Kooperatiflerin
toplum kalkınmasına, istihdamın artmasına, küçük üreticilerin gelirlerinin
artmasına yönelik katkıları olmakla birlikte önemli faaliyetlerinden biri de
ortaklardan alınan ürünleri pazarlamalarıdır. Markalaşma ve fiyat oluşturmada
kooperatiflerin rol alması pazarlama kanalını kısaltır. Kısalan pazarlama
kanalıyla üreticilerin gelirleri artar ve tüketiciler daha az ücret ödeyerek
ürün satın alırlar. Böylece yerel ekonomilerin kalkınmasına katkı sağlanır.
Dolayısıyla kooperatiflerin markalaşması ve tüketicilerin kooperatif
markalarını tercih etmeleri önem arz etmektedir. Bu araştırmada Çanakkale
ilindeki tüketicilerin kooperatif markalı ürünlere karşı tutum ve yaklaşımları
incelenmiştir. Elde edilen bulgular Çanakkale kent merkezinden 130 tüketici ile
yapılan anketlerden elde edilmiştir. Araştırmada bulanık eşli karşılaştırma
yöntemi ile tüketicilerin kooperatif markalı ürün tercih amaçları
belirlenmiştir. Tüketicilerin kooperatif markalı ürünlerin pazarlanmasına ilişkin
görüşleri likert ölçekli sorularla saptanmıştır. Ki-kare analizi kullanılarak
kooperatif markalı ürün kullanma durumu ile demografik değişkenler arasındaki
ilişki test edilmiştir. Araştırmada tüketicilerin %60’ının kooperatif markalı
ürünleri düzenli olarak tükettikleri tespit edilmiştir. Düzenli olarak
kooperatif markası tüketmeyenlerin %57.7’si ise ileride kooperatif markalı
ürünleri tüketmek istemektedir. Tüketiciler kooperatif markalı ürünlerin
pazarlanmasında yeteri kadar özendirme/promosyon çalışması yapılmadığını
düşünmektedirler. Tüketiciler kooperatif markalı ürünlere ilişkin daha fazla
reklam görmeyi beklemekte ve daha fazla ürün çeşidinin kooperatifler
vasıtasıyla pazarlanmasını istemektedirler. Tüketicilerin kooperatif markalı
ürünleri tercih etme amaçlarından ilki daha kaliteli ürün tüketme isteğidir.
One of the important activities of
cooperatives, together with their contribution to the development of society,
the increase of employment, the increase of incomes of small producers, is the
marketing of the products taken from the partners. Taking role of branding and
pricing co-operatives shortens the marketing channel. Revenue of producers
increases with shortened marketing channels and consumers buy products for
less. This contributes to the development of local economies. Therefore,
branding of cooperatives and consumers prefer cooperative brands is important. In
this study, the attitudes and attitudes of consumers in Çanakkale province to
cooperative branded products were examined. Obtained findings were obtained
from surveys conducted with 130 consumers from Çanakkale city center. The fuzzy
comparison method was used in the research to determine consumers' preference
for cooperative branded products. Opinions of consumers about marketing
cooperative branded products were determined with likert scale questions. Chi-square
analysis was used to test the association between co-operative branded product
use and demographic variables. In the survey, it was determined that 60% of
consumers regularly consume co-branded products. 57.7% of those who do not
consume the cooperative brand on a regular basis want to consume cooperative
branded products in the future. Consumers think that there is not enough
incentive / promotion work to market cooperative branded products. Consumers
are awaiting further advertising for co-branded products and want to market
more product varieties through co-operatives. Consumers' initial objectives in
choosing cooperatively branded products is the desire to consume more
quality products.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 2 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 4 |