Hırsızlık,
sevilen bir durum olmasa da sosyal hayatta her zaman karşılaşılan bir olaydır.
Bu konu, olumsuz özellikleriyle halk edebiyatına da girmiş ve masallardan efsanelere,
fıkralardan manilere, atasözlerine kadar birçok türde ele alınmıştır. Özellikle
fıkralarda “hırsızlık” konusunun sıkça işlendiği görülmektedir. Nitekim
Nasreddin Hoca’ya bağlı olarak anlatılan fıkraların bir kısmı da aynı konu
üzerinedir.
Halkın sözcüsü konumunda olan
Nasreddin Hoca, toplumu rahatsız eden her olayı, şahsı ya da kurumu hiç
çekinmeden tenkit etmiştir. Onun acımasız tenkitlerine; kadılar, din adamları,
satıcılar, yöneticiler, ağalar, beyler vs. gibi hemen herkes maruz kalırken
hırsızlar da nasiplerine düşen payı almışlardır. O, birçok insanın ortak derdi
olan yokluğu, kara mizah çerçevesinde vurgulamıştır.
Çalışmada,
geçmişten günümüze “hırsız ve hırsızlık” konusu çeşitli yönleriyle
değerlendirilerek fıkralarından hareketle Nasreddin Hoca’nın hırsızlara karşı
takındığı tavır altı başlık halinde verilmiştir. Bunlar: 1. Hırsızlık
olaylarından hareketle toplumun ekonomik sıkıntısını dile getirir, 2. Nasreddin
hoca, hırsızları imalı ve acımasız bir şekilde tenkit eder, 3. Bazı hırsızlar,
yaptıkları işin suç olduğunu, pişkinlikleriyle kapatmaya çalışırlar, 4. Hırsızlık
yapanlar er ya da geç cezalarını çekeceklerdir, 5. Suçluluk psikolojisi ile
hırsızlar kendilerini ele verirler, 6. Hırsızlara karşı alınması gereken
tedbirler dolaylı bir şekilde hatırlatılır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
TÜRKLAD'ın içeriği Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. E-ISSN: 2587-1293
Fırat Üniversitesi İnsani ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü – Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Bölümü, Rektörlük Yerleşkesi ELAZIĞ-TÜRKİYE / Telefon: +90 424 237 00 00 – 3525 / 3637; Belgeç: +90 424 233 00 62; elmek: uluturklad@gmail.com