Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

English Examination of Kelile and Dimne in Terms of Values Found in the Social Studies Course Curriculum

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 3, 190 - 207, 31.12.2023
https://doi.org/10.47477/ubed.1385430

Öz

In this study, Kelile and Dimne was examined in terms of the values in the Social Studies Curriculum. The research was structured in accordance with the document analysis design, one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of Kelile and Dimne and Social Studies Curriculum. Document analysis method was used in data collection and descriptive analysis method was preferred in data analysis. In the study, it was concluded that the stories in Kelile and Dimne were associated with the values in the Social Studies Curriculum at different rates. The story with the highest number of value associations was the Inspiration of Bees, and 41 different associations were found with the values in the curriculum together with the intermediate and inner stories. While the value of justice, which was associated in 16 different stories, was the most associated value, the value of independence, which was identified in only 3 stories, was the least associated value. As a result of the research, it was determined that Kelile and Dimne is an important work that can be used in the process of values education in Social Studies courses; it is recommended that the stories should be published in accordance with the level of primary and secondary school students in terms of language, content and form.

Kaynakça

  • Açık Önkaş, N. (2009). Çocuk edebiyatı kitaplarında şiirin yeri. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 1-12.
  • Akalın, C. (2021). Bir siyâsetnâme ve nasihatname örneği olarak Kelile ve Dimne. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Altıner, B. (2021). Kelile ve Dimne'nin sözvarlığı ve günümüze kadarki süreçte eserdeki kelimelerin geçirmiş olduğu anlam olayları (71a–154b arası). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi.

Kelile ve Dimne’nin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Bulunan Değerler Açısından İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 3, 190 - 207, 31.12.2023
https://doi.org/10.47477/ubed.1385430

Öz

Bu araştırmada Kelile ve Dimne, Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında yer alan değerler açısından incelenmiştir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi desenine uygun olarak yapılandırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu; Kelile ve Dimne ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’ndan oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında doküman analizi yöntemi kullanılmış, verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmada; Kelile ve Dimne’de yer alan hikâyelerin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda yer alan değerlerle farklı oranlarda ilişkilendirildiği sonucuna ulaşılmıştır. En çok değer ilişkilendirilen hikaye Arıların İlhamı olmuş, içindeki ara ve iç hikayelerle birlikte öğretim programında yer alan değerlerle 41 farklı yerde ilişkilendirme tespit edilmiştir. 16 farklı hikayede ilişkilendirme yapılan adalet değeri en çok ilişkilendirme yapılan değer olurken, yalnızca 3 hikayede tespit edilen bağımsızlık değeri en az ilişkilendirme yapılan değer olmuştur. Araştırma sonucunda Kelile ve Dimne’nin Sosyal Bilgiler derslerinde değerler eğitimi sürecinde kullanılabilecek önemli bir eser olduğu tespit edilmiş; hikayelerin dil, içerik ve şekil açısından ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin seviyesine uygun olarak güncel basımlarının yapılması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Açık Önkaş, N. (2009). Çocuk edebiyatı kitaplarında şiirin yeri. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 1-12.
  • Akalın, C. (2021). Bir siyâsetnâme ve nasihatname örneği olarak Kelile ve Dimne. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Altıner, B. (2021). Kelile ve Dimne'nin sözvarlığı ve günümüze kadarki süreçte eserdeki kelimelerin geçirmiş olduğu anlam olayları (71a–154b arası). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rıza Kadadem 0000-0002-1142-2239

Ahmet Ali Gazel 0000-0002-7211-6032

Ceren Utkugün 0000-0002-5911-9175

Erken Görünüm Tarihi 28 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 3 Kasım 2023
Kabul Tarihi 20 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kadadem, R., Gazel, A. A., & Utkugün, C. (2023). Kelile ve Dimne’nin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Bulunan Değerler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, 6(3), 190-207. https://doi.org/10.47477/ubed.1385430
AMA Kadadem R, Gazel AA, Utkugün C. Kelile ve Dimne’nin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Bulunan Değerler Açısından İncelenmesi. UBED. Aralık 2023;6(3):190-207. doi:10.47477/ubed.1385430
Chicago Kadadem, Rıza, Ahmet Ali Gazel, ve Ceren Utkugün. “Kelile Ve Dimne’nin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Bulunan Değerler Açısından İncelenmesi”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi 6, sy. 3 (Aralık 2023): 190-207. https://doi.org/10.47477/ubed.1385430.
EndNote Kadadem R, Gazel AA, Utkugün C (01 Aralık 2023) Kelile ve Dimne’nin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Bulunan Değerler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 6 3 190–207.
IEEE R. Kadadem, A. A. Gazel, ve C. Utkugün, “Kelile ve Dimne’nin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Bulunan Değerler Açısından İncelenmesi”, UBED, c. 6, sy. 3, ss. 190–207, 2023, doi: 10.47477/ubed.1385430.
ISNAD Kadadem, Rıza vd. “Kelile Ve Dimne’nin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Bulunan Değerler Açısından İncelenmesi”. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 6/3 (Aralık 2023), 190-207. https://doi.org/10.47477/ubed.1385430.
JAMA Kadadem R, Gazel AA, Utkugün C. Kelile ve Dimne’nin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Bulunan Değerler Açısından İncelenmesi. UBED. 2023;6:190–207.
MLA Kadadem, Rıza vd. “Kelile Ve Dimne’nin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Bulunan Değerler Açısından İncelenmesi”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, c. 6, sy. 3, 2023, ss. 190-07, doi:10.47477/ubed.1385430.
Vancouver Kadadem R, Gazel AA, Utkugün C. Kelile ve Dimne’nin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Bulunan Değerler Açısından İncelenmesi. UBED. 2023;6(3):190-207.