This study aims to reveal the demographic and socio-economic structure and the factors influencing the academic success of the students at the Siirt University, Faculty of Agriculture, Department of Agricultural Economics. For this purpose, a survey was conducted with 80 students studying at Siirt University, Faculty of Agriculture, Department of Agricultural Economics. Survey studies were carried out in November of the 2018-2019 academic year. Descriptive statistical methods, Chi-square analysis, and Logistic regression analysis were used to analyze the data. It was determined that the first choice of 68.75% of the students was the Department of Agricultural Economics, and 60% of them had knowledge about the Department of Agricultural Economics while making the choice. Most of the students (63.75%) stated that they came to the Department of Agricultural Economics willingly. According to the results obtained from the Logistic Regression model, factors affecting the academic success of students are class level, place of residence, family's agriculture status, and attendance. Students can be more eager and more successful in university education by making choices according to their abilities and interests, increasing the university's social facilities, and diversifying its cultural activities.
University education student academic success logistic regression chi-square analysis attitude analysis
Bu çalışma, Siirt Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Ekonomisi Bölümü’nde öğrenim gören öğrencilerin demografik ve sosyo-ekonomik yapılarını ve akademik başarılarını etkileyen faktörleri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, Siirt Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Ekonomisi Bölümü’nde öğrenim gören 80 öğrenci ile anket çalışması yapılmıştır. Anket çalışmaları 2018-2019 eğitim-öğretim yılının Kasım ayında gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik yöntemleri, Ki-kare analizi ve Lojistik regresyon analizinden yararlanılmıştır. Öğrencilerin % 68.75’inin ilk tercihinin Tarım Ekonomisi Bölümü olduğu ve tercih işlemini yaparken % 60’nın Tarım Ekonomisi Bölümü hakkında bilgi sahibi olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin çoğunluğu (% 63.75) istekli olarak Tarım Ekonomisi Bölümü’ne geldiklerini bildirmişlerdir. Lojistik regresyon modelinden elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin akademik başarısını sınıf düzeyi, barınma yeri, ailenin tarımla uğraşma durumu ve devam durumu etkilemektedir. Öğrencilerin yetenek ve ilgi alanlarına göre tercih yapması, üniversitenin sosyal olanaklarının çoğaltılması ve kültürel faaliyetlerinin çeşitlendirilmesi ile öğrencilerin üniversite eğitiminde daha istekli ve daha başarılı olmaları sağlanabilir.
Üniversite eğitimi öğrenci akademik başarı lojistik regresyon ki-kare analizi tutum analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi / Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 2 |