Punctuation marks have important duties in preserving the structure and semantic features of the language and ensuring its functioning. In other words, punctuation marks make the text easier to write and understand more clearly. In this context, it is an issue that should be given importance in both mother tongue teaching and foreign language teaching.
The aim of this study is to investigate the punctuation errors frequently made by Turkic origin students learning Turkish in the preparatory classes of Kyrgyzstan-Turkey Manas University in their written expression skills, to examine the causes of these errors and to offer solutions for eliminating these errors. 96 students of Turkic origin, whose mother tongue is Kyrgyz and Russian at B1 level, participated in the research. The data source of the research consists of the texts that these students produced in the activity of writing the continuation of a tale, which was predetermined and given an introductory paragraph. In the research, the document analysis method, one of the qualitative research methods, was used and the mistakes that the students made about punctuation marks in these texts were determined. Later, these errors were classified under sub-headings and their reasons were interpreted. As a result of the research, it was seen that the errors detected were mostly caused by the influence of the students' mother tongues, Kyrgyz and Russian, and the lack of knowledge about the use of punctuation marks. The evaluations and suggestions made based on the findings and results of the research are important in terms of showing the points that should be considered especially in the use of punctuation marks in teaching Turkish to the Turkic origin students and revealing the responsibilities of the instructors in this regard.
Noktalama işaretlerinin dilin yapı ve anlam özelliklerini korumada ve işleyişini sağlamada önemli görevleri vardır. Daha açık bir ifadeyle, noktalama işaretleri metnin daha kolay yazılmasını ve daha net anlaşılmasını sağlar. Bu bağlamda, hem ana dil öğretiminde hem de yabancı dil öğretiminde önem verilmesi gereken bir husustur.
Bu çalışmanın amacı, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi hazırlık sınıflarında Türkiye Türkçesi öğrenen Türk soylu öğrencilerin yazılı anlatım becerilerinde sıkça yaptıkları noktalama hatalarını araştırmak, bu hataların sebeplerini irdelemek ve bu hataların giderilmesine ilişkin çözüm önerileri sunmaktır. Araştırmaya B1 düzeyinde ana dili Kırgızca ve Rusça olan 96 Türk soylu öğrenci katılmıştır. Araştırmanın veri kaynağını bu öğrencilerin önceden belirlenen ve giriş paragrafı verilen bir masalın devamını yazma etkinliğinde ürettikleri metinler oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi metodu kullanılmış ve öğrencilerin bu metinlerde noktalama işaretleri konusunda sıkça yaptıkları hatalar tespit edilmiştir. Daha sonra bu hatalar alt başlıklar hâlinde sınıflandırılarak nedenleri yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda tespit edilen hataların daha çok öğrencilerin ana dilleri olan Kırgızca ve Rusçanın etkisinden ve noktalama işaretlerinin kullanım yerlerine dair bilgi eksikliğinden kaynaklandığı görülmüştür. Araştırmanın bulgu ve sonuçlarından yola çıkarak yapılan değerlendirmeler ve öneriler, Türk soylulara Türkçe öğretiminde özellikle noktalama işaretlerinin kullanımında dikkat edilmesi gereken hususları göstermesi ve bu konuda öğreticilere düşen sorumlulukları ortaya koyması bakımından önem taşımaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
TÜRKLAD'ın içeriği Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. E-ISSN: 2587-1293
Fırat Üniversitesi İnsani ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü – Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Bölümü, Rektörlük Yerleşkesi ELAZIĞ-TÜRKİYE / Telefon: +90 424 237 00 00 – 3525 / 3637; Belgeç: +90 424 233 00 62; elmek: uluturklad@gmail.com