Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analyzing First Aid Knowledge Levels of Teacher Candidates Studying at Department of Elementary Teacher Education

Yıl 2021, , 228 - 235, 20.12.2021
https://doi.org/10.32329/uad.891305

Öz

Purpose of the current research was to evaluate the first aid knowledge level of elementary grades teacher candidates who were studying at the Faculty of Education in a university located in a metropolitan city in the Eastern Anatolia. The screening method was used. 423 teacher candidates from the Department of Elementary Teacher Education of a university located in a metropolitan city in the Eastern Anatolia were reached by using convenient sampling method. The Knowledge Level on Basic First Aid Practices Questionnaire was used for data collection. Data were evaluated statistically by using One-way ANOVA and t-test. According to findings, although program and grade level were not of any effect, taken-a-first aid course and taken-a-first aid training had effect on the knowledge level. Similar results emerged when findings were evaluated with literature. It is recommended that teacher training programs should be updated in terms of providing practical first aid training.

Kaynakça

  • Aktaş, B., Yılmaz, M., Dereli, F. & Yıldırım Sarf, H., (2019). İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğretmenlerinin ilk yardım bilgi düzeyi. SANKO Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi, 5(1), 17-22. Doi:10.5222/jaren.2019.18894
  • Bombacı, H., Ülkü K., Adıyeke, L., Kara S. & Görgeç, M. (2008). Çocuk yaralanmaları nedenleri ve önlemler. Acta Orthopaedica et Traumatologica Turcica, 42(3), 166-173. Erişim adresi: https://www.aott.org.tr/Content/files/sayilar/433/Vol%2042%2C%20No%203%20(2008)%20Pages%20166-173%20tr.pdf
  • Çatak, M. (2015). Ortaokullarda sosyal bilgiler öğretiminin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Turkish Studies (Elektronik), 10(7), 259-316. Doi:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8154
  • Demir Barutçu, C., Dilek, G. A., Çakmak, Ö., Köksoy, S. & Polat, M. (2017, Eylül-Aralık). Level of knowledge and factors affecting first aid in vocational high school students. International Journal of Caring Sciences, 10(3), 1563-1568.
  • Dinçer, Ç., Atakurt, Y. & Şimşek, I. (2000). Okul öncesi eğitimcilerinin ilk yardım bilgi düzeyleri üzerine bir araştırma. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 53(1), 31-38. Erişim adresi: http://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12575/54554/10952.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Erkan, M. & Göz, F. (2006). Öğretmenlerin ilk yardım konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 9(4), 63-68. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29336
  • Fazlıoğulları, O. & Kurul, N. (2012). Türkiye’deki eğitim bilimleri doktora tezlerinin özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 43-75. Erişim adresi: http://hdl.handle.net/11672/181
  • Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü, Çocuk ve Ergen Sağlığı Dairesi Başkanlığı (t.y.). Çocukluk döneminde kaza sonucu yaralanmalar. Erişim adresi: https://hsgm.sağlık.gov.tr/tr/çocukergen-
  • İnanç, Ç.D., Baysal, U.S., Coşgun, I., Taviloğlu, K. & Ünüvar, E. (2008). Çocukluk çağı yaralanmalarında hazırlayıcı nedenler. Türk Pediatri Arşivi, 43(3), 84-88.
  • Keskin, Y. (2018, Temmuz 18). İlk yardım sertifikası nereden alınır. Erişim adresi: http://www.isgnedir.com.tr
  • Kızıl, M., Üstünkarlı, N., Yıldız, Ş., Kurtel, K., Şermin, İ. & Abacıoğlu, Y.H. (2018, Nisan). İlk yardım bilgilerinin doğruluğu ve ilk yardım uygulamalarına etkisinin değerlendirilmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 3(1), 15-30. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/hod/issue/36902/421554
  • Nair, T., Uskun, E. ,Türkoğlu, H., Uzun, E., Öztürk, M. & Kişioğlu, A. N. (2011). Isparta il merkezinde görevli öğretmenlerin ilk yardım bilgi düzeyleri ve tutumları. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 18(4), 123-7. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/196920
  • Öz, Ş. S. (2010). 0-5 yaş grubu çocukların sağlık izlenimlerinde ev içinde ve ev dışında kaza risklerinin belirlenmesi (Uzmanlık Tezi). İstanbul Üniversitesi Çocuk Sağlığı Enstitüsü; İstanbul.
  • Özçelikay, G., Şimşek, I. & Asil, E. (1996). Üniversite öğrencilerinin ilk yardım konusundaki bilgi düzeyleri üzerine bir çalışma. Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Dergisi, 25(2), 43-8. Erişim adresi: http://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12575/45404/12994.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Özer, Z. (2018). Öğretmen adaylarının ilk yardım konusunda bilgi düzeyleri (Yüksek Lisans Tezi). KKTC Sağlık Bilimleri Enstitüsü; Lefkoşa. Erişim adresi: http://docs.neu.edu.tr/library/6715002735.pdf
  • Özpulat, F. & Sivri, B. B. (2013). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin ilk yardım bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Aile Çocuk ve Eğitim Dergisi, 1(2), 15-16. Erişim adresi: https://www.academia.edu/download/55236597/ilkogretim-okullarinda-gorev-yapan-ogretmenlerin-ilk-yardim-bilgi-duzeylerinin-belirlenmesi201701.pdf
  • Saruhan, Ç., Saruhan, R., Yıldırım, C. & Ovayolu, N. (2018). Gaziantep ili devlet ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin ilk yardım uygulamasına ilişkin bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 8(1/2), 36-46. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/buyasambid/issue/37496/381253
  • Sönmez, Y., Uskun, E. & Pehlivan, A. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin temel ilk yardım uygulamalarına ilişkin bilgi düzeyleri, Isparta örneği. Türk Pediatri Araştırmaları, 49, 238-46. Doi:10.5152/tpa.2014.1581
  • Umur, Y. F. (2012). İlk Yardım Kitabı. İstanbul: T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Erişim adresi: https://www.aep.gov.tr/wp-content/uploads/2012/10/05_06_ilk-yardim.pdf
  • Usta, G., Küçük, U. & Torpuş, K. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin ilk yardım bilgi düzeyleri ve tutumlarının belirlenmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 2(2), 67-77. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/hod/issue/31941/351620

Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Öğretmen Adaylarının İlk Yardım Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2021, , 228 - 235, 20.12.2021
https://doi.org/10.32329/uad.891305

Öz

Bu araştırmanın amacı, Doğu Anadolu Bölgesi’ndeki bir büyükşehirde yer alan bir üniversitede Eğitim Fakültesine devam eden öğretmen adaylarının ilk yardım bilgi düzeylerini değerlendirmektir. Çalışmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında Sönmez, Uskun ve Pehlivan (2014) tarafından geliştirilen Temel İlk Yardım Uygulamalarına İlişkin Bilgi Düzeyi anket formu kullanılmıştır. Araştırma örnekleminde Doğu Anadolu Bölgesi’ndeki bir büyükşehirde yer alan bir üniversitenin Temel Eğitim Bölümü öğrencisi 423 öğretmen adayına ulaşılmıştır. Verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. İlk yardım bilgisi ile dört gruplu sınıf değişkeni arasındaki etki için tek yönlü ANOVA ve ilk yardım bilgisi ile iki gruplu anabilim dalı, iki gruplu ders alma, iki gruplu eğitim alma değişkenleri arasındaki etki için ise t-testi kullanılmıştır. Analiz sonucunda elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının ilk yardım hakkında sahip oldukları bilgilerinde anabilim dalı ve sınıfın etkili olmamasına karşın ilk yardım dersi ve ilk yardım eğitimi almanın etkisi olduğunu göstermektedir. Bulgular literatürle değerlendirildiğinde benzer sonuçlar ortaya çıkmaktadır. Bazı öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Aktaş, B., Yılmaz, M., Dereli, F. & Yıldırım Sarf, H., (2019). İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğretmenlerinin ilk yardım bilgi düzeyi. SANKO Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi, 5(1), 17-22. Doi:10.5222/jaren.2019.18894
  • Bombacı, H., Ülkü K., Adıyeke, L., Kara S. & Görgeç, M. (2008). Çocuk yaralanmaları nedenleri ve önlemler. Acta Orthopaedica et Traumatologica Turcica, 42(3), 166-173. Erişim adresi: https://www.aott.org.tr/Content/files/sayilar/433/Vol%2042%2C%20No%203%20(2008)%20Pages%20166-173%20tr.pdf
  • Çatak, M. (2015). Ortaokullarda sosyal bilgiler öğretiminin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Turkish Studies (Elektronik), 10(7), 259-316. Doi:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8154
  • Demir Barutçu, C., Dilek, G. A., Çakmak, Ö., Köksoy, S. & Polat, M. (2017, Eylül-Aralık). Level of knowledge and factors affecting first aid in vocational high school students. International Journal of Caring Sciences, 10(3), 1563-1568.
  • Dinçer, Ç., Atakurt, Y. & Şimşek, I. (2000). Okul öncesi eğitimcilerinin ilk yardım bilgi düzeyleri üzerine bir araştırma. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 53(1), 31-38. Erişim adresi: http://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12575/54554/10952.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Erkan, M. & Göz, F. (2006). Öğretmenlerin ilk yardım konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 9(4), 63-68. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29336
  • Fazlıoğulları, O. & Kurul, N. (2012). Türkiye’deki eğitim bilimleri doktora tezlerinin özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 43-75. Erişim adresi: http://hdl.handle.net/11672/181
  • Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü, Çocuk ve Ergen Sağlığı Dairesi Başkanlığı (t.y.). Çocukluk döneminde kaza sonucu yaralanmalar. Erişim adresi: https://hsgm.sağlık.gov.tr/tr/çocukergen-
  • İnanç, Ç.D., Baysal, U.S., Coşgun, I., Taviloğlu, K. & Ünüvar, E. (2008). Çocukluk çağı yaralanmalarında hazırlayıcı nedenler. Türk Pediatri Arşivi, 43(3), 84-88.
