Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Anadolu İmam Hatip Liselerindeki Mantık Eğitiminin İlahiyat Fakültelerine Yansıması Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 54 - 69, 20.04.2022
https://doi.org/10.32329/uad.1011347

Öz

Bu çalışma mantık dersinin Anadolu İmam Hatip Liselerindeki yerini, din eğitimiyle ilişkisini, İlahiyat Fakültelerine çeşitli yönlerden yansımalarını mantık dersi öğretim programı bağlamında incelemeyi amaçlamaktadır. Bu maksatla çalışmanın amaçları doğrultusunda, mantık programlarının uygulanışını anlayabilmek için gerekli olan haftalık ders dağıtım çizelgeleri incelenmiş, son mantık programı ile son meslek dersleri programları ilişkilendirilmiş ve konuyla ilgili olarak öğrenci ve akademisyen görüşlerine başvurulmuştur. Bu çalışmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın veri toplama aşamasında İlahiyat Fakültelerinde okuyan öğrenciler ve görev yapan akademisyenler arasından seçilen 14 kişi ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerden sonra elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılarak bulgular oluşturulmuş ve değerlendirilmiştir. Değerlendirmeler sonucunda paydaşların büyük bir çoğunluğunun, bu okullarda mantık dersinin verilmesinin elzem bir durum olduğu ve bu okulların eğitim sisteminin mantık eğitimiyle çok ilişkili olduğu, öğrencileri gündelik, dini, bilişsel, akademik olarak olumlu yönde etkileyebileceği, bu sebeple dersin zorunlu/seçmeli olma durumu, program durumu, orta düzeyde okutulabilme durumu vb. durumlarda değişikliklerin yapılması ile verimin daha çok arttırılabileceği noktasında hemfikir oldukları görülmüştür. Son olarak ilgili kurum ve bireylere önerilerde bulunularak çalışma sonuçlandırılmıştır.

Kaynakça

  • Altunya, H. (2014). Mantık ve Dini İlimler İlişkisinin Tarihsel Gelişimi Üzerine Kısa Bir Tahlili. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 30(1), 57-72.
  • Emiroğlu, İ. (2012). Klasik Mantığa Giriş. Ankara: Elis Yayınları.
  • Küçük, H. (1988). İslam’da ve Batı’da Mantık. İstanbul: İlahiyat Vakfı Yayınları.
  • ÖSYM (2017). 2017-Lisans Yerleştirme Sınavları Sonuçları. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2017/osys/LYS/SayisalBilgiler11072017.pdf Erişim tarihi: [21.11.2017].
  • Özpilavcı, F. (2013). Mantık ve Dini İlimler. Isparta Mantık Araştırmaları Çalıştayı 1. Isparta: SDÜ Matbaası.
  • Taylan, N. (2011). Anahatlarıyla Mantık Tarihçesi – Problemleri. İstanbul: Ensar Yayınları.
  • Yıldırım, C. (1999). Mantık Doğru Düşünme Yöntemi. Ankara: Bilgi Yayınevi.

A Study on The Relationship Between the Logic Education in Religious Courses and Its Reflection on the Theology Faculties

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 54 - 69, 20.04.2022
https://doi.org/10.32329/uad.1011347

Öz

Kaynakça

  • Altunya, H. (2014). Mantık ve Dini İlimler İlişkisinin Tarihsel Gelişimi Üzerine Kısa Bir Tahlili. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 30(1), 57-72.
  • Emiroğlu, İ. (2012). Klasik Mantığa Giriş. Ankara: Elis Yayınları.
  • Küçük, H. (1988). İslam’da ve Batı’da Mantık. İstanbul: İlahiyat Vakfı Yayınları.
  • ÖSYM (2017). 2017-Lisans Yerleştirme Sınavları Sonuçları. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2017/osys/LYS/SayisalBilgiler11072017.pdf Erişim tarihi: [21.11.2017].
  • Özpilavcı, F. (2013). Mantık ve Dini İlimler. Isparta Mantık Araştırmaları Çalıştayı 1. Isparta: SDÜ Matbaası.
  • Taylan, N. (2011). Anahatlarıyla Mantık Tarihçesi – Problemleri. İstanbul: Ensar Yayınları.
  • Yıldırım, C. (1999). Mantık Doğru Düşünme Yöntemi. Ankara: Bilgi Yayınevi.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Veli Can 0000-0003-3025-5875

Hülya Altunya 0000-0003-2115-5207

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Can, V., & Altunya, H. (2022). Anadolu İmam Hatip Liselerindeki Mantık Eğitiminin İlahiyat Fakültelerine Yansıması Üzerine Bir Araştırma. Journal of University Research, 5(1), 54-69. https://doi.org/10.32329/uad.1011347

Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License 32353.