Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Atipik Bir Rekreasyon Etkinliği Olarak Dijital Oyunlar İlgilenimi ve Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 72 - 81, 31.12.2023
https://doi.org/10.32706/tusbid.1330651

Öz

Bireyin davranışsal bağımlılığını bir sonucu olan dijital oyun bağımlılığı kişinin gün içinde oyun oynarken kendini kaybederek günlük yaşamdan kopmasına neden olmaktadır. Birey eğer bu davranışını kontrol altına alamaz ise psikolojik sıkıntılar yaşayarak, yalnızlık, saldırganlık, depresyon gibi olumsuz sonuçlarla karşılaşabilmektedir. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin dijital oyun bağımlılıklarının çeşitli kriterlere göre incelenmesi amaçlamıştır. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni olarak Necmettin Erbakan Üniversitesi seçilmiştir. Araştırmanın örneklem grubunu basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen 212 kişi oluşturmaktadır. Toplanan veriler Jamovi programı ile analiz edilmiştir. Verilerin çarpıklık ve basıklık değerlerine bakılmış ve verilerin parametrik dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Bu doğrultuda Anova ve T-testi yapılmış anlamlı farklılıkların yönünün tespiti için ise Tukey HSD çoklu karşılaştırma testi yapılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre sınıf, dijital oyun oynarken kullanılan teknolojik alet ve oyun oynama sıklığı değişkenlerine göre dijital oyun bağımlılığı arasında anlamlı farklılıklar olduğu, rekreatif etkinliklere katılım şekli ve cinsiyet ile dijital oyun bağımlılığı arasında ise anlamlı farklılığın olmadığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak 18- 20 yaş grubu bireylerin yaşı diğer gruplara oranla dijital oyun bağımlılıklarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir (p=0.05).

