Bu çalışma, pandemi sürecinde uzaktan eğitimi deneyimleyen öğrencilerin görüşlerini ve algılarını incelemeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda katılımcılar, amaçlı örneklem ile Kırıkkale Üniversitesi İşletme Bölümünde lisansüstü yapmakta olan öğrencilerden (n=7) seçilmiştir. Çalışmada derinlemesine analiz yapabilmek için fenomenolojik yaklaşım ile nitel veri toplama yöntemlerinden görüşme tercih edilmiştir. Veriler MAXQDA 2020 paket programı ile analiz edilmiştir. Görüşme pandemi sebebi ile çevrimiçi olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre katılımcılar kapsamında uzaktan eğitimin en avantajlı yönü zaman olurken; en dezavantajlı yönleri ise iletişim-etkileşim eksikliği, internet altyapısı ve ifade aktarım güçlüğü olarak belirlenmiştir. Uzaktan eğitimin aynı anda hem avantaj hem de dezavantajı olacak şekilde çift yönlü etkisinde ise en yüksek skoru derse erişim almıştır. Katılımcılara göre uzaktan eğitimin öncelikli olarak iyileştirilmesi gereken temel eksikliklerinin başında etkileşim-iletişim sorunsalı ile altyapı yetersizliği gelmiştir. Çalışma kapsamında kategorize edilen tüm ana kodların ortak faktörü ekonomi olarak belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların çoğunluğuna göre eğitimin geleceğinin hala örgün öğretimde olduğu belirlenmiştir. Çalışmanın bulguları uzaktan eğitimin gelecekte daha da geliştirilerek, pandemi gibi sadece zaruri durumlarda kullanılan bir alternatif olmaktan ziyade, kısmi dersler için örgün öğretim yerine kullanılabilmesi açısından yol gösterici niteliktedir.
This study aims to examine the views and perceptions of students who have experienced distance education during the pandemic process. In this context, the participants were selected with purposive sampling from the ones who are master students in Business Administration Department of Institute of Social Sciences in Kırıkkale University (n = 7). Interviewing, one of the qualitative data collection methods, with the phenomenological approach was preferred in order to make in-depth analysis in the study. The data were analyzed with MAXQDA 2020 package program. The interview was conducted online due to the pandemic. According to the findings of the study, while time is the most advantageous aspect of distance education within the scope of the participants, the most disadvantageous aspects are the lack of communication and interaction, internet infrastructure and difficulty in expressing. Access to the course received the highest score in the dual effect of distance education, which is both an advantage and a disadvantage at the same time. According to the participants, the main deficiencies of distance education that should be improved primarily were the problem of interaction-communication and lack of infrastructure. The common factor of all main codes categorized within the scope of the study was determined as economy. Also, according to the study, it was determined that the future of education is still in formal education according to the majority of the participants. According to the majority of the participants, it was determined that the future of education is still in formal education. The findings of the study are guiding in terms of being used instead of formal education for partial courses rather than being an alternative to be used only in necessary situations such as pandemics by further developing distance education in the future determined.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .