Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kuşaklar Arası E-Ticareti Etkileyen Faktörler

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 3, 883 - 890, 26.07.2021
https://doi.org/10.30910/turkjans.908746

Öz

Bu çalışmada Bebek patlaması, X, Y ve Z kuşağının e-ticareti tercih etmelerinde etkili olan sosyo-demografik ve ekonomik özelliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Kahramanmaraş ilinde 2019 Aralık-2020 Temmuz ayları arasında oransal örnekleme yöntemiyle belirlenen 384 katılımcı ile yüz yüze anket yapılmıştır. Elde edilen verilerle çalışmanın amacına uygun olarak Ki-kare testi yapılmıştır. Çalışma bulgularına göre kuşakların %48.4’ünün ihtiyaç halinde, %30.7’sinin indirim dönemlerinde, %11.2’sinin mutsuz hissettiğinde, %9.6’sının boş zamanında internet alışverişi yapmayı tercih ettikleri belirlenmiştir. Katılımcıların e-ticaret hizmetini tercih etme durumları ile yaş, cinsiyet, medeni durum, eş çalışma durumu, eğitim, aile birey sayısı, hanehalkı aylık geliri, alışveriş yapma deneyimi ve sıklığı (zamanı) arasında istatistiki açıdan anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. İnternet kullanımı ve teknolojiye ilgili olmaları nedeniyle Y, Z kuşakları, Bebek patlaması ve X kuşaklarına e-ticaret konusunda öncülük edebileceklerdir.