Kaynakça

  • Aksu, H. S., Güneş, S. G., & Kaya, A. (2022). Covid-19 küresel salgını sürecinde rekreasyona aktif katılımın yalnızlık algısına etkisi. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 5(2), 83-97.
  • Aksu, H. S., Harmandar Demirel, D., Kaya, A., & Demirel, M. (2021). E-spor faaliyetlerinin rekreasyon ve spor açısından değerlendirilmesi. Akademik Serbest Zaman ve Rekreasyon Araştırmaları içinde (ss. 23-40). Konya: NEÜ Yayınları.
  • Aslan, H., Başcıllar, M., & Karataş, K. (2022). Ergenlerde Dijital Oyun Bağımlılığın ile Sosyal Beceriler Arasındaki İlişki. Bağımlılık Dergisi, 23(3), 266-274.
  • Atabay, M., Şimşek, M., Güllüoğlu, K. ve Erdoğdu, F. (2023). Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Oyun Oynama Alışkanlıklarının Oyun Bağımlılıkları ve Çeşitli Demografikler Açısından Karşılaştırılması. International Journal of Computers in Education, 6(1), 30-46.
  • Bryman, A., ve Cramer, D. (2002). Quantitative Data Analysis with SPSS Release 10 for Windows: A Guide for Social Scientists. Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 470-483.
  • Dursun, A. Eraslan-Çapan, B. (2018). Digital Game Addiction and Psychological Needs for Teeanergers, Inonu University Journal of The Faculty of Education, 19(2), 128-140. DOI: 10.17679/İnuefd.336272
  • Erdogan, O. (2023). The Mediator's Role of Communication Skills in The Effect of Social Skills on Digital Game Addiction. Acta Psychologica, 237, 103948.
  • Fidell, L. S., ve Tabachnick, B. G. (2003). Preparatory Data Analysis. Handbook of Psychology: Research Methods in Psychology, 2, 115-141.
  • Gökel, Ö. (2020). Teknoloji Bağımlılığının Çeşitli Yaş Gruplarındaki Çocuklara Etkileri Hakkındaki Ebeveyn Görüşleri. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 2(1), 41-47.
  • Güler, H., ve Özmaden, M. (2023). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılığı Farkındalıkları ile Serbest Zaman Tatmin Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Rol Spor Bilimleri Dergisi, 4 (1), 1-21.
  • Günüç, S., ve Kayrı, M. (2010). Türkiye’de İnternet Bağımlılık Profili ve İnternet Bağımlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 220-232.
  • Güvendi, B., Demir, G. T. ve Keskin, B. (2019). Ortaokul Öğrencilerinde Dijital Oyun Bağımlılığı ve Saldırganlık. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 1194-1217.
  • Hazar, Z., ve Hazar, E. (2019). Üniversite Öğrencileri İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (Uyarlama Çalışması). Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 308-322.
  • Hsu, S. H., Wen, M. H., ve Wu, M. C. (2009). Exploring User Experiences as Predictors of Mmorpg Addiction. Computers & Education, 53(3), 990-999.
  • Jeong, E. J. ve Kim, D. H. (2011). Social Activities, Self-Efficacy, Game Attitudes, and Game Addiction. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(4), 213-221.
  • Karaküçük, G. ve Gürbüz, B. (2007) Rekreasyon ve Kent(li)leşme, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Kayhan, O. ve Sabah, S. (2022). Sedanter ve Spor Yapan Öğrencilerin Dijital Oyun Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 111-120.
  • Kneer, J., Rieger, D., Ivory, J. D. ve Ferguson, C. (2014). Awareness of Risk Factors for Digital Game Addiction: İnterviewing Players and Counselors. International Journal of Mental Health and Addiction, 12, 585-599.
  • Kurnaz, M. A., ve Yiğit, N. (2010). Physics Attitude Scale: Development, Validity and Reliability.
  • Kuss, D. J., Ve Griffiths, M. D. (2012). Internet Gaming Addiction: A Systematic Review of Empirical Research. International Journal of Mental Health and Addiction, 10, 278-296.
  • Mcdonald, E. (2023). Newzoo’s Video Games Market Size Estimates and Forecasts For 2022. Https://Newzoo.Com/Resources/Blog/The-Latest-Games-Market-Size-Estimates-And-Forecasts (Erişim Tarihi: 01.07.2023)
  • Öncel, M., ve Tekin, A. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Bilgisayar Oyun Bağımlılığı ve Yalnızlık Durumlarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(4), 7-17.
  • Şahin, M. G., ve Öztürk, N. B. (2018). Eğitim Alanında Ölçek Geliştirme Süreci: Bir İçerik Analizi Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 191-199.
  • Şen, İ. (2023). Lise Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılığı: Kırıkkale Lise Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma (Master's Thesis, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Şenol, B. (2020). Oyun Bağımlılığı Yetişkinleri De Buluyor. Https://Www.Yesilay.Org.Tr/Tr/Makaleler/Oyun-Bagimliligi-Yetiskinleri-De-Buluyor (Erişim Tarihi: 01.07.2023).
  • Şimşek, B., Hanayoğlu, T. ve Bozdağ, B. Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılığı ve İnternet Oyunları Oynama Bozukluğu Düzeylerinin İncelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 17-27.
  • Taş, İ., Eker, H., Anlı, G. (2014). Orta Öğretim Öğrencilerinin İnternet ve Oyun Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 1(2), 37-57.
  • Taş, İ., Karacaoğlu, D., Akpınar, İ. ve Taş, Y. (2022). Ergenlerde Aile Yaşam Doyumu ile Dijital Oyun Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 9(1), 28-42.
  • Varol, F., Aksu, H. S., & Demirel, M. (2022). Evaluation of outdoor recreation potential of destinations in terms of paragliding: The case of Konya. Tourism and Recreation, 4(1), 13-23.

Interest in and Addiction to Digital Games as an Unusual Recreational Activity: Research on University Students

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 72 - 81, 31.12.2023
https://doi.org/10.32706/tusbid.1330651

Öz

A person suffering from a behavioral addiction may develop a digital gaming addiction, which leads to a person losing themselves in games during the day and disengaging from reality. The person may suffer from psychological distress and unfavorable outcomes including loneliness, hostility, and depression if he is unable to regulate this conduct. In this study, it was aimed to examine the digital game addictions of university students according to various criteria. Necmettin Erbakan University was selected as the study's domain. 212 individuals were selected as the sample group for the study using a straightforward random sampling procedure. The Jamovi application was used to analyze the data that had been gathered. After analyzing the data's skewness and kurtosis values, it was found that the data displayed a parametric distribution. Anova, T-tests, and the Tukey HSD multiple comparison test were employed to ascertain the direction of significant differences in this direction. According to the study's results, it was found that there were significant differences between digital game addiction depending on the classroom, the technological device used while playing digital games, and the frequency of playing games, but there was no significant difference between the way in which recreational activity participation and gender were accounted for. As a result, it has been found that those between the ages of 18 and 20 are more addicted to digital games than the other age groups (p=0.05).

