La Belle Epoque that took place at the last quarter of XIXth century and cultural historians defined it as a “Golden Age”, has a direct impact on the destruction caused by World War I that broke out at the first quarter of XXth century. In particular, developments in war technology enhanced the devastating power of war. With the prolongation of war, as the hopes of soldiers at the front for a “near end” began to disappear, in view of severe losses and for the sake of the continuation of struggle, different types of ‘ammunition’ were employed. One of these were humorous magazines with political contents which became a veritable propaganda tool. La Baïonnette is one of those magazines which began to be published in 1915, the year the war became more violent. This magazine criticized in particular the Prussian Empire and Ottoman Empires, enemies of France aimining thus to boost the morale of soldiers at the diffrent fronts and to refresh their faith on winning the war. This study will examine the perception of the Ottoman Empire, as the “Sick Man” of Europe and how it became the main tool of humor in the second issue of La Baïonnette, titled as Têtes de Turcs.
La Baïonnette humour propaganda Ottoman Empire caricature World War I.
XIX. yüzyılın son çeyreğinde Avrupa’da yaşanan ve kültür tarihçileri tarafından bir “Altın Çağ” olarak anılan La Belle Epoque, XX. yüzyılın ilk çeyreğinde yaşanan I. Dünya Savaşı’nın yıkımında doğrudan etkili olmuştur. Özellikle savaş teknolojisinde yaşanan gelişmeler, savaşın yıkım gücünü artırmıştır. Savaşın uzaması ile cephelerdeki askerlerin savaşın hemen biteceğine dair ümitleri yavaş yavaş yok olmuş, büyük kayıplar karşısında mücadelenin sürmesi adına mühimmattan farklı unsurlar devreye girmiştir. Bunların en başında birer propaganda aracı olan siyasi içerikli mizah dergileri gelir. Savaşın giderek şiddetlendiği 1915 yılında yayın hayatına başlayan La Baïonnette dergisi de bunlardan biridir. Özellikle Fransa’nın düşmanı olan Alman İmparatorluğu ile Osmanlı İmparatorluğu’nun hedef alındığı bu dergi, I. Dünya Savaşı süresince cephede yaşayan askerlerin morallerini yüksek tutmayı ve zafere olan inançlarını kaybetmemelerini sağlamayı amaçlamıştır. Bu çalışmada La Baïonnette isimli mizah dergisinin Têtes de Turcs başlıklı 2. sayısında I. Dünya Savaşı esnasında Osmanlı İmparatorluğu’nun nasıl algılandığı ve Avrupa’nın “Hasta Adam”ının mizahın malzemesi hâline gelişi incelenecektir.
La Baïonnette mizah propaganda Osmanlı İmparatorluğu karikatür I. Dünya Savaşı.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Osmanlı Tarihi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 13 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 27 |