Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Antrenörlerin Mesleki İmajına İlişkin Nitel Bir Araştırma

Yıl 2018, , 74 - 81, 24.12.2018
https://doi.org/10.32706/tusbid.481509

Öz

Bu araştırmanın amacı, antrenörlük
mesleği imajının mesleği oluşturanlar tarafından nasıl algılandığını
belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi çerçevesinde fenomenoloji
deseni tercih edilmiştir. Bu doğrultuda; 8 antrenör ile yüz yüze yarı
yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Antrenörlerin seçiminde nitel
araştırmalarda kullanılan amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme
yöntemi kullanılmıştır. Antrenörlerin kamu ve özel spor örgütlerinde en az 5
yıl aktif olarak antrenörlük yapmaları ölçüt olarak belirlenmiştir. Görüşme
bulgularına göre; antrenörlerin mesleki imaj algıları üç tema altında
toplanmıştır. Bunlar; Kendilerine göre Mesleki Konumları (Saygın İmaj, Özverili
Meslek, Başarılı Konum), Örgütsel Görünüm (Yeterli Düzeyde Çalışmama, Asli
Görev Dışında Maddi Kazanç Sağlama Odaklı Antrenörlük Yapma, Değer Görmeme) ve
Toplumsal Algıdır (Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği ile Eşdeğer Algılanma).
Araştırma sonucunda; antrenörlerin kendi mesleklerine yönelik genel olarak
olumlu bir imaja sahip oldukları fakat; spor örgütlerinin olumsuz bir imaj
algısı içerisinde oldukları, toplum tarafından ise mesleklerinin tam anlamıyla
anlaşılmadığı görülmektedir. Bu bağlamda; toplum tarafından antrenörlük mesleği
imajının oluşumuna ve spor örgütlerince antrenörlere yönelik algılanan olumsuz
imajı iyileştirme stratejilerini belirlemeye ilişkin çalışmalar yapılabilir.  