Kaynakça

  • Aksu, H. S., Güneş, S. G., & Kaya, A. (2022). Covid-19 küresel salgını sürecinde rekreasyona aktif katılımın yalnızlık algısına etkisi. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 5(2), 83-97.
  • Aksu, H. S., Harmandar Demirel, D., Kaya, A., & Demirel, M. (2021). E-spor faaliyetlerinin rekreasyon ve spor açısından değerlendirilmesi. Akademik Serbest Zaman ve Rekreasyon Araştırmaları içinde (ss. 23-40). Konya: NEÜ Yayınları.
  • Aslan, H., Başcıllar, M., & Karataş, K. (2022). Ergenlerde Dijital Oyun Bağımlılığın ile Sosyal Beceriler Arasındaki İlişki. Bağımlılık Dergisi, 23(3), 266-274.
  • Atabay, M., Şimşek, M., Güllüoğlu, K. ve Erdoğdu, F. (2023). Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Oyun Oynama Alışkanlıklarının Oyun Bağımlılıkları ve Çeşitli Demografikler Açısından Karşılaştırılması. International Journal of Computers in Education, 6(1), 30-46.
  • Bryman, A., ve Cramer, D. (2002). Quantitative Data Analysis with SPSS Release 10 for Windows: A Guide for Social Scientists. Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 470-483.
  • Dursun, A. Eraslan-Çapan, B. (2018). Digital Game Addiction and Psychological Needs for Teeanergers, Inonu University Journal of The Faculty of Education, 19(2), 128-140. DOI: 10.17679/İnuefd.336272
  • Erdogan, O. (2023). The Mediator's Role of Communication Skills in The Effect of Social Skills on Digital Game Addiction. Acta Psychologica, 237, 103948.
  • Fidell, L. S., ve Tabachnick, B. G. (2003). Preparatory Data Analysis. Handbook of Psychology: Research Methods in Psychology, 2, 115-141.
  • Gökel, Ö. (2020). Teknoloji Bağımlılığının Çeşitli Yaş Gruplarındaki Çocuklara Etkileri Hakkındaki Ebeveyn Görüşleri. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 2(1), 41-47.
  • Güler, H., ve Özmaden, M. (2023). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılığı Farkındalıkları ile Serbest Zaman Tatmin Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Rol Spor Bilimleri Dergisi, 4 (1), 1-21.
  • Günüç, S., ve Kayrı, M. (2010). Türkiye’de İnternet Bağımlılık Profili ve İnternet Bağımlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 220-232.
  • Güvendi, B., Demir, G. T. ve Keskin, B. (2019). Ortaokul Öğrencilerinde Dijital Oyun Bağımlılığı ve Saldırganlık. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 1194-1217.
  • Hazar, Z., ve Hazar, E. (2019). Üniversite Öğrencileri İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (Uyarlama Çalışması). Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 308-322.
  • Hsu, S. H., Wen, M. H., ve Wu, M. C. (2009). Exploring User Experiences as Predictors of Mmorpg Addiction. Computers & Education, 53(3), 990-999.
  • Jeong, E. J. ve Kim, D. H. (2011). Social Activities, Self-Efficacy, Game Attitudes, and Game Addiction. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(4), 213-221.
  • Karaküçük, G. ve Gürbüz, B. (2007) Rekreasyon ve Kent(li)leşme, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Kayhan, O. ve Sabah, S. (2022). Sedanter ve Spor Yapan Öğrencilerin Dijital Oyun Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 111-120.
  • Kneer, J., Rieger, D., Ivory, J. D. ve Ferguson, C. (2014). Awareness of Risk Factors for Digital Game Addiction: İnterviewing Players and Counselors. International Journal of Mental Health and Addiction, 12, 585-599.
  • Kurnaz, M. A., ve Yiğit, N. (2010). Physics Attitude Scale: Development, Validity and Reliability.
  • Kuss, D. J., Ve Griffiths, M. D. (2012). Internet Gaming Addiction: A Systematic Review of Empirical Research. International Journal of Mental Health and Addiction, 10, 278-296.
  • Mcdonald, E. (2023). Newzoo’s Video Games Market Size Estimates and Forecasts For 2022. Https://Newzoo.Com/Resources/Blog/The-Latest-Games-Market-Size-Estimates-And-Forecasts (Erişim Tarihi: 01.07.2023)
  • Öncel, M., ve Tekin, A. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Bilgisayar Oyun Bağımlılığı ve Yalnızlık Durumlarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(4), 7-17.
  • Şahin, M. G., ve Öztürk, N. B. (2018). Eğitim Alanında Ölçek Geliştirme Süreci: Bir İçerik Analizi Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 191-199.
  • Şen, İ. (2023). Lise Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılığı: Kırıkkale Lise Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma (Master's Thesis, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Şenol, B. (2020). Oyun Bağımlılığı Yetişkinleri De Buluyor. Https://Www.Yesilay.Org.Tr/Tr/Makaleler/Oyun-Bagimliligi-Yetiskinleri-De-Buluyor (Erişim Tarihi: 01.07.2023).
  • Şimşek, B., Hanayoğlu, T. ve Bozdağ, B. Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılığı ve İnternet Oyunları Oynama Bozukluğu Düzeylerinin İncelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 17-27.
  • Taş, İ., Eker, H., Anlı, G. (2014). Orta Öğretim Öğrencilerinin İnternet ve Oyun Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 1(2), 37-57.
  • Taş, İ., Karacaoğlu, D., Akpınar, İ. ve Taş, Y. (2022). Ergenlerde Aile Yaşam Doyumu ile Dijital Oyun Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 9(1), 28-42.
  • Varol, F., Aksu, H. S., & Demirel, M. (2022). Evaluation of outdoor recreation potential of destinations in terms of paragliding: The case of Konya. Tourism and Recreation, 4(1), 13-23.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor ve Rekreasyon
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ali Bayrak 0000-0001-6814-2142

