İbnü’l-Arabî okulunda sâbit aynlar öğretisi çok temel iki problematik içermektedir. İlk olarak Platon’daki eidê ya da Philo’daki arkhetupa kavramlarında görüleceği gibi, sâbit aynlar objektif dışsal varoluşun ontolojik kökenine işaret etmesi bakımından “varlık (to on)” ve “oluş (genesis)” arasındaki problematik ilişkinin çıkış noktasını imler. İkinci olarak da sâbit aynlar doğrudan doğruya her bir ferdin istidadına, özel rabbine, ilâhî isimlere ve dikey kimliğinin kökenine işaret etmesi bakımından Tanrı ve insan arasındaki problematik irtibatın kendine özgü gerçekleşme biçimlerindeki farklılığının kaynağını imlemektedir. Bu makalede ağırlıklı olarak ikinci problematik üzerinde durulacaktır. Bu problematik her bir ferdin sâbit aynların hakikati dolayısıyla öznel Tanrı tasavvuruna ulaşması gerektiği sonucuna ulaşır. Bu itibarla her fert aynı insanlık türüne (nev/eidos) mensup olmasına karşın tür fertlerinin her birini diğerinin mekanik bir tekrarı olmaktan alıkoyan, fertleri nitelik/sıfat bakımından biricik ve kendine özgü kılan şey, birbirleriyle sıkı bir şekilde irtibatlı olan, sâbit aynlar, istidat, ilâhî isimler, dikey kimlik ve özel yöndür.
Tasavvuf İbnü’l-Arabî Sâbit Ayn İlâhi İsimler İstidat Kimlik
Bu makalenin ortaya çıkmasında doğrudan veya dolaylı olarak katkısı bulunan, bugünlere ulaşmamda emeği geçen tüm hocalarım önünde saygıyla eğiliyorum.
In Ibn-al-Arabî’s school, the doctrine of “al-a‘yân al-thâbitah” includes two basic problematics. Firstly, al-a‘yân al-thâbitah, in so far as it points to the ontological origin of objective external existence -as can be seen in Plato’s eidê and also in Philo’s arkhetupa- refers to the starting point of the problematic relationship between ‘being’ (to on) and ‘becoming’ (genesis). Secondly, al-a‘yân al-thâbitah, in so far as it points directly to each individual’s ability/disposition/talent (isti‘dâd), to the special Lord, to the Divine Names, and the origin (al-ayn) of his/her vertical identity, refers to the source of difference in the specific realization of the problematic connection between God and man. We are going to be focus predominantly on the second aspect of the problematic in this article. It leads to the conclusion that each individual has to reach a subjective conception of God because of the reality of al-a‘yân al-thâbitah. In this respect, although each individual belongs to the same species (eidos), what prevents members of the species from being a mechanical repetition of the other and also makes individuals unique and authentic in terms of quality/attribute is special direction, vertical identity, the Divine Names, al-a‘yân al-thâbitah, all of which are closely related to each other.
Tasawwuf Ibn-al Arabî Al-A‘yân Al-Thâbitah Divine Names Disposition/Talent Identity
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1 |