Bu çalışmada araba alışverişlerinin son dönemlerde yüksek oranda internet sitelerine taşınması sonucunda yaygınlaşarak jargon hâline gelen kalıp sözler üzerinde durulmuştur. Çalışmada öncelikle jargon ve argo kavramları arasındaki ilişkiye değinilip konuyla alakalı diğer araştırmalardan bahsedilmiştir. Daha sonra sanal alışveriş dilinin genel dil kullanımları içindeki yeri ve bu dilin niteliği hakkında açıklamalar yapılmıştır. Bunun yanı sıra geleneksel alışverişte kullanılan bireysel dilin sanal alışveriş sitelerinde yazıya aktarılmasının sonucunda kalıplaşarak ilgili sosyal grubun jargonu hâline gelebildiği de belirtilmiştir. Bu açıklamalardan hareketle sanal platformlarda gerçekleştirilen araba alışverişleri için hazırlanan ilan metinlerinde yer alan kalıp sözlerin jargonlaşma süreci değerlendirilmiştir. Bu kalıp sözlerin jargonlaşmasında satıcıların güvenlik, temizlik, az maliyet ve konfor gibi konularda yaptıkları yönlendirmelerin etkili olduğu örneklerle açıklanmıştır. Ayrıca bu jargonların yazıyla ifade edilmesi esnasında ortaya çıkan ölçünlü dile aykırı kullanımlar da ele alınmıştır. Bu yanlışlıkların kimi zaman alıcıyı etkilemek için kasıtlı, kimi zaman ise satıcıların eğitim düzeyi gibi faktörlere bağlı olarak fark edilmeden yapıldığından söz edilmiştir.
In this study, the formulaic expressions that have become jargon as a result of the fact that car shopping has been mainly transferred to internet sites are focused on. In the study, firstly, the relationship between jargon and slang concepts was addressed and other studies related to the topic were mentioned. Then, some explanations were made about the position of the virtual shopping language in the general uses of the language and the nature of this language. In addition, it is stated that the individual language used in traditional shopping can become the jargon of the related social group by transforming it into text on virtual shopping sites. Based on these explanations, the jargonization process of the formulaic expressions in the text of the advertisement prepared for car shopping on virtual platforms was evaluated. It was explained with examples that the guidance of the sellers about safety, cleanliness, less cost and comfort are effective in the jargon of these formulaic expressions. In addition, while expressing these jargons in writing, usage contrary to the standardized language that arises was also discussed. It was explained that these mistakes are sometimes made intentionally to manipulate the buyer and sometimes unconsciously depending on factors such as the educational level of the sellers.
virtual shopping car sales advertisements slang jargon group language
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 14 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
TÜRKLAD'ın içeriği Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. E-ISSN: 2587-1293
Fırat Üniversitesi İnsani ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü – Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Bölümü, Rektörlük Yerleşkesi ELAZIĞ-TÜRKİYE / Telefon: +90 424 237 00 00 – 3525 / 3637; Belgeç: +90 424 233 00 62; elmek: uluturklad@gmail.com