Unexpected population growth and changing living standards in urban areas have led to a continuous increase in the number of motor vehicles. The increase in the number of motor vehicles, on the one hand, caused problems caused by traffic, and on the other hand, caused many pollutants. As the main source of pollution caused by vehicles, exhaust gases, vehicle wheels, heavy metals caused by wear of vehicles and roads. Heavy metals are shown as the most important pollutant in pollutants that threaten human health. In addition, the accumulation property of heavy metals and the ability to remain in nature for a long time makes it necessary to constantly monitor them. Soil and plant samples are widely used in monitoring heavy metal pollution. In the study aimed to determine the heavy metal pollution caused by traffic in Bingöl city center. Bingöl way traffic density in the city center and linked based on the number of minimum, medium, and heavy traffic at the junction of the 3 hosts both plant and soil samples by making measurements on six elements (Pb, Cd, Ni, Cr, Co, Fr) the change in concentrations was determined. 18 plant samples and 6 soil samples from six different plant varieties were analyzed using the ICP-MS device in the Central Laboratory of Bingöl University. According to the analysis and evaluation, both plant and soil samples show an increase in heavy metal concentrations in parallel with traffic density. According to soil samples, coniferous plants were found to be more usable as bio monitors than plants that shed leaves. Research results show that Bingöl traffic is not at a level that poses a risk for today in terms of heavy metal pollution. But in order for this positive situation to be sustainable, it is necessary to prevent further increase in traffic load and to pass the intercity transport route around the city. In addition, it is proposed to reduce traffic density by planning alternative transportation routes connecting new and old residential areas in urban transportation.
Kentsel alanlarda beklenmedik nüfus artışı ve değişen yaşam standartları beraberinde motorlu taşıt sayısının sürekli artışını meydana getirmiştir. Motorlu taşıt sayısının artışı bir taraftan trafik kaynaklı problemleri ortaya çıkarırken diğer taraftan da birçok kirleticiye kaynak teşkil etmiştir. Taşıtların sebep olduğu kirliliğin ana kaynağı olarak egzoz gazları, araç tekerlekleri, araç ve yolların aşınması ile ortaya çıkan ağır metallerdir. Ağır metaller, kirleticiler içerisinde insan sağlığını tehdit eden en önemli kirletici olarak gösterilmektedir. Bunun yanında ağır metallerin birikme ve doğada uzun süre kalabilme özelliği sürekli olarak takip edilmesini zorunlu kılmaktadır. Ağır metal kirliliğinin izlenmesinde ise yaygın olarak toprak ve bitki örneklerinden yararlanılmaktadır. Bu araştırmada Bingöl İlinin trafik kaynaklı ağır metal kirliliğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bingöl kent merkezinde trafik yoğunluğu ve bağlantılı yol sayısına göre az, orta ve yoğun trafiği barındıran 3 kavşakta hem bitki hem de toprak örnekleri üzerinde ölçümler yapılarak altı elementin (Pb, Cd, Ni, Cr, Co, Cu) konsantrasyonlarının değişimi belirlenmiştir. Altı farklı bitki çeşidinden 18 bitki örneği ve 6 toprak örneği Bingöl Üniversitesi Merkezi Laboratuvarında ICP-MS cihazı ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz ve değerlendirmelere göre hem bitki örneklerinde hem de toprak örneklerinde trafik yoğunluğuna paralel olarak ağır metal konsantrasyonlarında artış görülmektedir. Bitki örnekleri toprak örneklerine göre, iğne yapraklı bitkiler ise yaprağını döken bitkilere göre biyomonitor olarak daha fazla kullanılabilir olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonuçları Bingöl trafiğinin ağır metal kirliliği bakımından günümüz için risk oluşturacak düzeyde olmadığını göstermektedir. Ancak bu olumlu durumun sürdürülebilir olması için trafik yükünün daha fazla artmasının önlenmesi ve şehirlerarası ulaşım güzergâhının kent çevresinden geçirilmesi gerekmektedir. Ayrıca kent içi ulaşımda yeni ve eski yerleşim bölgelerini bağlayan alternatif ulaşım güzergâhlarının planlanarak trafik yoğunluğunun azaltılması önerilmektedir.
Ağır metal kirliliği biyomonitor trafik kaynaklı kirleticiler peyzaj bitkileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ekim 2021 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 4 |