The last half century has been a period in which businesses compete with each other through innovations and inventions. Businesses that make more inventions and innovations can get ahead of their competitors, and those that can't either lag behind in the competition or disappear. In this respect, innovation strategy, which has an important place among competitive strategies, has an important place in the success of businesses. For this reason, understanding the success factors in the implementation of the innovation strategy is gaining more and more importance every day. In this study, designed from this point of view, it is aimed to examine the effects of technological collaboration, which is a source of innovation, and the intensity of competition in the implementation of innovation strategies of enterprises. In the study, the findings obtained from the analysis of the least square structural equation analysis of the data collected with the help of questionnaires from 268 managers working in production enterprises in the provinces of Istanbul, Ankara, Bursa and Kocaeli are included. According to the findings, the intensity of competition is an important determinant that increases the implementation of innovation strategies. In addition, the increasing intensity of competition leads companies to technological collaboration and increases the level of collaboration. It has been observed that the level of implementation of innovation strategies of companies with an increased level of technological collaboration has also increased. In the study, it was also observed that technological collaboration has a positive moderator effect on the relationship between the intensity of competition and the level of innovation strategy implementation.
Competition Intensity Innovation Strategy Technological Collaboration Competition Strategy Strategic Management.
Son yarım asır işletmelerin birbirleri ile yenilik ve buluşlar üzerinden rekabet ettiği bir dönem olmuştur. Daha fazla buluş ve yenilik yapan işletmeler rakiplerinin önüne geçmiş, yapamayanlar ya rekabette çok geride kalmış ya da yok olmuştur. Bu açıdan rekabet stratejileri arasında önemli bir yer bulan yenilik stratejisi işletmelerin başarısında önemli bir yere sahiptir. Bu nedenle yenilik stratejisinin uygulanmasında başarı faktörlerinin anlaşılması her geçen gün daha da önem kazanmaktadır. Bu noktadan hareketle tasarlanan çalışmada işletmelerin yenilik stratejilerini uygulamalarında yenilik kaynağı olan teknolojik iş birliğinin ve rekabet yoğunluğunun etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada İstanbul, Ankara, Bursa ve Kocaeli illerindeki üretim işletmelerinde görev alan 268 yöneticiden anket yardımı ile toplanan verilerin kısmı en küçük kareli yapısal eşitlik analizi ile incelenmesinden elde edilen bulgulara yer verilmektedir. Yapılan analizlerden elde edilen bulgulara göre rekabet yoğunluğu yenilik stratejilerinin uygulanmasını artıran önemli bir belirleyicidir. Ayrıca artan rekabet yoğunluğu firmaları teknolojik iş birliğine yöneltmekte ve iş birliği düzeyini artırmaktadır. Teknolojik iş birliği düzeyi artan firmaların yenilik stratejilerini uygulama düzeyinin de arttığı gözlenmiştir. Çalışmada ayrıca teknolojik iş birliğinin rekabet yoğunluğu ile yenilik stratejisi uygulama düzeyi arasındaki ilişkide pozitif düzenleyici bir etkisinin de olduğu gözlenmiştir.
Rekabet Yoğunluğu Yenilik Stratejisi Teknolojik İş Birliği Rekabet Stratejisi Stratejik Yönetim.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 27 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2 |