Davranışçı psikolojiye göre eğitim, kişide öğrenme yaşantıları yoluyla istendik davranış değişikleri oluşturma sürecidir. Yapılandırmacı yaklaşıma göre ise, eğitim, yaşantılar yoluyla, deneyimleyerek, gözlemleyerek, deneme-yanılma yoluyla, kendi bilişsel şemalarını yapılandırma sürecidir. Tarih boyunca eğitimin ana amacı, kültürün tüm nesillere yayılmasını sağlamaktır. Eğitim, çoğunlukla bireylerde istendik davranışları geliştirme süreci olarak tanımlanır. Örgün veya yaygın eğitim kurumları bu amaca hizmet etmek üzere organize edilerek çağın gerektirdiği donanıma sahip bireyler yetiştirilmeye çalışılır. Doğal olarak yaşanılan dönemin özellikleri eğitimde gerçekleştirilecek olan bütün faaliyetleri şekillendirir. Her dönem kendi eğitim anlayışını ve felsefesini yaratır. Proje tabanlı öğrenme yaklaşımı da öğrenenlere sağladığı imkânlar ve avantajlarıyla 21. yüzyılda yetiştirilmek istenilen insan niteliklerini destekleyecek ve geliştirecek özelliklere sahiptir. Bu gerçekten yola çıkılarak araştırmada proje tabanlı öğrenme yaklaşımının niçin tercih edilmesi gerektiği sorusuna cevap verilmeye çalışılmış; proje tabanlı öğrenme yaklaşımının tanımı, proje tabanlı öğrenmede konu, proje tabanlı çalışmalarında bilgi toplama üzerinde durularak proje hazırlama dersinde Türkçe öğretimine yönelik olarak hazırlanan bir çalışma örneği ortaya konulmuştur. Çalışma, 2013-2014 Eğitim-Öğretim Yılında Demirci Anadolu Kız Meslek Lisesi, Bilişim Teknolojileri Bölümünde öğrenim görmekte olan 10. sınıf öğrencilerinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Öğrenciler 6 haftalık süre içinde şiir türleri (epik, lirik, satirik, didaktik ve pastoral) antolojisi hazırlamış, bu sürecin sonunda çalışmalarını sınıfta sunarak projelerini tamamlamışlardır
According to behaviourist psychology, education is the process by which required behaviours could be formed through learning experiences of a person. According to the constructive approach, education is the process by which cognitive schemes could be formed through trial-error method and experiences by making observations and experiments. Throughout history, the major aim of education is to make culture spread into all generations. Education is a process often described as a behavioural development in a requird way. By organizing formal and non-formal educational institutions that will serve for this purpose, it was aimed to grow individuals equipped with the modern understanding and formation. Naturally, the characteristics of the ongoing era could determine and form nearly most of the educational activities. Every age creates their own educational philosophy and understanding. Project based learning approach, with all its opportunities and advantages it presents, has every kind of features in developing and supporting an individual that is expected to be in the 21th century. Considering this reality, in the study, it was intended to answer the question why Project based learning approach should be preferred; the definition of project based learning approach was given and the importance of choosing topic in project based learning was emphasized. Data collecting was underlied in project-based studies and a sample study was conducted about teaching Turkish in Project preparation lesson. The study was carried out with the participation of 10th grade students studying in the department of information Technologies in Demirci Anatolian girls vocational high school in 2013-2014 education year. Students prepared a poetry anthology with its types ( epic, lyric, satiric, didactic and pastoral) within 6 weeks period and after this period they presented their works in the class and completed their projects.
Other ID | JA27AE97RC |
---|---|
Journal Section | Turkish Language Education |
Authors | |
Publication Date | June 4, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 1 - Volume: 2 Issue: 1 |
TURKOPHONE | 2014 | ISSN: 2148-6808
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.