  • Keskin, Y. (2018, Temmuz 18). İlk yardım sertifikası nereden alınır. Erişim adresi: http://www.isgnedir.com.tr
  • Kızıl, M., Üstünkarlı, N., Yıldız, Ş., Kurtel, K., Şermin, İ. & Abacıoğlu, Y.H. (2018, Nisan). İlk yardım bilgilerinin doğruluğu ve ilk yardım uygulamalarına etkisinin değerlendirilmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 3(1), 15-30. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/hod/issue/36902/421554
  • Nair, T., Uskun, E. ,Türkoğlu, H., Uzun, E., Öztürk, M. & Kişioğlu, A. N. (2011). Isparta il merkezinde görevli öğretmenlerin ilk yardım bilgi düzeyleri ve tutumları. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 18(4), 123-7. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/196920
  • Öz, Ş. S. (2010). 0-5 yaş grubu çocukların sağlık izlenimlerinde ev içinde ve ev dışında kaza risklerinin belirlenmesi (Uzmanlık Tezi). İstanbul Üniversitesi Çocuk Sağlığı Enstitüsü; İstanbul.
  • Özçelikay, G., Şimşek, I. & Asil, E. (1996). Üniversite öğrencilerinin ilk yardım konusundaki bilgi düzeyleri üzerine bir çalışma. Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Dergisi, 25(2), 43-8. Erişim adresi: http://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12575/45404/12994.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Özer, Z. (2018). Öğretmen adaylarının ilk yardım konusunda bilgi düzeyleri (Yüksek Lisans Tezi). KKTC Sağlık Bilimleri Enstitüsü; Lefkoşa. Erişim adresi: http://docs.neu.edu.tr/library/6715002735.pdf
  • Özpulat, F. & Sivri, B. B. (2013). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin ilk yardım bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Aile Çocuk ve Eğitim Dergisi, 1(2), 15-16. Erişim adresi: https://www.academia.edu/download/55236597/ilkogretim-okullarinda-gorev-yapan-ogretmenlerin-ilk-yardim-bilgi-duzeylerinin-belirlenmesi201701.pdf
  • Saruhan, Ç., Saruhan, R., Yıldırım, C. & Ovayolu, N. (2018). Gaziantep ili devlet ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin ilk yardım uygulamasına ilişkin bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 8(1/2), 36-46. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/buyasambid/issue/37496/381253
  • Sönmez, Y., Uskun, E. & Pehlivan, A. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin temel ilk yardım uygulamalarına ilişkin bilgi düzeyleri, Isparta örneği. Türk Pediatri Araştırmaları, 49, 238-46. Doi:10.5152/tpa.2014.1581
  • Umur, Y. F. (2012). İlk Yardım Kitabı. İstanbul: T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Erişim adresi: https://www.aep.gov.tr/wp-content/uploads/2012/10/05_06_ilk-yardim.pdf
  • Usta, G., Küçük, U. & Torpuş, K. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin ilk yardım bilgi düzeyleri ve tutumlarının belirlenmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 2(2), 67-77. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/hod/issue/31941/351620
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Asiye Parlak Rakap 0000-0001-8315-8628

Fatma Erkoç 0000-0003-1392-5283

Özlem Çakar 0000-0002-3579-220X

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Parlak Rakap, A., Erkoç, F., & Çakar, Ö. (2021). Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Öğretmen Adaylarının İlk Yardım Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Journal of University Research, 4(3), 228-235. https://doi.org/10.32329/uad.891305

Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License 32353.