketle öğrencilerin belirli bir beceride yığılmasını önlemek, hangi ölçüde bilgi hangi ölçüde bilişsel düzeyde soru sorulacağı önceden belirlemek ve farklı becerileri işe koşmak için LGS Türkçe sorularının öğrenme modeli üzerine inşa edilebileceği önerisinde bulunulmuştur. Bu durumun yanı sıra LGS Türkçe sorularında öğrencinin üst düzey düşünme becerilerini ölçecek (açık uçlu) sorulara da yer verilebileceği, LGS Türkçe sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne (YBT) göre üstbilişsel bilgi boyutu ile bilişsel boyutta uygulama, çözümleme, değerlendirme ve yaratma basamağındaki sorulara da yer verilebileceği önerilerinde bulunulmuştur.
LGS Ölçme ve Değerlendirme Yenielnmiş Bloom Taksonomisi Türkçe Dersi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 19 Eylül 2023 |
Kabul Tarihi | 14 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1 |