Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Difficult Situations at School and Management Strategies According to School Principals

Yıl 2022, , 175 - 193, 26.10.2022
https://doi.org/10.32960/uead.1139839

Öz

The main purpose of this study is to determine the situations that are defined as difficult to manage in schools according to the opinions and experiences of school principals. In addition, another aim is to reveal what kind of strategies school principals produce in the face of difficult situations. In this study, the holistic single case model, which is in the tradition of qualitative research, was used. The research group consists of eleven school principals working in the Gölyaka district of Düzce province. The data were analyzed by content analysis. Research findings include a total of three themes. These themes are situations that are difficult to manage, strategies produced, and examples of situations that are difficult to manage, respectively. Findings show the conflict between teachers, tensions stemming from communication problems, and lack of material and human resources as difficult-to-manage situations. School principals use strategies such as combining and cooperating, adapting and obeying, enacting, and dominating, avoiding, and compromising in situations that are difficult to manage.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (1998). Toplumsal kurumsal ve teknik yönleriyle okul yöneticiliği. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Açıkalın, A. (2002). İnsan kaynağının yönetimi geliştirilmesi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Akbaba-Altun, S. (2011). Başarılı ilköğretim okulu müdürlerinin zaman yönetimi stratejileri. Educational Administration: Theory and Practice, 17(4), 491-507.
  • Akçadağ, T. (2013). Okul yöneticilerinin bakış açılarıyla üst yönetimler: Sorunlar, çözümler, beklentiler, yansımalar. International Journal of Human Sciences, 10(2), 379-399.
  • Al-Jaradat, M. K. M., &vZaid-Alkilani, K. K. (2015). Successful leadership practices in school problem-solving by the principals of the secondary schools in Irbid educational area. Review of European Studies; 7(3), 20-32.
  • Ärlestig, H. (2008). Communication between Principals and Teachers in Successful Schools. Unpublished dissertation. Faculty of Social Sciences, Umeå University, Sweden.
  • Arslantaş, H. İ., & Özkan, M. (2012). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre okul müdürlerinin çatışma yönetimi yaklaşımlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 555-570.
  • Aslan, G. (2021). İlkokul ve ortaokulların hayati sorunları ve çözüm önerileri: Okul yöneticilerinin görüşlerine dayalı nitel bir analiz. Journal of Qualitative Research in Education, 25, 204-242.
  • Aslanargun, E., & Bozkurt, S. (2012). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(2), 349-368.
  • Balcı, A. (2014). Etkili okul ve okul geliştirme. Pegem Akademi.
  • Balyer, A. (2012). Çağdaş okul müdürlerinin değişen rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(2), 75-93.
  • Bayar, A. (2016). Challenges facing principals in the first year at their schools. Universal Journal of Educational Research, 4(1), 192-199.
  • Bayram, G. (2009) Öğretmenlerin istihdam biçimi farklılıkları ve yarattığı sorunlar: Ankara’da çalışan ücretli ve sözleşmeli öğretmenlerin görüşlerine dayalı bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Boyraz, S. (2015), Öğretmenlerin çatışma yönetim stratejileri ile tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Bush, T., & Glover, D. (2003). School leadership: Concepts and evidence. Nottingham, National College for School Leadership.
  • Drucker, P. (2014). 21. yüzyıl için yönetim tartışmaları (T. Bahçıvangil ve G. Gorbon, Çeviren). Epsilon.
  • Ercan, F. (2021). Ortaokul müdürlerinin stratejik liderlikleri ve kriz yönetimi becerileri. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Erol, F. (1995). Okul müdürlerinin görevlerini başarmada karşılaştıkları engeller (Burdur İli Örneği), Eğitim Yönetimi Dergisi, 1, 63-70.
  • Karaman, M. K., & Akıl, Ü.G. (2004). Bürokrasi ve ilköğretimde örgütsel sağlık. AKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 15-38.
  • Karip, E. (2010). Çatışma yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ramos-Pla, Tintore, M., & del Arco, I. (2021). Leadership in times of crisis. School principals facing COVID-19. Heliyon, 7, 1-10.
  • Memduhoğlu, H. B., & Meriç, E. (2012). Okul müdürlerinin yönetiminin işlevleri bağlamında yönetim sürecinde karşılaştıkları temel sorunlar. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(33), 653-666.
  • Semerci, N., & Çelik, V. (2002). İlköğretimde problemler ve çözüm yolları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 30, 205-218.
  • Şişman, M., & Turan, S. (2004). Eğitim ve okul yönetimi. Eğitim ve okul yöneticiliği el kitabı (s. 99–146) (Y. Özden, Editör.) içinde. Pegem A Yayıncılık.
  • Ural, A. (1997). İlköğretim okulu yöneticilerinin öğretmenlerle aralarındaki çatışma yönetme yöntemleri. Doktora Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Wise, D. (2015). Emerging challenges facing school principals. Education Leadership Review, 16(2), 103-115.
  • Yalçın, M., Aypay, A., & Boyacı, A. (2020). Okul müdürlerinin bürokrasi ile imtihanı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 26(Özel Sayı1), 203-260.
  • Yıldırım, N. (2011). Okul müdürlerinin görevlerine ilişkin yaşadıkları sorunları çözme öyküleri ışığında denge rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 12(4), 55-79.
  • Yıldırım, A., & H. Şimşek. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, K. (2003). Üniversitelerde çatışma ve çatışma yönetimi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(5), 107-124.

