Gifted children differ from their peers in terms of their development and features. These children have a number of special needs in order to develop their own potential. In addition to children who experience psychological, behavioral and social problems due to giftedness, families may also experience difficulties due to having a gifted child. The multidimensional nature of the problems requires a multidimensional intervention. In this study, the experiences of gifted children and their families, their special education needs, the problems they encounter in their education life, the need for school social work practices for these problems and the function of school social work practices are included. The purpose of this article is to emphasize the necessity of school social work intervention, which provides a holistic view in evaluating the needs of gifted children and their families and solving the problems they experience. In the literature, there are examples emphasizing the importance of realizing the social school service. However, it can be stated that the researches revealing the social service needs of gifted children and their families are insufficient. As a result of this study; it has been revealed that studies on the problems of gifted children and their families are insufficient without school social work practices and the need for social workers to be employed in schools as soon as possible. In the light of their professional competencies, a framework has been presented about the group work that social workers can conduct at schools for gifted children and their families.
Üstün yetenekli çocuklar gelişimleri ve özellikleri bakımından yaşıtlarından farklılık göstermektedirler. Bu çocukların kendi potansiyellerini geliştirebilmeleri için bir takım özel ihtiyaçları bulunmaktadır. Çocukların üstün yeteneğe bağlı olarak psikolojik, davranışsal ve sosyal sorunlar yaşamasının yanı sıra aileler de üstün yetenekli çocuğa sahip olma nedeniyle zorluk yaşayabilmektedir. Yaşanan sorunların çok yönlü olması çok boyutlu bir müdahale gerektirmektedir. Bu çalışmada üstün yetenekli çocuk ve ailelerinin deneyimlerine, özel eğitim ihtiyaçlarına, eğitim hayatında karşılaştıkları sorunlara, bu sorunlara yönelik olarak okul sosyal hizmeti uygulamalarına duyulan ihtiyaca ve okul sosyal hizmet uygulamalarının işlevine yer verilmiştir. Bu makalenin amacı, üstün yetenekli çocukların ve ailelerinin ihtiyaçlarının değerlendirilmesinde, yaşadıkları sorunların çözümünde bütüncül bir bakış imkânı sunan okul sosyal hizmeti müdahalesinin gerekliliğine vurgu yapmaktır. Alan yazında okul sosyal hizmetinin hayata geçirilmesinin önemini vurgulayan çalışmalara yer verilse de üstün yetenekli çocuk ve ailelerinin sosyal hizmet ihtiyacını gözler önüne seren araştırmaların yetersiz olduğu ifade edilebilir. Bu çalışmanın sonucunda; üstün yetenekli çocukların ve ailelerinin sorunlarına yönelik çalışmaların, okul sosyal hizmeti uygulamaları olmadığında yetersiz kaldığı ve sosyal hizmet uzmanlarının okullarda bir an önce istihdam edilmelerine duyulan ihtiyaç ortaya koyulmuştur. Sosyal hizmet uzmanlarının mesleki yetkinlikleri ışığında okullarda üstün yetenekli çocuklar ve ailelerine yönelik yürütebilecekleri grup çalışmaları hakkında bir çerçeve sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1 |