Abu Muîn Naser b. Khosrow b. Haris al-Qubadiyani al-Marvezî, who was born in 1004 in the town of Qubadiyan in the city of Belh in Khorasan, carried out activities in the Khorasan region as a “Dai” of the Fatimids State. As it is understood from his works, he became competent in the fields of natural sciences, philosophy and mathematics, as well as religious sciences at a young age, and became quite familiar with Arabic and Persian poetry. Naser Khosrow, who exhibited a fanatical attitude in his sect, defended the Ismaili sect both in his prose works and in his divan consisting of approximately ten thousand couplets. Naser not only defended the principles of belief of the Ismaili sect, but also in many parts of his divan respectfully mentioned the Fatimid State, which was the political representative of this sect, and al-Mustansir Billâh, who was the caliph of this state at that time. In this study, it is examined the mission attributed to mind and religion by the Ismaili sect in the Divan of Naser Khosrov is examined and how concepts of İsmaili literature such as Ahl al-Bayt, tanzil (revelation), tawil (hermeneutic interpretation), batin (esoteric), and zahir (exoteric) are handled in this work is analyzed. The study, also, reveals how the Fatimids, who were the representatives of the Ismaili sect at that time, is evaluated in the divan.
Horasan’ın Belh şehrinin Kubâdiyân kasabasında 1004 yılında dünyaya gelen Ebû Muîn Nâsır b. Hüsrev b. Hâris el-Kubâdiyânî el-Mervezî, Fâtımîler Devleti’ne bağlı bir “Daî” olarak Horasan bölgesinde faaliyet yürütmüştür. Eserlerinden anlaşıldığı kadarıyla onun genç yaşta din ilimlerinin yanında, tabiî ilimler, felsefe ve matematik sahalarında da yetkin olduğu, Arap ve Fars şiirinde derin vukufiyet kesbettiği anlaşılmaktadır. İsmâilî mezhebinin mutaassıp bir taraftarı olan Nâsır-ı Hüsrev, hem mensur eserlerinde hem de yaklaşık olarak on bin beyitten oluşan divanında İsmâilîlik savunusu yapmıştır. Nâsır-ı Hüsrev, İsmâilî mezhebinin inanç esaslarının savunusu ile yetinmemiş, ayrıca divanının pek çok yerinde bu mezhebin siyasal temsilcisi konumundaki Fatımî Devleti’ni ve o zaman diliminde bu devletin halifesi olan Mustansır Billâh’a bağlılığını bildirerek onu övgüyle anmıştır. Bu çalışmada Nâsır-ı Hüsrev Divanı’nda İsmâilî mezhebinin akıl ve dine yüklediği misyon, yine İsmâilî literatür açısından önem arz eden Ehl-i Beyt, tenzil (vahiy), te’vil (hermenotik yorum), batın (ezoterik), zahir (egzoterik) gibi kavramların ele alınma biçimi incelenecektir. Ayrıca bu çalışmada divanda İsmâilî mezhebinin siyasal temsilcisi konumundaki Fatımî halifesi Mustansır Billâh’ın nasıl bir bakışla değerlendirildiği ortaya konulmaya çalışılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Edebi Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ekim 2022 |
Kabul Tarihi | 20 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2 |
* Hakemlerimizin uzmanlık alanlarını detaylı olarak girmesi süreçte hakem ataması açısından önem arz etmektedir.
* Dergimize gönderilen makaleler sadece ön değerlendirme sürecinde gerekçe gösterilerek geri çekilebilir. Değerlendirme sürecine geçen makalelerin geri çekilmesi mümkün değildir. Anlayışınız için teşekkür eder iyi çalışmalar dileriz.