Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AMBALAJ ATIKLARININ GERİ DÖNÜŞÜMÜNEYÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ: (NİĞDE İL’İ ÖRNEĞİ)

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 86 - 100, 31.05.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı, ortaokul altıncı
sınıf öğrencilerinin ambalaj atıklarının geri dönüşümüne yönelik görüşlerini
cinsiyetleri, anne-baba öğrenim durumları, derslerindeki başarı düzeyleri ve
ambalaj atıkları ile ilgili eğitim alıp almama durumları bakımından
incelemektir. Çalışma, 2015-2016 eğitim öğretim yılında Niğde İl’inde
gerçekleştirilmiştir. Çalışmada araştırma yöntemi olarak, genel tarama yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmaya okulları rastgele  belirlenen 477 ortaokul altıncı sınıf
öğrencisi katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından
geliştirilen ‘ambalaj atıkların geri dönüşümü’ anket formu kullanılmıştır.
Araştırma verilerinin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ambalaj atıkları ve geri dönüşüm konusunda
Türkçe ve Matematik derslerinde başarılı olan öğrencilerin  ve daha önceki dönemlerde çevre eğitimi
almayan öğrencilerin doğru bilgi düzeylerini yüksek olduğu sonuçlarına
ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aydın, F.,& Kaya, H. (2011). Sosyal Bilimler Lisesi Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının Değerlendirilmesi.
  • Marmara Coğrafya Dergisi, 24, 229-257.
  • Bakar, F.,&Aydınlı, B.(2012). Bilim ve Sanat Merkezi Öğrencilerinin Plastik ve Plastik Atıkların Geri Dönüşümü
  • ve Çevreye Etkileri Konularında Tutumlarının Belirlenmesi (Batı Karadeniz Bölgesi Örneklemi)”, X.Ulusal
  • Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi (X.UFBMEK) 27-30 Haziran, Niğde.
  • Borg, W. R.,&Gall, M. D. (1989). Educational Research. New York: Longman.
  • Chawla, L.,Cushing, D. F. (2007).Education For Strategic Behavior.Environmental Education Research 13(4),
  • Pp. 427-452.
  • Çimen, O.,&Yılmaz, M.(2012). “İlköğretim Öğrencilerinin Geri Dönüşümle İlgili Bilgileri ve Geri Dönüşüm
  • Davranışları”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (1),Sayfa:63-74.
  • Dabak, C.(2009).‘’Türkiye’de Ve Ambalaj Atıklarının Kontrolü ve Avrupa Birliğine Uyum’’,Yüksek Lisans Tezi,
  • Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim Dalı Uluslararası İktisat Bilim Dalı,
  • İstanbul.
  • Değirmenci, M.(2012). “İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Karşı Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından
  • İncelenmesi (Kayseri İli Örneği)”,JEE ISSN 2146- 2674 Volume 2, Issue 2.
  • Erdal, H., Erdal, G.,&Yücel, M. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Bilinç Düzeyi Araştırması Gaziosmanpaşa
  • Üniversitesi Örneği. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, Sayı:4,s.57-65.
  • Erten,S. (2004). Çevre Eğitimi Ve Çevre Bilinci Nedir, Çevre Eğitimi Nasıl Olmalıdır?, Çevre ve İnsan Dergisi,
  • Çevre ve Orman Bakanlığı Yayın Organı. Sayı 65/66. 2006/25 Ankara
  • Gökçe, N., Kaya, E., Aktay, S.,&Özden, M.(2007). “İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik
  • Tutumları”,Elementary Education Online, 6(3), 452-468.
  • Gürer, C., Akbulut, H.,&Kurklu, G.(2004). ‘’İnşaat Endüstrisinde Geri Dönüşüm ve Bir Hammadde Kaynağı Olarak
  • Farklı Yapı Malzemelerinin Yeniden Değerlendirilmesi’’, 5.Endüstriyel Hammaddeler Sempozyumu, 13-14
  • Mayıs 2004, İzmir.
  • Hanay, Ö.,&Koçer (Nacar), N.(2006). ‘’Elazığ Kenti Katı Atıkları Geri Kazanım Potansiyelinin Belirlenmesi’’, Fırat
  • Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilim Dergisi, 18(4), s.507-511.