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (1978). Türkiye’de Öğretmenin “Öğretmen” ve Meslek İmajı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 11(1), 115-121.
  • Aksoy, R., ve Bayramoğlu, V. (2008). Sağlık İşletmeleri için Kurumsal İmajın Temel Belirleyicileri. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 85-96.
  • Andreassen, T. W., ve Lindestad, B. (1998). Customer Loyalty and Complex Services: The Impact of Corporate Image on Quality, Customer Satisfaction and Loyalty for Customers with Varying Degrees of Service Expertise. International Journal of Service Industry Management, 9(1), 7-23.
  • Bağçeci, B., Çetin, B., ve Ünsal, S. (2013). Öğretmenlerin Mesleki İmaj Ölçeği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(1), 24-48.
  • Bezci, Ş. (2010). Taekwondo Antrenörlerinin Stresle Başa Çıkma ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Brailsford, K. (2014). An Investigation into Coaching Efficacy and Effectivesness in Gymnastics. Thesis of Master, Birmington University, England
  • Britton, K. (2008). Increasing Job Satisfaction: Coaching with Evidence-based Inverventions. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 1(2), 176-185.
  • Canöz, K., ve Canöz, N. (2014). Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’ün Kişisel İmajının Ögelerini Belirlemeye Yönelik Bir Saha Araştırması. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 35, 401-427.
  • Cruickhank, A., ve Collins, D. (2015). The Sport Coach. In I. O’Boyle, D. Murrey ve P. Cummins, Leadership in Sport, Abingdon, Oxon: Routledge, 155-172. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/304778248_The_Sport_Coach
  • Dilek, A. N. (2017). Antrenör Davranışları ile İlgili Sporcu Algısının Araştırılması:Türkiye-Bosna-Hersek Örneklerinin Karşılaştırılması. Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Dolaşır, S. (2005). Antrenörlerin Mesleki Etik İlkelere Uyma Düzeylerine İlişkin Antrenör ve Sporcu Görüşleri. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fletcher, K. (2007). Image: Changing How Women Nurses. Think About Themselves. Journal of Advanced Nursing, 58(3), 207-215.
  • Fidan, A. (2013). Kişisel ve Kurumsal Açıdan İmaj Oluşturma, İmaj Yaratma ve İmaj Yenileme Süreçlerine İlişkin Tespitler ve Bireysel/Kurumsal İmaj Oluşturma ve İmaj Koruma Modeli Önerisi. Kent Akademisi Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi, 6(3), 63-73.
  • Gençlik ve Spor Bakanlığı (2018). Spor Eğitim Dairesi Başkanlığı, İstatistik Birimi, E-mail gönderisi, E-mail Tarihi: 20.08.2018.
  • Grandy, G., ve Mavin, S. (2012). Occupational Image and Identity in Dirty Work: Intersections of Organizational Efforts and Media Accounts. Sage Journals, 19(6), 765-786.
  • Harper, S. (2012). The Leader Coach: A Model of Multi-Style Leadership. Journal of Practical Consulting, 4(1), 22-31.
  • Jasovsky, D. A. (2001). The Effect of Occupational Image on the Relationship Between Organizational Citizenship Behavior Job Satisfaction, and Organizational Comminment Among Hospital Staff Nurses. New Jersey: Rutgers University Press
  • Mageau, G. A., ve Vallerand, R. J. (2003). The Coach-Athlete Relationship: A Motivational Model. Journal of Sport Sciences, 21, 883-904.
  • Moen, F., Giske, R., ve Hoigaard, R. (2015). Coaches’ Perceptions of How Coaching Behavior Affects Athletes: An Analysis of Their Position on Basic Assumptions in the Coaching Role. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 11(1), 180-199.
  • Narwal, R. (2014). Effect of Coaching Behavior in Sports. International Journal of Research in Educational Development, 2(4), 111-115.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama için Bir Rehber (Çev. Ed. Selahattin Turan). Ankara: 3. Baskı, Nobel Yayıncılık.
  • Özata, M., ve Aslan, Ş. (2011). Hastanede Çalışan Hemşirelerin Mesleki İmaj Algılarının Araştırılması. Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (1), 251-268.
  • Özbay, N. (2012). Amatör Spor Kulüplerinde Görev Yapan Antrenörlerin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Manisa
  • Özdemir, Ş. (2006). Doktorların Toplumsal İmajı: Afyon İlinde Bir Araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 179-191
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemi (Çev. Ed. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir). Ankara: 3. Baskı, Pegem Akademi Yayıncılık
  • Sevim, Y., Tuncel, F., Erol, E., ve Sunay, H. (2001). Antrenör Eğitimi ve İlkeleri. Ankara: Gazi Kitapevi
  • Stone, P. W., Mooney-Kane , C., Larson, E. L., Zwanziger, J., ve Dick, A. W. (2007). Nurse Working Conditions, Organizational Climate and Intent to Leave in ICUs: an Instrumental Variable Approach. Health Services Research. 42(3), 1085-1104.
  • Sunay, H. (1995). Türkiye’de Antrenör Eğitim Programlarının Etkinliği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Türk Dil Kurumu (2018). Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&kelime=imaj, Erişim tarihi: 21.11.2018.
  • Türkkahraman, M. (2004). Günümüzün Büyüsü İmaj ve Gerçek Hayat. Journal of Economy Culture and Society, 30, 1-14.
  • Türkiye Futbol Federasyonu Başkanlığı (2018). Antrenör Özlük İşleri Müdürü: Oben MERALBAYSAL tarafından E-mail gönderisi, E-mail Tarihi: 27.06.2018.
  • Tolungüç, A. (2000). Turizmde Tanıtım ve Reklam. Ankara: MediaCat Kitapları
  • Ünsal, S., ve Bağçeci, B. (2016). Öğretmenlerin Mesleki İmajlarına İlişkin Görüşleri ve mesleki İmaja Etki Eden Faktörler. Journal of Human Sciences, 13(3), 3905-3926.
  • Wotruba, T. R. (1990). The Relationship of Job Image, Performance, and Job Satisfaction to Inactivity-Proneness of Direct Salespeople. Journal of the Academy of Marketing Science, 18(2), 113-12.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: 5. Baskı, Seçkin Yayıncılık.
  • Yonca, O. (2011). Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde Polis İmajı ve Bu İmaja Etki Eden Faktörler: Uygulama Bir Çalışma. Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.

