Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Experts’ Views on International Students’ Needs in Academic Writing in Turkish

Yıl 2022, Sayı: 36, 193 - 223, 15.06.2022
https://doi.org/10.20427/turkiyat.1037439

Öz

In recent years, the number of international students coming to Turkey for higher education is on the increase, and the needs of these students are the focus of interest for researchers in the field. The academic performance and achievements of these university students should be followed and more in-depth research should be conducted taking into account the opinions of the stakeholders regarding their problems and needs. The purpose of this research is to determine the problems and needs of international students in terms of academic writing while using Turkish for academic purposes during their university education. It also aims to analyze the teaching situations regarding academic writing teaching by investigating the views of experts. In this study, which was carried out as a case study, data were collected through semi-structured interviews from six experts in the field of Turkish as a foreign language. For the analysis of the data, we used descriptive analysis and content analysis, that are among the qualitative analysis methods. The findings are interpreted based on the literature and suggestions are made regarding the field.

Kaynakça

  • Badger, R. ve White, G. (2000). A Process Genre Approach to Teaching Writing. ELT Journal, 54(2), 153-160.
  • Bakır, S. (2015). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Öğrenme Yaklaşımlarının, Yazma Becerisi Öz Yeterliklerinin Ve Türkçe Yazma Becerilerinin İncelenmesi (Basılmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi, Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı. Erzurum.
  • Camadan, D. (2020). Üstbilişsel Strateji Eğitiminin İngilizce Akademik Yazma Başarısına ve Üstbilşsel Farkındalığa Etkisi (Basılmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case Designs. A. J. Mills, G. Eurepas ve E. Wiebe (Ed.), Encyclopedia of Case Study Research içinde (ss. 582-583). USA: SAGE Publications.
  • Demir, D. (2017). Uluslararası Öğrencilerin Akademik Türkçe İhtiyacı (Basılmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü. Ankara.
  • Demir, D. ve Genç, A. (2018). Akademik Türkçe Etkinliklerine Yönelik Öğrenci ve Öğretim Elemanı Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Bahar (28), 91-104.
  • Demir, D. ve Genç, A. (2019). Academic Turkish for International Students: Problems and Suggestions. Journal of Language and Linguistic Studies, 15(1), 34-47.
  • Demir, N. (2020). Akademik Türkçe ve Temel Sorunları. B. Tüfekçioğlu (Ed.), Akademik Amaçlar İçin Türkçe Öğretimi Kuram ve Uygulama içinde (ss. 1-20). Ankara: Pegem Akademi.
  • Deniz, K. ve Daşöz, T. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Yazma Becerilerinde Gerekçelendirme. International Journal of Languages’ Education and Teaching, (UDES), 1515-1526.
  • Dolmacı, M. (2015). Akademik Türkçe Kelime Bilgisi Üzerine Bir Derlem Çalışması: Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimine Dair Çıkarımlar (Basılmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Durmuş, M. (2018). Dil Öğretiminin Temel Kavramları Üzerine Düşünceler: Yabancılara Türkçe Öğretimi Mi, Yabancı Dil veya İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretimi Mi?. Türkbilig, (35), 181-190.
  • Ekmekçi, V. (2017). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Akademik Okuryazarlık Öğretimine Yönelik Bir Eylem Araştırması (Basılmamış Doktora Tezi). Erciyes Üniversitesi. Kayseri.
  • Gillett, A., Hammond, A., ve Martala, M. (2013). Inside Track to Successful Academic Writing. UK: Pearson.
  • Güde, Y. C. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretiminde Akademik Yazmaya Yönelik Bir İçerik Önerisi (Basılmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Güral, M. M. (2020). Türkçenin İkinci Dil Olarak Öğretiminde Öğrenenlerin Akademik Dil Gereksinimleri (Basılmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Harmer, J. (2004). How to Teach Writing. Harlow: Pearson Longman.
  • Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching. Harlow: Pearson Longman.
  • Hyland, K. (2003). Second Language Writing (Cambridge Language Education). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hyland, K. (2009). Academic Discourse: English in a Global Context. London: Continuum.
  • Johns, A. M. (2003). Genres and ESL/EFL Composition Instruction. B. Kroll (Ed.), Exploring the Dynamics of Second Language Writing içinde (ss. 195-217). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Jordan, R. R. (1997). English for Academic Purposes: A Guide and Resource Book for Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Jordan, R. R. (1999). Academic Writing Course: Study Skills in English. UK: Pearson.
  • Kan, M. O. (2017). Türkiye’de Akademik Yazma Alanında Yapılan Lisansüstü Tezler. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1037-1048.
  • Karagöl, E. (2018). Akademik Yazma Açısından Tezler (Basılmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Kern, R. (2000). Literacy and Language Teaching. Oxford University Press.
  • Konyar, M. (2019). Uluslararası Öğrencilerin Akademik Türkçe İhtiyaç Analizi ve Örnek Ders İçeriği (Basılmamış Doktora Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Tokat.
  • Leki, I. (1998). Academic Writing. Cambridge: Cambridge University.
  • Nunan, D. (1999). Second Language Teaching and Learning. Boston: Heinle and Heinle.
  • Peacock, M., ve Flowerdew, J. (Ed.). (2001). Research Perspectives on English for Academic Purposes. Cambridge University Press.
  • Raimes, A. (1991). Out of the Woods: Emerging Traditions in the Teaching of Writing. TESOL Quarterly, 25(3), 407-430.
  • Seyedi, G. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Akademik Yazma Öğretimi (Basılmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü. Ankara.
  • Swales, J. M., ve Feak, C. B. (2004). Academic Writing for Graduate Students: Essential Tasks and Skills. Ann Arbor: The University of Michigan Press.
  • Şenöz Ayata, C. (2014). Bilimsel Metin Üretimi. Ankara: Papatya Yayıncılık.
  • Tok, M. (2012). Türkçe’nin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Akademik Yazma Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Uygulamalı Bir Çalışma (Basılmamış Doktora Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi. Çanakkale.
  • Tok, M. (2013). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Akademik Yazma İhtiyacı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 1-25.
  • Tüfekçioğlu, B. (2018). Yabancı Dil Olarak Akademik Türkçe: Sosyal Bilimlerde Akademik Ve Teknik Söz Varlığı (Basılmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü. Ankara.
  • Uzun, L. (2001). Bilimsel Metne Özgü Önbiçimlenişler ve Bilimsel Metin Yazma Edinimi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 12, 197-204.
  • Vifansi, E. A. (2002). Academic Writing Needs: An Exploratory Study of the Writing Needs of ESL Students (Basılmamış Doktora Tezi). Purdue University. Indiana, USA.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.

ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE AKADEMİK YAZMA İHTİYAÇLARINA İLİŞKİN UZMAN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2022, Sayı: 36, 193 - 223, 15.06.2022
https://doi.org/10.20427/turkiyat.1037439

Öz

Son yıllarda yükseköğrenim için Türkiye’ye gelen uluslararası öğrencilerin sayısı artmakta ve bu öğrencilerin ihtiyaçlarına yönelik yapılan çalışmalar da hız kazanmaktadır. Üniversite düzeyinde öğrenim gören bu öğrencilerin akademik eğitim süreçleri takip edilmeli ve sorunları ve ihtiyaçlarına yönelik paydaşların görüşleri alınarak daha derinlemesine araştırmalar yapılmalıdır. Bu araştırmanın amacı, uluslararası öğrencilerin üniversite eğitimleri süresince Türkçeyi akademik amaçlar için kullanırken akademik yazma özelinde yaşadıkları sorunları ve ihtiyaçlarını, akademik yazma öğretimine ilişkin öğretim durumlarını uzmanların görüşleri doğrultusunda derinlemesine inceleyerek durum tespiti yapmak ve elde edilen veriler doğrultusunda alana ilişkin önerilerde bulunmaktadır. Durum çalışması olarak gerçekleştirilen bu çalışmada, Yabancı Dil Olarak Türkçe alanında uzman 6 kişiden yarı yapılandırılmış görüşmeler yardımıyla veri toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizi için nitel analiz yöntemlerinden betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, alan yazından hareketle yorumlanmış ve alana ilişkin önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Badger, R. ve White, G. (2000). A Process Genre Approach to Teaching Writing. ELT Journal, 54(2), 153-160.
  • Bakır, S. (2015). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Öğrenme Yaklaşımlarının, Yazma Becerisi Öz Yeterliklerinin Ve Türkçe Yazma Becerilerinin İncelenmesi (Basılmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi, Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı. Erzurum.
  • Camadan, D. (2020). Üstbilişsel Strateji Eğitiminin İngilizce Akademik Yazma Başarısına ve Üstbilşsel Farkındalığa Etkisi (Basılmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case Designs. A. J. Mills, G. Eurepas ve E. Wiebe (Ed.), Encyclopedia of Case Study Research içinde (ss. 582-583). USA: SAGE Publications.
  • Demir, D. (2017). Uluslararası Öğrencilerin Akademik Türkçe İhtiyacı (Basılmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü. Ankara.
  • Demir, D. ve Genç, A. (2018). Akademik Türkçe Etkinliklerine Yönelik Öğrenci ve Öğretim Elemanı Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Bahar (28), 91-104.
  • Demir, D. ve Genç, A. (2019). Academic Turkish for International Students: Problems and Suggestions. Journal of Language and Linguistic Studies, 15(1), 34-47.
  • Demir, N. (2020). Akademik Türkçe ve Temel Sorunları. B. Tüfekçioğlu (Ed.), Akademik Amaçlar İçin Türkçe Öğretimi Kuram ve Uygulama içinde (ss. 1-20). Ankara: Pegem Akademi.
  • Deniz, K. ve Daşöz, T. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Yazma Becerilerinde Gerekçelendirme. International Journal of Languages’ Education and Teaching, (UDES), 1515-1526.
  • Dolmacı, M. (2015). Akademik Türkçe Kelime Bilgisi Üzerine Bir Derlem Çalışması: Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimine Dair Çıkarımlar (Basılmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Durmuş, M. (2018). Dil Öğretiminin Temel Kavramları Üzerine Düşünceler: Yabancılara Türkçe Öğretimi Mi, Yabancı Dil veya İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretimi Mi?. Türkbilig, (35), 181-190.
  • Ekmekçi, V. (2017). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Akademik Okuryazarlık Öğretimine Yönelik Bir Eylem Araştırması (Basılmamış Doktora Tezi). Erciyes Üniversitesi. Kayseri.
  • Gillett, A., Hammond, A., ve Martala, M. (2013). Inside Track to Successful Academic Writing. UK: Pearson.
