BibTex RIS Cite

PROJE TABANLI ÖĞRENME YAKLAŞIMI VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİNE YÖNELİK BİR UYGULAMA

Year 2015, Volume: 2 Issue: 1 - Volume: 2 Issue: 1, 17 - 25, 04.06.2016

Abstract

Davranışçı psikolojiye göre eğitim, kişide öğrenme yaşantıları yoluyla istendik davranış değişikleri oluşturma sürecidir. Yapılandırmacı yaklaşıma göre ise, eğitim, yaşantılar yoluyla, deneyimleyerek, gözlemleyerek, deneme-yanılma yoluyla, kendi bilişsel şemalarını yapılandırma sürecidir. Tarih boyunca eğitimin ana amacı, kültürün tüm nesillere yayılmasını sağlamaktır. Eğitim, çoğunlukla bireylerde istendik davranışları geliştirme süreci olarak tanımlanır. Örgün veya yaygın eğitim kurumları bu amaca hizmet etmek üzere organize edilerek çağın gerektirdiği donanıma sahip bireyler yetiştirilmeye çalışılır. Doğal olarak yaşanılan dönemin özellikleri eğitimde gerçekleştirilecek olan bütün faaliyetleri şekillendirir. Her dönem kendi eğitim anlayışını ve felsefesini yaratır. Proje tabanlı öğrenme yaklaşımı da öğrenenlere sağladığı imkânlar ve avantajlarıyla 21. yüzyılda yetiştirilmek istenilen insan niteliklerini destekleyecek ve geliştirecek özelliklere sahiptir. Bu gerçekten yola çıkılarak araştırmada proje tabanlı öğrenme yaklaşımının niçin tercih edilmesi gerektiği sorusuna cevap verilmeye çalışılmış; proje tabanlı öğrenme yaklaşımının tanımı, proje tabanlı öğrenmede konu, proje tabanlı çalışmalarında bilgi toplama üzerinde durularak proje hazırlama dersinde Türkçe öğretimine yönelik olarak hazırlanan bir çalışma örneği ortaya konulmuştur. Çalışma, 2013-2014 Eğitim-Öğretim Yılında Demirci Anadolu Kız Meslek Lisesi, Bilişim Teknolojileri Bölümünde öğrenim görmekte olan 10. sınıf öğrencilerinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Öğrenciler 6 haftalık süre içinde şiir türleri (epik, lirik, satirik, didaktik ve pastoral) antolojisi hazırlamış, bu sürecin sonunda çalışmalarını sınıfta sunarak projelerini tamamlamışlardır

References

  • Arpa, P. (2010). Öğretim Teknolojilerinin Öğretim Strateji, Yöntem ve Tekniklerinin Seçimine ve Kullanımına Etkisi. M. Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Teknoloji Eğitimi Ana Bilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Baş, T. (2008). Anket, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Çakallıoğlu, S. N. (2008). Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımına Dayalı Fen Bilgisi Öğretiminin Akademik Başarı Ve Tutuma Etkisi. Çukurova Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Demirel, Ö. Başbay, A. Uyangör, N. ve Bıyıklı C. (2001). Proje Tabanlı Öğrenme Modelinin Öğrenme Sürecine ve Öğrenci Tutumlarına Etkisi. 10. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 7-9 Haziran, Bildiriler Kitabı, 2, 878-889.
  • Demirhan, C. (2002). Program Geliştirmede Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Demirhan, C., Demirel, Ö. (2003). Program Geliştirmede Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(5), 48-61.
  • Erdem, M. (2002). Proje Tabanlı Öğrenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 172-179.
  • Erdem, M. ve Akkoyunlu, B. (2002). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Kapsamında Beşinci Sınıf Öğrencileriyle Yürütülen Ekiple Proje Tabanlı Öğrenme Yöntemi Üzerine Bir Çalışma. İlköğretim Online, 1, 2-11.
  • Güzel, G. (2005). Proje Çalışmalarında Senaryo Hazırlama, Bilgi Toplama, Rapor Hazırlama, Sunum Ve Eylem. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Helm, J.H. & Katz, L. G. ( 2001). Young Investigators: The Project Approach In The Early Years. New York: Teachers College Press.
  • Korkmaz, H. (2002). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenmenin Yaratıcı Düşünme, Problem Çözme ve Akademik Risk Alma Düzeylerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. sınıflar), Ankara: MEB Yayınları.
  • Özer, D. Z. ve Özkan, M. (2010). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) Bölümü Öğretmen Adaylarının Biyoloji Konularında Hazırladıkları Projelerin Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımları Açısından Değerlendirilmesi: Bursa İli Örneği. Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 615-641.
  • Saban, A. (2002). Öğrenme Öğretme Süreci. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yurtluk, M. (2003). Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Matematik Dersi Öğrenme Süreci ve Öğrenci Tutumlarına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bil. Enstitüsü Eğitim Bil. Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.

PROJECT-BASED LEARNING APPROACH AND A SAMPLE APPLICATION IN TEACHING

Year 2015, Volume: 2 Issue: 1 - Volume: 2 Issue: 1, 17 - 25, 04.06.2016

Abstract

According to behaviourist psychology, education is the process by which required behaviours could be formed through learning experiences of a person. According to the constructive approach, education is the process by which cognitive schemes could be formed through trial-error method and experiences by making observations and experiments. Throughout history, the major aim of education is to make culture spread into all generations. Education is a process often described as a behavioural development in a requird way. By organizing formal and non-formal educational institutions that will serve for this purpose, it was aimed to grow individuals equipped with the modern understanding and formation. Naturally, the characteristics of the ongoing era could determine and form nearly most of the educational activities. Every age creates their own educational philosophy and understanding. Project based learning approach, with all its opportunities and advantages it presents, has every kind of features in developing and supporting an individual that is expected to be in the 21th century. Considering this reality, in the study, it was intended to answer the question why Project based learning approach should be preferred; the definition of project based learning approach was given and the importance of choosing topic in project based learning was emphasized. Data collecting was underlied in project-based studies and a sample study was conducted about teaching Turkish in Project preparation lesson. The study was carried out with the participation of 10th grade students studying in the department of information Technologies in Demirci Anatolian girls vocational high school in 2013-2014 education year. Students prepared a poetry anthology with its types ( epic, lyric, satiric, didactic and pastoral) within 6 weeks period and after this period they presented their works in the class and completed their projects.

References

  • Arpa, P. (2010). Öğretim Teknolojilerinin Öğretim Strateji, Yöntem ve Tekniklerinin Seçimine ve Kullanımına Etkisi. M. Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Teknoloji Eğitimi Ana Bilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Baş, T. (2008). Anket, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Çakallıoğlu, S. N. (2008). Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımına Dayalı Fen Bilgisi Öğretiminin Akademik Başarı Ve Tutuma Etkisi. Çukurova Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Demirel, Ö. Başbay, A. Uyangör, N. ve Bıyıklı C. (2001). Proje Tabanlı Öğrenme Modelinin Öğrenme Sürecine ve Öğrenci Tutumlarına Etkisi. 10. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 7-9 Haziran, Bildiriler Kitabı, 2, 878-889.
  • Demirhan, C. (2002). Program Geliştirmede Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Demirhan, C., Demirel, Ö. (2003). Program Geliştirmede Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(5), 48-61.
  • Erdem, M. (2002). Proje Tabanlı Öğrenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 172-179.
  • Erdem, M. ve Akkoyunlu, B. (2002). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Kapsamında Beşinci Sınıf Öğrencileriyle Yürütülen Ekiple Proje Tabanlı Öğrenme Yöntemi Üzerine Bir Çalışma. İlköğretim Online, 1, 2-11.
  • Güzel, G. (2005). Proje Çalışmalarında Senaryo Hazırlama, Bilgi Toplama, Rapor Hazırlama, Sunum Ve Eylem. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Helm, J.H. & Katz, L. G. ( 2001). Young Investigators: The Project Approach In The Early Years. New York: Teachers College Press.
  • Korkmaz, H. (2002). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenmenin Yaratıcı Düşünme, Problem Çözme ve Akademik Risk Alma Düzeylerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. sınıflar), Ankara: MEB Yayınları.
  • Özer, D. Z. ve Özkan, M. (2010). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) Bölümü Öğretmen Adaylarının Biyoloji Konularında Hazırladıkları Projelerin Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımları Açısından Değerlendirilmesi: Bursa İli Örneği. Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 615-641.
  • Saban, A. (2002). Öğrenme Öğretme Süreci. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yurtluk, M. (2003). Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Matematik Dersi Öğrenme Süreci ve Öğrenci Tutumlarına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bil. Enstitüsü Eğitim Bil. Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
There are 15 citations in total.

Details

Other ID JA27AE97RC
Journal Section Turkish Language Education
Authors

Musa Kaya

Gülşen Oran This is me

Publication Date June 4, 2016
Published in Issue Year 2015 Volume: 2 Issue: 1 - Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Kaya, M., & Oran, G. (2016). PROJECT-BASED LEARNING APPROACH AND A SAMPLE APPLICATION IN TEACHING. Turkophone, 2(1), 17-25.

TURKOPHONE | 2014 |  ISSN: 2148-6808

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.