İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Güçlüğü İle Spor İlişkisinin Araştırılması

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 21 - 30, 31.12.2020

Öz

Bu araştırmada Üniversite Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Güçlüğü ile Spor İlişkisinin Araştırılmasının çeşitli değişkenler açısından farklılaşacağı, temel hipotezi ve spor yapan öğrencilerin duygu düzenleme güçlüğü daha azdır alt hipotezinden yola çıkarak üniversite öğrencilerinin duygu düzenleme güçlüğünün spor ile ilişkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Üniversite Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Güçlüğü ile Spor İlişkisinin Araştırılmasına yönelik veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan Sosyo demografik Bilgi Formu; yaş, cinsiyet, fakülte, spor yapma durumu, aile gelir düzeyi gibi değişkenlerden oluşturulmuştur. Araştırmanın evrenini Bozok Üniversitesi öğrencilerinden oluşan 90 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin analizinde bulguları tespit etmek için SPSS 25 paket programı kullanılarak verilerin normallik dağılımları sağlandıktan sonra hipotezler doğrultusunda IndependentSamples t test ve OneWayAnova testleri kullanıldı.Yapılan araştırma sonucunda, cinsiyet değişkenine göre duygu düzenleme ölçeğinin sonuçlara göre kadın ve erkek katılımcılar arasında duygu düzenleme durumunun iki grup içinde istatistiksel anlamlı fark olmadığı görülmektedir. Fakültelere göre duygu düzenleme ölçeğinin sonuçlara göre katılımcılar içerisinde diğer fakültelerde okuyan öğrencilerin duygu düzenleme seviyelerinin daha iyi olduğu örülmektedir. Araştırma sonucuna göre katılan öğrencilerin yaş gruplarının verilerine göre 18-22 yaş ve 32 ve üzeri yaş arasında gruplara bakıldığında 18-22 yaş lehine istatiksel anlamlı fark olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Allen, M. S., Greenless, I., ve Jones, M. V. (2014). Personality, counterfactual thinking and negative emotional reactivity. Psychology of Sport and Excercise, 15(2), 147-154
  • Altıntaş, A., Kelecek, S., ve Aşçı, F.H. (2013). Elit sporcularda durumsal güdülenme ve optimal performans duygu durumu arasindaki ilişki. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 4, 14-21
  • Ashkanasy, N. M. (2003). Emotions in organizations: A multilevel perspective. Research in Multi-Levelissues, 2, 9-54.
  • Cohn, P., J. (1990). Pre-performance Routines in Sport: Theoretical Support and Practical Applications. The Sport Psychologist, 4, 301–312.
  • Gooding, A., ve Gardner, F. L. (2009). An investigation of the relationship between mindfulness, preshot routine, and basketball free throw percentage. Journal of Clinical Sport Psychology, 25(4), 303.
  • Gratz, K. L. ve Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: development, factorstructure, andinitialvalidation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology and Behavioralassessment. 26(1), 41-54.
  • Gross, J. J., ve John, O. P. (1995) Facets of emotional expressivity: Three self-report factors and their correlates. Pers Individ Dif. 19, 555-68.
  • Gross, J. J. (1999). EmotionRegulation: Past, Present, Future, Cognition and Emotion, 13(5), 551-573.
  • Gross, J. J., ve Thompson, R. A. (2015). Emotion Regulation: Conceptual Foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation New York, NY, US: Guil ford Press.
  • Gross, J., J. ve Munoz, R .F. (1995). Emotion regulation and mental health. American Psychological Association, 12, 151-164.
  • Izard, C.E. (2009). Emotion Theory and Research: Highlights, Unanswered Questions, and Emerging Issues. Annu Rev Psychol, 60, 1–25
  • Jackson, B., Dimmock, J. A., Gucciardi, D. F. & Grove, J. R. (2010). Relationship commitment in athletic dyads: Actor and partner effects for Big Five self-and otherratings. Journal of Research in Personality, 44(5), 641-648
  • Jones, M. (2003). Controll ingemotions in sport. The Sport Psychologist, 17, 471- 486. Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (24. baskı). Ankara: Nobel Yayınevi
  • Keltner, D., ve Gross, J. J. (1999). Functional accounts of emotions. Cognition and Emotion, 13, 575-599.
  • Küçük, V., ve Koç, H. (2003). Psiko - sosyal gelişim süreci içersinde insan ve spor ilişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9, 1-11.
  • Mellalieu, S., ve Hanton, S. (Eds.). (2008). In Advances in applied sport psychology. New York: Routledge
  • Nacar E. (2011). Türk Spor Eğitiminde Spor Tesislerinin Yeterlilik Düzeylerinin Belirlenmesi, Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elazığ. 30
  • Öpöz, T (2017). Spor veya sanatla uğraşan ergenlerin duygu düzenleme becerileri, sosyal kaygı ve öfke düzeyleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji (Klinik Psikoloji) Anabilim Dalı, Ankara.
  • Uphill, M. A., Mc Carthy, P. J. ve Jones, M. V. (2009). Getting a grip on emotion regulation in sport: conceptual foundations and practica lapplication. London: Routledge.
  • Uğur, C. (2018). Beden eğitimi dersi alan mesleki ve teknik anadolu lisesi öğrencilerinin duygu düzenleme güçlükleri ile sosyodemografik özellikleri arasindaki ilişkinin incelenmesi: Antakya örneği. Yüksek lisans tezi, Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Wearing, B. (1998). Leisure and feminist theory. London: Sage. Publisher: SAGE Publications Ltd, DOI:http://dx.doi.org/10.4135/9781446278970
  • Werner, K., ve Gross, J. J. (2010). Emotion regulation and psychopathology. Ed. A. M.Kringand and D. M.Sloan, Emotion regulation and psychopathology: Atransdiagnostic approach to etiology and treatment
  • Woodman, T., Zourbanos, N., Hardy, L., Beattie, S. & McQuillan, A. (2010). Do performance strategies moderate the relationship between personality and training behaviors? An exploratory study. Journal of Applied Sport Psychology, 22, 183-197. DOI: 10.1080/10413201003664673
  • Yıldız, A. B., Gülşen, D. B. A. ve Yılmaz, B. (2015). Sporcularin optimal performans duygu durumunun yaşam tatminleri üzerindeki etkisi. Niğ
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Oyun, Egzersiz ve Spor Psikolojisi
Bölüm 2020 Cilt: 1 Sayı : 1
Yazarlar

Hasan Şahan 0000-0002-9079-9869

Rabia Şahin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahan, H., & Şahin, R. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Güçlüğü İle Spor İlişkisinin Araştırılması. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 21-30.