Politik pazarlama, seçmenlerin siyasal ihtiyaçlarını tatmin etmek üzere siyasi aday ve fikirlerin geliştirilmesi ve söz konusu siyasal aday ve fikirler için seçmenlerin desteğini kazanmaya yönelik pazarlama yöntemlerinden yararlanma sürecidir. Etkili siyasal pazarlama stratejileri geliştirmede, seçmenlerin oy verme davranışları (seçmen tercihi) üzerinde etkili olan faktörlerin tespiti oldukça önemlidir. Siyasal pazarlama literatüründe, kişinin sosyo-ekonomik, dini, sosyal özellikleri, psikolojik eğilimler ve parti kimliği, ideolojisi, demografik faktörler (yaş, gelir düzeyi, cinsiyet, meslek vb), siyasal aday imajı, siyasal parti imajı gibi imaja yönelik faktörler ve seçim kampanyaları ve bilgilendirme kaynakları gibi iletişim yönlü faktörlerin seçmen davranışları üzerinde etkiliği olduğu tespit edilmiştir. Bu bağlamda araştırmanın amacı, söz konusu faktörlerden yararlanarak yerel seçimlerde oy verebilecek seçmenlerin parti tercihlerini etkileyen değişkelerin belirlenmesidir. Araştırma için gerekli olan veriler, yüz yüze anket yöntemi ile Osmaniye ilinde ikamet eden 500 seçmenden kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak elde edilmiştir. Seçmenlerin parti tercihlerini sınıflandırmada, yapay sinir ağları, çoklu lojistik ve çoklu diskriminant analizleri kullanılmıştır. Analizler; MATLAB 12, STATA 11.2 ve SPSS 18.0 paket programları yardımıyla gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda, yapay sinir ağlarının çoklu lojistik ve çoklu diskriminant analizlerine göre daha yüksek doğrulukla sınıflandırma gerçekleştirdiği tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 7 Sayı: 2 |