ÖĞRETMEN ADAYLARININ PROGRAM OKURYAZARLIK SEVİYELERİ: KKTC ÖRNEĞİ
Yıl 2020,
Cilt: 5 Sayı: 1, 28 - 37, 30.11.2020
Burak Demir
,
Yücehan Yücesoy
,
Zöhre Serttaş
Öz
Bu araştırmada, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde öğrenimlerine devam etmekte olan öğretmen adaylarının program okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma 4. Sınıfa gelmiş Sınıf öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler öğretmenliği okumakta olan öğretmen adayları ile gönüllülük esas alınarak gerçekleşmiştir Çalışmada Araştırmada öğretmenlerin program okuryazarlık düzeylerini belirlemek amacıyla Akyıldız (2020) tarafından geliştirilen “Program Okuryazarlık Ölçeği” kullanılmıştır. Geliştirilen ölçme aracı için yapılan geçerlik ve güvenirlik çalışmaları göz önüne alındığında, bu aracın araştırmada kullanılabilecek güvenilir bir veri toplama aracı olduğuna karar verilmiştir.Araştırmada ölçekle elde edilen veriler SPSS® 17.0 ile analiz edilmiş ve elde edilen sonuçlar tablolaştırılarak yorumlanmıştır.Araştırma sonucunda Öğretmen adaylarının genel olarak Program okuryazarlılığının ortalamanın üzerinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır
Kaynakça
- AKYILDIZ, S. (2020). ÖĞRETİM PROGRAMI OKURYAZARLIĞI KAVRAMININ KAVRAMSAL YÖNDEN ANALİZİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Electronic Journal of Social Sciences, 19(73).
- BICEN, H., & DEMIR, B. (2020). A Content Analysis on Articles Using Augmented Reality Technology and Infographic in Education. Postmodern Openings/Deschideri Postmoderne, 11.
- Bolat, Y. (2017). Eğitim Programı Okuryazarlığı Kavramı ve Eğitim Programı Okuryazarlığı Ölçeği. Turkish Studies,12(18),121-138.
- Bruner, J. (1977). The Process of Education. Cambridge, MA: Harvard University Press
- Büyükkaragöz, S. & Çivi, C. (1999). Genel Öğretim Metotları. İstanbul: Öz Eğitim Yayıncılık.
- Cresswell, J. W. (2012). Education al research (4. bs.). Boston: Pearson
- Çepni, S. & Akdeniz, A. (1996). “Fizik Öğretmenlerinin Yetiştirilmesinde Yeni Bir Yaklaşım”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12).
- ÇETİNKAYA, S., & TABAK, S. (2019). Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Okuryazarlık Yeterlilikleri. Ondokuz Mayis University Journal of Education, 38(1).
- Demir, B. (2020). Evaluation of social studies teaching textbooks. International Journal of Learning and Teaching, 12(1), 17-29.
- Demirel, Ö. (2017). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
- Dilek, Ç. (2020). ÖĞRETMENADAYLARININ PROGRAM OKURYAZARLIK DÜZEYLERİ İLE PEDAGOJİK BİLGİ VE BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
- Erdamar, F, S. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin Program Okuryazarlık Algıları ve İlkokul Yöneticilerinin Öğretmenlerin Program Okuryazarlık Becerisine Yönelik Algılarının İlerlemeci Felsefe Bağlamında Analizi (Doktora Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
- Gündoğan, G. (2019). Öğretmenlerin Program Okuryazarlıkları Hakkında Nitel Bir Değerlendirme (Yüksek Lisans Tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
- Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. 15. Baskı. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
- Nacak, A., Bağlama, B., & Demir, B. (2020). Teacher Candidate Views on the Use of YouTube for Educational Purposes. Online Journal of Communication and Media Technologies, 10(2), e202003.
- Ornstein, A. C. & Hunkins, F. P. (2004). Curriculum Foundations, Principles and Issues. Boston: Pearson Education.
- Önal, B. (2020). ORTAÖĞRETİM 9. SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ CIPP MODELİ İLE ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. (Yüksek Lisans Tezi). Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
- Tan Ş. & Erdoğan, A. (2004). Öğretimi Planlama ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Varış, F. (1996). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Alkım Yayınevi.