Araştırmanın amacı lisans ve yüksek lisans düzeyinde
öğrenim gören öğrencilerin; karşı cinsle ilişkide sosyal yetkinlik beklentileri
ve aleksitimi düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma ilişkisel
tarama modeli ile tasarlanmıştır. Çalışma grubu üniversitede öğrenimine devam
eden basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilmiş 142 kadın, 68 erkek toplam
210 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri “Toronto Aleksitimi Ölçeği”,
“Karşı Cinsle İlişkide Sosyal Yetkinlik Beklentisi Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi
Formu” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde; Pearson Momentler Çarpımı
Korelasyonu, T-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Kruskal Wallis-H
Testi, Mann Whitney U Testi ve Tukey Testi kullanılmıştır. Araştırmanın
sonucunda, üniversite öğrencilerinin ilişki sonlandırabilme beklentisi ve
aleksitimi düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür.
Üniversite öğrencilerinin ilişki sürdürebilme beklentisi ve aleksitimi
düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. İlişki
sonlandırabilme beklentisi ile duyguları tanıma zorluğu ve duyguları ifade etme
zorluğu arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görüşmüştür. Aleksitimi
puanlarında sınıf düzeyine göre anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. İlişki
başlatabilme ve sürdürebilme beklentisinin cinsiyete göre farklılaştığı,
erkeklerin kadınlara göre ilişki başlatabilme ve sürdürebilme beklentilerinin
daha yüksek olduğu görülmüştür. İlişki başlatabilme beklentisinin
sosyo-ekonomik düzeye göre anlamlı bir farklılık gösterdiği, yüksek
sosyo-ekonomik düzeydeki bireylerin orta sosyo-ekonomik düzeydeki bireylere
göre ilişki başlatabilme beklentilerinin daha yüksek olduğu görülmüştür.
Araştırma sonuçları bulgulardan hareketle aleksitimi ve karşı cinsle ilişkide
sosyal yetkinlik beklentisi kapsamında başka araştırma ve uygulamalara da yol
gösterecek şekilde tartışılmıştır.
Aleksitimi Karşı Cinsle İlişkide Sosyal Yetkinlik Sosyal Yetkinlik Beklentisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1 |