A Qualitative Research on Professional Image of the Coaches

Yıl 2018, , 74 - 81, 24.12.2018
https://doi.org/10.32706/tusbid.481509

Öz

The
purpose of the research is to reveal how the image of the profession of
coaching is perceived by the members of the profession. The phenomenological
pattern was preferred within the framework of the qualitative research
methodology. Accordingly, face-to-face semi-structured interviews were
conducted with 8 coaches. The purposeful sampling method was used in the
selection of the coaches and active service as coach at public and private
sports institutions for at least 5 years was determined as a criterion. According
to the interview results, the professional image perceptions of the coaches
were collected under three themes. These are: Their Professional Statuses
According to them, (Reputable Image, Devoted Profession, Successful Status),
Organizational Appearance (Not Working Adequately, Performing Coaching by
Focusing on Material Gain Outside the Scope of the Principal Duty, Not
Considering Worthy) and Social Perception (Perceived to be equivalent to the
Teaching of Physical Education and Sports).  It was concluded from the research that the
coaches had a generally positive image in terms of their profession, but sports
institutions have a negative perception of image. Besides, their profession was
not fully understood by the society. In this context, studies on the formation
of the image of the profession of coaching by society and negative image
improvement strategies of sports institutions can be carried out.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (1978). Türkiye’de Öğretmenin “Öğretmen” ve Meslek İmajı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 11(1), 115-121.
  • Aksoy, R., ve Bayramoğlu, V. (2008). Sağlık İşletmeleri için Kurumsal İmajın Temel Belirleyicileri. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 85-96.
  • Andreassen, T. W., ve Lindestad, B. (1998). Customer Loyalty and Complex Services: The Impact of Corporate Image on Quality, Customer Satisfaction and Loyalty for Customers with Varying Degrees of Service Expertise. International Journal of Service Industry Management, 9(1), 7-23.
  • Bağçeci, B., Çetin, B., ve Ünsal, S. (2013). Öğretmenlerin Mesleki İmaj Ölçeği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(1), 24-48.
  • Bezci, Ş. (2010). Taekwondo Antrenörlerinin Stresle Başa Çıkma ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Brailsford, K. (2014). An Investigation into Coaching Efficacy and Effectivesness in Gymnastics. Thesis of Master, Birmington University, England
  • Britton, K. (2008). Increasing Job Satisfaction: Coaching with Evidence-based Inverventions. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 1(2), 176-185.
  • Canöz, K., ve Canöz, N. (2014). Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’ün Kişisel İmajının Ögelerini Belirlemeye Yönelik Bir Saha Araştırması. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 35, 401-427.
  • Cruickhank, A., ve Collins, D. (2015). The Sport Coach. In I. O’Boyle, D. Murrey ve P. Cummins, Leadership in Sport, Abingdon, Oxon: Routledge, 155-172. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/304778248_The_Sport_Coach
  • Dilek, A. N. (2017). Antrenör Davranışları ile İlgili Sporcu Algısının Araştırılması:Türkiye-Bosna-Hersek Örneklerinin Karşılaştırılması. Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Dolaşır, S. (2005). Antrenörlerin Mesleki Etik İlkelere Uyma Düzeylerine İlişkin Antrenör ve Sporcu Görüşleri. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fletcher, K. (2007). Image: Changing How Women Nurses. Think About Themselves. Journal of Advanced Nursing, 58(3), 207-215.
  • Fidan, A. (2013). Kişisel ve Kurumsal Açıdan İmaj Oluşturma, İmaj Yaratma ve İmaj Yenileme Süreçlerine İlişkin Tespitler ve Bireysel/Kurumsal İmaj Oluşturma ve İmaj Koruma Modeli Önerisi. Kent Akademisi Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi, 6(3), 63-73.
  • Gençlik ve Spor Bakanlığı (2018). Spor Eğitim Dairesi Başkanlığı, İstatistik Birimi, E-mail gönderisi, E-mail Tarihi: 20.08.2018.
  • Grandy, G., ve Mavin, S. (2012). Occupational Image and Identity in Dirty Work: Intersections of Organizational Efforts and Media Accounts. Sage Journals, 19(6), 765-786.
  • Harper, S. (2012). The Leader Coach: A Model of Multi-Style Leadership. Journal of Practical Consulting, 4(1), 22-31.
  • Jasovsky, D. A. (2001). The Effect of Occupational Image on the Relationship Between Organizational Citizenship Behavior Job Satisfaction, and Organizational Comminment Among Hospital Staff Nurses. New Jersey: Rutgers University Press
  • Mageau, G. A., ve Vallerand, R. J. (2003). The Coach-Athlete Relationship: A Motivational Model. Journal of Sport Sciences, 21, 883-904.
  • Moen, F., Giske, R., ve Hoigaard, R. (2015). Coaches’ Perceptions of How Coaching Behavior Affects Athletes: An Analysis of Their Position on Basic Assumptions in the Coaching Role. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 11(1), 180-199.
  • Narwal, R. (2014). Effect of Coaching Behavior in Sports. International Journal of Research in Educational Development, 2(4), 111-115.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama için Bir Rehber (Çev. Ed. Selahattin Turan). Ankara: 3. Baskı, Nobel Yayıncılık.
  • Özata, M., ve Aslan, Ş. (2011). Hastanede Çalışan Hemşirelerin Mesleki İmaj Algılarının Araştırılması. Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (1), 251-268.
  • Özbay, N. (2012). Amatör Spor Kulüplerinde Görev Yapan Antrenörlerin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Manisa
  • Özdemir, Ş. (2006). Doktorların Toplumsal İmajı: Afyon İlinde Bir Araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 179-191
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemi (Çev. Ed. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir). Ankara: 3. Baskı, Pegem Akademi Yayıncılık
  • Sevim, Y., Tuncel, F., Erol, E., ve Sunay, H. (2001). Antrenör Eğitimi ve İlkeleri. Ankara: Gazi Kitapevi
  • Stone, P. W., Mooney-Kane , C., Larson, E. L., Zwanziger, J., ve Dick, A. W. (2007). Nurse Working Conditions, Organizational Climate and Intent to Leave in ICUs: an Instrumental Variable Approach. Health Services Research. 42(3), 1085-1104.
  • Sunay, H. (1995). Türkiye’de Antrenör Eğitim Programlarının Etkinliği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Türk Dil Kurumu (2018). Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&kelime=imaj, Erişim tarihi: 21.11.2018.
  • Türkkahraman, M. (2004). Günümüzün Büyüsü İmaj ve Gerçek Hayat. Journal of Economy Culture and Society, 30, 1-14.
  • Türkiye Futbol Federasyonu Başkanlığı (2018). Antrenör Özlük İşleri Müdürü: Oben MERALBAYSAL tarafından E-mail gönderisi, E-mail Tarihi: 27.06.2018.
  • Tolungüç, A. (2000). Turizmde Tanıtım ve Reklam. Ankara: MediaCat Kitapları
  • Ünsal, S., ve Bağçeci, B. (2016). Öğretmenlerin Mesleki İmajlarına İlişkin Görüşleri ve mesleki İmaja Etki Eden Faktörler. Journal of Human Sciences, 13(3), 3905-3926.
  • Wotruba, T. R. (1990). The Relationship of Job Image, Performance, and Job Satisfaction to Inactivity-Proneness of Direct Salespeople. Journal of the Academy of Marketing Science, 18(2), 113-12.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: 5. Baskı, Seçkin Yayıncılık.
  • Yonca, O. (2011). Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde Polis İmajı ve Bu İmaja Etki Eden Faktörler: Uygulama Bir Çalışma. Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Derleme
Yazarlar