Destekleyen Kurum

Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi

Proje Numarası

2019/3-7 YLS

Teşekkür

Bu araştırmayı 2019/3-7 YLS No’lu proje ile destekledikleri için Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi BAP birimine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Adıgüzel, O., Batur, H.Z. ve Ekşili, N. 2014. Kuşakların Değişen Yüzü ve Y Kuşağı İle Ortaya Çıkan Yeni Çalışma Tarzı: Mobil Yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (1): 165-182.
  • Algür, S. ve Cengiz, F. 2011. Türk Tüketicilere Göre Online (Çevrimiçi) Alışverişin Riskleri ve Yararları. Journal of Yasar University, 22 (6): 3666-3680.
  • Altuntuğ, N. 2012. Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4 (1): 203-212.
  • Aydın, B. ve Doğan, M. 2020. Yeni Koronavirüs (COVID-19) Pandemisinin Turistik Tüketici Davranışları ve Türkiye Turizmi Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi. Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 6 (1): 93-115.
  • Bakewell, G. and Mitchell, V.W. 2003. Generation Y female consumer decision-making styles. International Journal of Retail & Distribution Management, 31 (2): 95-106.
  • Balcı S. ve Ahi, B. 2017. SPSS Kullanma Kılavuzu SPSS İle Adım Adım Veri Analizi. Anı Yayınları, Ankara, 383 s.
  • Bathmanathan, V., Rajadurai, J. ve Sohail, M.S. 2018. Generational consumer patterns: a document analysis method. Global Business and Management Research: An International Journal,10 (4): 1-13.
  • Bauboniene, Z. and Guleviciute, G. 2015. E-commerce factors influencing consumers online shopping decision. Social Technologies, 5 (1): 74-81. Çakıroğlu, K.I., Pirtini, S. ve Çengel, Ö. 2020. Covıd-19 Sürecinde ve Post-Pandemi Döneminde Yaşam Tarzı Açısından Tüketici Davranışlarının Değişen Eğilimi Üzerine Kavramsal Bir Çalışma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 37: 81-103.
  • Çevik Tekin İ. 2020. Pandemi Sürecinde Değişen Tüketici Davranışları. Business & Management Studies: An International Journal, 8 (2): 2331-2347.
  • Danışmaz, A.T. 2020. Covid-19 Salgınının Tüketicilerin Online Alışveriş Tercihine Etkisi. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 9 (2): 83-90.
  • Demirdöğmez, M., Taş, H.Y. ve Gültekin, N. 2020. Koronavirüs’ün (Covid-19) E-Ticarete Etkileri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16 (29): 125-144.
  • Dölekoğlu, C.Ö. ve Çelik, O. 2019. Y Kuşağının Alışveriş Yönelimi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 27: 91-104. Erdoğan, M.G. 2020. Covid-19 Döneminde E-Ticaret ve Dijital Reklam Yatırımları. Selçuk İletişim Dergisi, 13 (3): 1296-1318.
  • Ergüven, B. 2019.Tüketicilerin internet alışveriş davranışlarının incelenmesi: Kahramanmaraş ili örneği. Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Erol, G. 2017. X, Y ve Z kuşağı tüketicilerinin satın alma davranışları üzerine pilot bir çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Fisher, R. A. (1922). On the interpretation of χ2 from contingency tables and the calculation of p. Journal of the Royal Statistical Society, 85 (1): 87-94.
  • Güven, H. 2020. Covıd-19 Pandemik Krizi Sürecinde E-Ticarette Meydana Gelen Değişimler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7 (5): 251-268.
  • İşler, D.B., Yarangümelioğlu, D. Ve Gümülü, E. 2014. Online Tüketici Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Durum Değerlendirmesi: Isparta İlinde Bir Uygulama. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6 (3): 77-94.
  • Karabağ, S. 2019. Perceived Value In The Online Shopping Environment: The Case Of Supermarket Shopping. Master Degree Thesis, Boğaziçi University Institute for Graduate Studies in Social Sciences, Istanbul.
  • Kayabaşı, E.T. 2020. Covıd-19’un Piyasalara ve Tüketici Davranışlarına Etkisi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7 (5): 15-25.
  • Keskin, S. 2020. Covid-19 Salgını Sürecinde Kısıtlamalar ve Endişelerin Tüketici Davranışına Etkileri. Ahi Evran Akademi, 1 (2): 69-82.
  • Khare, A., ve Rakesh, S. 2011. Antecedents of online shopping behavior in India: An examination. Journal of Internet Commerce, 10 (4): 227-244.
  • Lim, Y.J., Osman, A., Salahuddin, S.N., Romle, A.R. ve Abdullah, S. 2015. Factors influencing online shopping behavior: the mediating role of purchase intention. Procedia Economics and Finance, 35: 401-410.
  • Moreno, F.M., Lafuente, J. G., Carreon, F. A. ve Moreno, S.M. 2017. The characterization of the millennials and their buying behavior. International Journal of Marketing Studies, 9 (5): 135-144.
  • Newbold, P. 1995. Statistics for Business and Economics, Prentice-Hall Internatıonal, New Jersey.
  • Özgüven, N. 2011. Tüketicilerin online alışverişe karşı tutumları ile demografik özellikleri arasındaki ilişkinin analizi. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13 (21): 47-54.
  • Özhan, Ş. ve Altuğ, N. 2015. Tüketicilerin Demografik Özelliklerinin Online Alışveriş Davranışları Üzerine Etkileri. Ege Akademik Bakış, 15 (4): 481-493.
  • Pearson, K. (1900). On the criterion that a given system of deviations from the probable in the case of a correlated system of variables is such that it can be reasonably supposed to have arisen from random sampling. The London, Edinburgh, and Dublin Philosophical Magazine and Journal of Science, 50 (302): 157-175.
  • Roberts, J. ve Manolis, C. 2000. Baby boomers and busters: an exploratory investigation of attitudes toward marketing, advertising and consumerism. Journal of Consumer Marketing,17 (6): 481-497.
  • Roggeveen, A.L. ve Sethuraman, R. 2020. How the COVID-19 Pandemic May Change the World of Retailing. Journal of Retailing. 96 (2): 169–171.
  • Sarı, E. ve Harta, G. 2018. Kuşakların tüketim ve satın alma davranışları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (61): 967-980.
  • Sarı, S., Gürsoy, S. ve Özmen, M. 2016. Y Kuşağının Çevrim İçi Satın Alma Davranışları. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (1): 87-104.
  • Skarzauskiene, A., Bauboniene, Z. ve Guleviciute, G. 2018. Factors influencing consumers online shopping decision: present and future evidence from Lithuania. In: 5th European Conference on Social Media ECSM 2018. s. 301.
  • Slyke, C.V., Comunale, C.L. ve Belanger, F. 2002. Gender differences in perceptions of Web-based shopping. Communications of the ACM, 45 (8): 82-86.
  • Söğüt, B., İnci, H., Taysı, MR., Karakaya, E. 2020a. Organik Yumurta Tüketim Eğilimleri Ve Tüketici Özelliklerinin Belirlenmesi (Bingöl İli Kent Merkezi Örneği). Euroasia Journal of Mathematics, Engineering, Natural & Medical Sciences. Volume (7), Issue (13), Year (2020)181-199.
  • Söğüt, B., İnci, H., Taysı, MR., Karakaya, E. 2020b. Gıda Güvenliği Hakkında Tüketici Davranışlarının Belirlenmesi (Bingöl İli Kent Merkezi Örneği). Euroasia Journal of Mathematics, Engineering, Natural & Medical Sciences. Volume (7), Issue (13), Year (2020) 155-168.
  • Szabo, K., Kelemen, A. ve Komives, P.M. 2017. Az Y generáció és az álláskeresés Y generation and the job seeking. International Journal of Engineering and Management Sciences, 2 (4): 490-501.
  • Taş, H. ve Kaçar, S. 2019. X, Y ve Z Kuşağı Çalışanlarının Yönetim Tarzları ve Bir İşletme Örneği. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11 (18): 643-675.
  • Turan, A.H. 2011. İnternet Alışverişi Tüketici Davranışını Belirleyen Etmenler: Planlı Davranış Teorisi (TPB) İle Ampirik Bir Test. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12 (1): 128-143.
  • Turunç, Ö. ve Yetkin, D.G. 2020. Covıd-19 Kaynaklı Pandemi Döneminde Tüketici Davranışları: Perakendeci Markalı Ürünler Üzerine Bir Araştırma. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 2020: 457-471.
  • TÜBİSAD, 2019. “Türkiye’de e-ticaret pazar büyüklüğü”, http://tubisad.org.tr/tr/ (Erişim Tarihi: 22.01.2021) Uygun, M., Özçiftçi, V. ve Divanoğlu, S.U. 2011. Tüketicilerin online alışveriş davranışını etkileyen faktörler. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3 (2): 373-385.
  • Uysal, S. 2019. Z kuşağının çalışma hayatından beklentileri: bir alan araştırması. Yüksek Lisans Tezi, Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yalova.
  • Varma, M., Kumar, V., Sangvikar, B. ve Pawar, A. 2019. Impact of social media, security risks andreputation of e-retailer on consumer buying intentions through trust in online buying: astructural equation modeling approach. Journal of Critical Reviews, 7 (1): 119-127.
  • Yayar, R. ve Sadaklıoğlu, H. 2012. Kamu Çalışanlarının İnternetten Ürün Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Business and Economics Research Journal, 3 (3): 145-157.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Seda Gürün 0000-0002-2233-6002

Emine İkikat Tümer 0000-0001-6336-3026

Proje Numarası 2019/3-7 YLS
Yayımlanma Tarihi 26 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 2 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gürün, S., & İkikat Tümer, E. (2021). Kuşaklar Arası E-Ticareti Etkileyen Faktörler. Türk Tarım Ve Doğa Bilimleri Dergisi, 8(3), 883-890. https://doi.org/10.30910/turkjans.908746