  • Hinds, J., & Sparks, P. (2008).Engaging With the Natural Environment. The Role of Affective Connection an
  • Didentity. Journal of Environmental Psychology, 28, 109-120
  • Karagözlü, M.B.,Özyonar, F., Yılmaz, A., &Atmaca, E.(2009). “Katı Atıkların Yeniden Kazanımı Ve Önemi”,
  • Türkiye’de Katı Atık Yönetimi Sempozyumu, İstanbul.
  • Kesicioğlu, O.S.,&Alisinanoğlu, F. (2009)a. 60-72 Aylık Çocukların Çevreye Karşı Tutumlarının Çeşitli Değişkenler
  • Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 37-48.
  • Kesicioğlu, O.S.,& Alisinanoğlu, F. (2009)b.Ebeveynlerin Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarına (60-72 Ay)
  • Yaşattıkları Doğal Çevre Deneyimlerinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(29), 1-14.
  • Kızılaslan, H.,& Kızılaslan, N. (2005). Çevre Konularında Kırsal Halkın Bilinç Düzeyi ve Davranışları (Tokat İli
  • Artova İlçesi Örneği). ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1).
  • Köşker, N. (2013).İlkokul Öğrencileri Ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Doğaya İlişkin Algıları ve
  • Sorumluluklarına Yönelik Düşünceleri. Turkish Studies- International Periodical For The Languages,
  • Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/3, Winter 2013, p. 341-355, Ankara-Turkey.
  • Kurdoğlu, A.Ş. (2013).Ambalaj Atıkları Yönetimi İstanbul (Kadıköy Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Marmara
  • Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Çevre Bilimleri Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Özbakır Umut, M., Topuz, Y.V.,& Nurtanış Velioğlu, M. (2015). Çöpten Geri Dönüşüme Giden Yolda
  • Sürdürülebilir Tüketiciler”, Cbü Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:13, Sayı:2,Haziran.
  • Özdemir, O. (2007). A New Environmental Education Perspective: Education For Sustainable Development.
  • Education and Science,32(145), 23-39.
  • Özen, U. (2010).Kırklareli Belediyesi Ambalaj Atıkları Yönetim Planı. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Fen
  • Bilimleri Enstitüsü, Çevre Mühendisliği Anabilim Dalı.
  • Palmer, J.A., Suggate, J., Robottom, I.& Hart, P.(1999).Significant Life Experiences and Formative Influences On
  • the Development of Adults’ Environmental Awareness In the UK, Australia and Canada.Environmental
  • Education Research, 5(2) 181-200
  • Peşman, E., İmamoğlu, S., Ersen, N., Güleç, T., Özcan, M.,& Ceylan, Ş. (2012).Kağıt ve Kağıt Geri Dönüşümü
  • Hakkında İlköğretim Öğrencilerinin Bilgi Düzeyinin Ölçülmesi ve Çevre Bilincinin Oluşturulması. Artvin
  • Çoruh Üniversitesi, Orman Fakültesi, Orman Endüstri Mühendisliği Bölümü, Artvin.
  • Talas, M.,& Karataş, A. (2012).Çevre Bilincinin Geliştirilmesinde Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin
  • Önemi: Niğde Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Programı Örneği, Zeitschrift für die Welt der Türken, 4(1),
  • 107-124.
  • Yaşar, M.C., İnal, G., Kaya, Ü.Ü.,&Uyanık, Ö.(2012). “Çocuk Gözüyle Tabiat Anaya Geri Dönüş”,Afyon Kocatepe
  • Üniversitesi Eğitim Fakültesi,Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt 1, s: 2146-9199, Mayıs, Haziran,
  • Temmuz .
Toplam 59 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Erman Kara

Meryem Nur Aydede Yalçın

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kara, E. E., & Yalçın, M. N. A. (2017). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AMBALAJ ATIKLARININ GERİ DÖNÜŞÜMÜNEYÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ: (NİĞDE İL’İ ÖRNEĞİ). Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 86-100.