Nesil Özbay Özen

Asil Özbay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 24 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 11 Kasım 2018
Kabul Tarihi 12 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Özbay Özen, N., & Özbay, A. (2018). Antrenörlerin Mesleki İmajına İlişkin Nitel Bir Araştırma. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 74-81. https://doi.org/10.32706/tusbid.481509
AMA Özbay Özen N, Özbay A. Antrenörlerin Mesleki İmajına İlişkin Nitel Bir Araştırma. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. Aralık 2018;2(2):74-81. doi:10.32706/tusbid.481509
Chicago Özbay Özen, Nesil, ve Asil Özbay. “Antrenörlerin Mesleki İmajına İlişkin Nitel Bir Araştırma”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 2, sy. 2 (Aralık 2018): 74-81. https://doi.org/10.32706/tusbid.481509.
EndNote Özbay Özen N, Özbay A (01 Aralık 2018) Antrenörlerin Mesleki İmajına İlişkin Nitel Bir Araştırma. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 2 2 74–81.
IEEE N. Özbay Özen ve A. Özbay, “Antrenörlerin Mesleki İmajına İlişkin Nitel Bir Araştırma”, Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, c. 2, sy. 2, ss. 74–81, 2018, doi: 10.32706/tusbid.481509.
ISNAD Özbay Özen, Nesil - Özbay, Asil. “Antrenörlerin Mesleki İmajına İlişkin Nitel Bir Araştırma”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 2/2 (Aralık 2018), 74-81. https://doi.org/10.32706/tusbid.481509.
JAMA Özbay Özen N, Özbay A. Antrenörlerin Mesleki İmajına İlişkin Nitel Bir Araştırma. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2018;2:74–81.
MLA Özbay Özen, Nesil ve Asil Özbay. “Antrenörlerin Mesleki İmajına İlişkin Nitel Bir Araştırma”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, c. 2, sy. 2, 2018, ss. 74-81, doi:10.32706/tusbid.481509.
Vancouver Özbay Özen N, Özbay A. Antrenörlerin Mesleki İmajına İlişkin Nitel Bir Araştırma. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2018;2(2):74-81.


Flag Counter