The aim of this study is to determine the egg consumption behaviors of the consumers in Gaziantep and the factors affecting the consumption preferences. The main material of the study is the data obtained from surveys conducted with 271 consumers living in Gaziantep province. Descriptive statistics, f and chi-square tests were used in the analysis of the data. According to the findings of the study, 96.31% of the consumers consume eggs, 16.79 eggs are consumed on average per week in the household and the rate of egg expenditure in the monthly food expenditure is 3.81%. While a significant portion of consumers (89.27%) purchased eggs from supermarkets, 42.50% of consumers preferred only branded eggs. Consumers reported that the most important characteristics observed in eggs were healthy (4.87), manufacturing date (4.85), freshness (4.84) and taste (4.81), respectively. Egg consumption is close to the average of Turkey, but well below the world average. It is recommended to increase the consumption of eggs, conduct consumer awareness studies, to take measures to increase animal and environmental welfare and to increase the marketability of eggs.
Bu çalışmanın amacı Gaziantep ili kent merkezindeki tüketicilerin yumurta tüketim davranışlarını ve tüketim tercihinde etkili olan faktörleri belirlemektir. Araştırmanın ana materyalini Gaziantep ili kent merkezinde 271 tüketici ile yapılan anketlerden elde edilen veriler oluşturmaktadır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, F-testi ve ki-kare testlerinden yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, tüketicilerin %96.31’inin yumurta tükettiği, hanede haftada ortalama 16.79 adet yumurta tüketildiği ve yumurta harcamasının aylık gıda harcaması içerisinde payının %3.81 olduğu tespit edilmiştir. Tüketicilerin önemli bir kısmı (%89.27) market veya süpermarketlerden yumurta satın alırken, %42,50’si sadece markalı yumurta tercih ettiklerini belirtmişlerdir. Tüketiciler yumurtada dikkat edilen en önemli özelliklerin sırasıyla sağlıklı olması (4.87), imalat tarihi (4.85), tazeliği (4.84) ve tadı (4.81) olduğunu bildirmişlerdir. Yumurta tüketimi Türkiye ortalamasına yakın, ancak dünya ortalamasının oldukça altındadır ve artırılması gerekmektedir. Tüketici bilinçlendirme çalışmaları yapılması, hayvan ve çevre refahını artıracak önlemler alınması ve yumurtanın pazarlanabilirliğinin artırılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 25, 2020 |
Submission Date | November 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 1 |