Öz
Bu araştırmada, Diyarbakır kentinde bulunan ve resmi ideolojiyi temsil eden sekizi
anıt heykel ve biri de rölyef çalışması olmak üzere dokuz sanat eserinin içerik analizleri
yapılarak, merkezi iktidarın resmi ideolojiyle birlikte kentte verdiği açık/örtük ideolojik
mesajların neler olduğu ve bu mesajların neden tercih edildiğinin ortaya konulması
amaçlanmaktadır. Temelde alan araştırmasına dayanan bu çalışma, analize tabi tutulan
eserlerin içerik analizlerinden faydalanılarak, söz konusu sanatsal eserlerin ideolojik
mesajları çözümlenmeye çalışılmıştır. Şüphesiz ki, sanatın sosyolojik okumasını yapmak
toplumsal dönüşümün yönünü daha iyi kestirmeye katkı sunacağı gibi, Türkiye’deki
toplumsal araştırmalarda kısmen yeni olan bu yöntem, bir yandan sosyolojik teorinin ve
sanat tarihi çalışmalarının gelişmesine katkı sunarken, bir yandan da, benzer bir konuda
çalışma yapacak olan araştırmacılara birincil elden kaynaklık edecektir. Bu araştırmanın
ulaştığı en kapsamlı sonuç ise şudur: Resmi ideolojinin kentte yaptığı ilk anıt ve heykellerde
daha çok, “Türk Kurtuluş Savaşı” ve “kahramanlık” teması işlenip, kentin “Türklüğü”ne
vurgu yapılırken, son 15 yılda yapılan çalışmalarda ise bu mesajın yerini, “milletin birliği ve
vatanın bölünmez bütünlüğü”ne bıraktığı görülmüştür. Bu değişimin altında yatan sebebin
ise, kentte giderek güçlenen legal Kürt siyasal hareketinin bazı ayrılıkçı söylemlerine karşı
verilen ideolojik bir cevap olduğu anlaşılmıştır.