Mehmet Demirel 0000-0003-1454-022X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 21 Temmuz 2023
Kabul Tarihi 24 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bayrak, A., & Demirel, M. (2023). Atipik Bir Rekreasyon Etkinliği Olarak Dijital Oyunlar İlgilenimi ve Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 72-81. https://doi.org/10.32706/tusbid.1330651
AMA Bayrak A, Demirel M. Atipik Bir Rekreasyon Etkinliği Olarak Dijital Oyunlar İlgilenimi ve Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. Aralık 2023;7(2):72-81. doi:10.32706/tusbid.1330651
Chicago Bayrak, Ali, ve Mehmet Demirel. “Atipik Bir Rekreasyon Etkinliği Olarak Dijital Oyunlar İlgilenimi Ve Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 7, sy. 2 (Aralık 2023): 72-81. https://doi.org/10.32706/tusbid.1330651.
EndNote Bayrak A, Demirel M (01 Aralık 2023) Atipik Bir Rekreasyon Etkinliği Olarak Dijital Oyunlar İlgilenimi ve Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 7 2 72–81.
IEEE A. Bayrak ve M. Demirel, “Atipik Bir Rekreasyon Etkinliği Olarak Dijital Oyunlar İlgilenimi ve Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, c. 7, sy. 2, ss. 72–81, 2023, doi: 10.32706/tusbid.1330651.
ISNAD Bayrak, Ali - Demirel, Mehmet. “Atipik Bir Rekreasyon Etkinliği Olarak Dijital Oyunlar İlgilenimi Ve Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 7/2 (Aralık 2023), 72-81. https://doi.org/10.32706/tusbid.1330651.
JAMA Bayrak A, Demirel M. Atipik Bir Rekreasyon Etkinliği Olarak Dijital Oyunlar İlgilenimi ve Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2023;7:72–81.
MLA Bayrak, Ali ve Mehmet Demirel. “Atipik Bir Rekreasyon Etkinliği Olarak Dijital Oyunlar İlgilenimi Ve Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, c. 7, sy. 2, 2023, ss. 72-81, doi:10.32706/tusbid.1330651.
Vancouver Bayrak A, Demirel M. Atipik Bir Rekreasyon Etkinliği Olarak Dijital Oyunlar İlgilenimi ve Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2023;7(2):72-81.


Flag Counter