Irrigation associations are asked to have an economic structure that will ensure the continuity of their services with the income they receive in exchange for water transmission and distribution services. This economic structure also depends on the performance of the irrigation system. In this study, irrigation system performance was evaluated with 7 economic indicators in the comparative evaluation Guide published by FAO and IPTRID along with irrigation rate and network irrigation rate from agricultural efficiency indicators in the Trojan Irrigation Association. As a result of the 8-year (2010-2017) assessment, it was found that irrigation ratio (IR): 68.1-88.5%, sheme irrigation ratio (SIrR): 68.1-90.2%, revenue collection performance (RCP): 32.2-85.8%, total revenue collection performance (TRCP): 60.3-128.2%, cost recovery ratio(CRR): 55.6-124.0%, maintenance cost to revenue ratio (MCRR): 1.3-54.5%, total maintenance operation management cost (TMOM): 81.6-527.4 TL ha-1, total cost per person employed on water delivery (TCPPE): 17 162-58 401 TL Person-1 and financial self sufficiency (FSS): 0.84-1.72. As a result of the evaluations made using the 8-year results of the indicators, it is believed that the high irrigation water fee tariff prevents the improvement of both the irrigation rate and the performance of water fee collection. For this reason, it is recommended to be more careful when determining irrigation water fees. In addition, in order to avoid unforeseen repair costs in the future, it is especially recommended that network maintenance should be carried out on time and meticulously both before and after the irrigation season.
Sulama birliklerinin suyun iletim ve dağıtım hizmetine karşılık elde ettikleri gelir ile hizmetlerinin devamlılığını sağlayacak ekonomik bir yapıda olması istenir. Bu ekonomik yapı da sulama sistem performansına bağlıdır. Bu çalışmada, Truva Sulama Birliği’nde tarımsal etkinlik göstergelerinden sulama oranı ve şebeke sulama oranı ile birlikte FAO ve IPTRID tarafından yayınlanmış olan Karşılaştırmalı Değerlendirme Rehberi'ndeki 7 ekonomik gösterge ile sulama sistem performansı değerlendirilmeye çalışılmıştır. Yapılan 8 yıllık (2010-2017) değerlendirme sonucunda Sulama Oranı (SO): %68.1-88.5, Şebeke Sulama Oranı (ŞSO): %68.1-90.2, Su Ücreti Toplama Performansı (SÜTP): %32.2-85.8, Toplam Su Ücreti Toplama Performansı (TSÜTP): %60.3-128.2, Masrafları Karşılama Oranı (MKO): %55.6-124.0, Bakım Masraflarının Gelire Oranı (BMGO): %1.3-54.5, Toplam İşletme Bakım Yönetim Masrafı (TİBYM): 81.6-527.4 TL ha-1, Personel Başına Düşen Masraf (PBDM): 17 162-58 401 TL kişi-1 ve Mali Yeterlilik Oranı (MYO): 0.84-1.72 arasında değerler aldığı tespit edilmiştir. Göstergelerin 8 yıllık sonuçları kullanılarak yapılan değerlendirmeler sonucunda, sulama suyu ücret tarifesinin yüksek olmasının gerek sulama oranının gerekse su ücreti toplama performansının daha iyi duruma gelmesini engellediği düşünülmektedir. Bu nedenle sulama suyu ücretleri belirlenirken daha özenli olunması önerilmektedir. Ayrıca ileride öngörülemeyen onarım masraflarının çıkmaması için gerek sulama sezonu öncesi gerekse sulama sezonu sonrasında şebeke bakımlarının zamanında ve titizlikle yapılması özellikle önerilmektedir.
Sulama şebekeleri karşılaştırmalı değerlendirme şebeke sulama oranı mali yeterlilik oranı Çanakkale.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ekim 2021 |
Gönderilme Tarihi | 13 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 4 |