SWOT analizi örgütlerin güçlü ve zayıf yönlerini belirlemek, fırsat ve tehditlerin ne olduğunu algılamak için kullanılan temel yöntemlerden birisi olup örgütün mevcut durumunu görmeyi olanaklı kılmaktadır. Bu bağlamda araştırmanın genel amacı ilkokul ve ortaokul kurumlarının swot analizi yöntemiyle mevcut durum analizini yaparak, okulu etkileyen iç ve dış durum değerlendirmesinin yapılmasıdır. Katılımcıların eğitim kurumlarının var olan duruma ilişkin algılarını ortaya koymaları bakımdan, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2013-2014 Eğitim öğretim döneminde Fırat Üniversitesi Eğitim Yönetimi Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Ana Bilim Dalı’nda tezsiz yüksek lisans programında öğrenim gören yöneticilerden oluşan 41 kişi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı ile elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuş ve böylece araştırma kapsamındaki güçlü ve zayıf yanlar, fırsat ve tehditlere ilişkin katılımcılar görüşlerini belirtmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda güçlü yanlara ilişkin görüşlerin daha çok okullarının fiziki imkânlarının yeterli olması, okullarının ulaşım yönünden sıkıntılı olmaması durumlarında odaklandığı görülürken, zayıf yanlara ilişkin görüşlerin daha çok okulun fiziki yapısının uygun olmaması, velilerin düşük sosyo ekonomik ve sosyo kültürel düzeylerinin düşük olması başlıklarında görüşlerin odaklandığı görülmüştür. Ayrıca okulun il merkezinde olması, öğretmen, yönetici ve öğrencilerin arasında güçlü bir iletişimin olması sıklıkla fırsat olarak değerlendirilirken, okulun çevresinin güvenli olmaması katılımcılar tarafından tehdit unsuru olarak görülen konuların başında gelmiştir.
Being a basic method used to identify the strengths and weaknesses of
organizations, and detect the existing opportunities and threats, the SWOT makes it
possible to see the current situation of an organization. Objective of this study is to
analyze the current situation of primary and secondary schools through the method
of swot analysis, and evaluate the internal and external factors affecting school. In
order to ensure that the participants reveal their perceptions related to the current
situation of educational organizations, the phenomenological method, which is one
of the qualitative research methodologies, has been used. The study group is made
up of 41 principals mastering in a postgraduate program without thesis at the
Education Management Inspection, Planning and Economy Department of Fırat
University Institute of Education Sciences in 2013-2014 academic year. The data
acquired by means of data collection tool have been put through content analysis,
and in this way the participants have presented their opinions related to the
strengths, weaknesses, opportunities and threats within the scope of the study.
According to the results of the study, have been stated by the participants frequently
the principals think that the strengths of schools are their sufficient physical
conditions as well as the fact that they are easily accessible, the weaknesses of
schools are their insufficient physical conditions, low socio-economic and sociocultural
levels of parents, the opportunities of schools as their central location sstrong communication between teachers, as unsafe school environments, uneducated
and indifferent parents.
Diğer ID | JA47RF43HN |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2015 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 1 |