  • Güde, Y. C. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretiminde Akademik Yazmaya Yönelik Bir İçerik Önerisi (Basılmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Güral, M. M. (2020). Türkçenin İkinci Dil Olarak Öğretiminde Öğrenenlerin Akademik Dil Gereksinimleri (Basılmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Harmer, J. (2004). How to Teach Writing. Harlow: Pearson Longman.
  • Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching. Harlow: Pearson Longman.
  • Hyland, K. (2003). Second Language Writing (Cambridge Language Education). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hyland, K. (2009). Academic Discourse: English in a Global Context. London: Continuum.
  • Johns, A. M. (2003). Genres and ESL/EFL Composition Instruction. B. Kroll (Ed.), Exploring the Dynamics of Second Language Writing içinde (ss. 195-217). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Jordan, R. R. (1997). English for Academic Purposes: A Guide and Resource Book for Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Jordan, R. R. (1999). Academic Writing Course: Study Skills in English. UK: Pearson.
  • Kan, M. O. (2017). Türkiye’de Akademik Yazma Alanında Yapılan Lisansüstü Tezler. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1037-1048.
  • Karagöl, E. (2018). Akademik Yazma Açısından Tezler (Basılmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Kern, R. (2000). Literacy and Language Teaching. Oxford University Press.
  • Konyar, M. (2019). Uluslararası Öğrencilerin Akademik Türkçe İhtiyaç Analizi ve Örnek Ders İçeriği (Basılmamış Doktora Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Tokat.
  • Leki, I. (1998). Academic Writing. Cambridge: Cambridge University.
  • Nunan, D. (1999). Second Language Teaching and Learning. Boston: Heinle and Heinle.
  • Peacock, M., ve Flowerdew, J. (Ed.). (2001). Research Perspectives on English for Academic Purposes. Cambridge University Press.
  • Raimes, A. (1991). Out of the Woods: Emerging Traditions in the Teaching of Writing. TESOL Quarterly, 25(3), 407-430.
  • Seyedi, G. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Akademik Yazma Öğretimi (Basılmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü. Ankara.
  • Swales, J. M., ve Feak, C. B. (2004). Academic Writing for Graduate Students: Essential Tasks and Skills. Ann Arbor: The University of Michigan Press.
  • Şenöz Ayata, C. (2014). Bilimsel Metin Üretimi. Ankara: Papatya Yayıncılık.
  • Tok, M. (2012). Türkçe’nin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Akademik Yazma Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Uygulamalı Bir Çalışma (Basılmamış Doktora Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi. Çanakkale.
  • Tok, M. (2013). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Akademik Yazma İhtiyacı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 1-25.
  • Tüfekçioğlu, B. (2018). Yabancı Dil Olarak Akademik Türkçe: Sosyal Bilimlerde Akademik Ve Teknik Söz Varlığı (Basılmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü. Ankara.
  • Uzun, L. (2001). Bilimsel Metne Özgü Önbiçimlenişler ve Bilimsel Metin Yazma Edinimi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 12, 197-204.
  • Vifansi, E. A. (2002). Academic Writing Needs: An Exploratory Study of the Writing Needs of ESL Students (Basılmamış Doktora Tezi). Purdue University. Indiana, USA.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eser Kocaman Gürata 0000-0002-0774-3208

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 16 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Kocaman Gürata, E. (2022). ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE AKADEMİK YAZMA İHTİYAÇLARINA İLİŞKİN UZMAN GÖRÜŞLERİ. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD)(36), 193-223. https://doi.org/10.20427/turkiyat.1037439

 32315  MLA   TR DİZİN    32307   EBSCO 

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü
06532 Beytepe / Ankara
Tel: +90 312 297 67 71 / +90 312 297 67 72
Belgeç: +90 0312 297 71 71

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi (HÜTAD)
Tel: +90 312 297 71 82
hutad@hacettepe.edu.tr