Okul Müdürlerine Göre Okulda Yönetmesi Zor Durumlar ve Yönetme Stratejileri

Yıl 2022, , 175 - 193, 26.10.2022
https://doi.org/10.32960/uead.1139839

Öz

Bu çalışmanın temel amacı okul müdürlerinin görüş ve deneyimlerine göre okullarda yönetmesi zor olarak tanımlanan durumların neler olduğunu belirlemektir. Ayrıca diğer bir amaç ise yönetmesi zor durumlar karşısında okul müdürlerinin ne gibi stratejiler ürettiğini ortaya çıkarmaktır. Bu çalışmada nitel araştırma geleneği içerisinde yer alan bütüncül tekli durum modeli kullanılmıştır. Araştırma grubunu Düzce ili Gölyaka ilçesinde görev yapan toplam on bir okul müdürü meydana getirmektedir. Veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırma bulgular toplam üç tema içermektedir. Bu temalar sırasıyla yönetmesi zor durumlar, üretilen stratejiler ve yönetmesi zor durumlara örnekler şeklindedir. Bulgular, yönetmesi zor durumlarda en çok öğretmenler arası çatışmayı, iletişim sorunlarından kaynaklı gerilimleri, madde ve insan kaynağı eksikliğini göstermektedir. Okul müdürlerinin yönetmesi zor durumlar karşısında birleştirme ve işbirliği, uyma ve itaat etme, hükmetme ve üstünlük kurma, kaçınma, uzlaşma ve karşılıklı ödün verme gibi stratejiler kullandıkları belirlenmiştir. Müdürlerin çatışma yönetme becerilerinin güçlendirilmesi, iletişim yeterliklerinin artırılması, olağanüstü durumlarda duygularını kontrol edebilmesi, mesleki ve yönetsel niteliklerinin güçlendirilmesi yönetmesi zor durumların üstesinden gelmeyi kolaylaştırabilir.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (1998). Toplumsal kurumsal ve teknik yönleriyle okul yöneticiliği. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Açıkalın, A. (2002). İnsan kaynağının yönetimi geliştirilmesi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Akbaba-Altun, S. (2011). Başarılı ilköğretim okulu müdürlerinin zaman yönetimi stratejileri. Educational Administration: Theory and Practice, 17(4), 491-507.
  • Akçadağ, T. (2013). Okul yöneticilerinin bakış açılarıyla üst yönetimler: Sorunlar, çözümler, beklentiler, yansımalar. International Journal of Human Sciences, 10(2), 379-399.
  • Al-Jaradat, M. K. M., &vZaid-Alkilani, K. K. (2015). Successful leadership practices in school problem-solving by the principals of the secondary schools in Irbid educational area. Review of European Studies; 7(3), 20-32.
  • Ärlestig, H. (2008). Communication between Principals and Teachers in Successful Schools. Unpublished dissertation. Faculty of Social Sciences, Umeå University, Sweden.
  • Arslantaş, H. İ., & Özkan, M. (2012). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre okul müdürlerinin çatışma yönetimi yaklaşımlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 555-570.
  • Aslan, G. (2021). İlkokul ve ortaokulların hayati sorunları ve çözüm önerileri: Okul yöneticilerinin görüşlerine dayalı nitel bir analiz. Journal of Qualitative Research in Education, 25, 204-242.
  • Aslanargun, E., & Bozkurt, S. (2012). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(2), 349-368.
  • Balcı, A. (2014). Etkili okul ve okul geliştirme. Pegem Akademi.
  • Balyer, A. (2012). Çağdaş okul müdürlerinin değişen rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(2), 75-93.
  • Bayar, A. (2016). Challenges facing principals in the first year at their schools. Universal Journal of Educational Research, 4(1), 192-199.
  • Bayram, G. (2009) Öğretmenlerin istihdam biçimi farklılıkları ve yarattığı sorunlar: Ankara’da çalışan ücretli ve sözleşmeli öğretmenlerin görüşlerine dayalı bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Boyraz, S. (2015), Öğretmenlerin çatışma yönetim stratejileri ile tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Bush, T., & Glover, D. (2003). School leadership: Concepts and evidence. Nottingham, National College for School Leadership.
  • Drucker, P. (2014). 21. yüzyıl için yönetim tartışmaları (T. Bahçıvangil ve G. Gorbon, Çeviren). Epsilon.
  • Ercan, F. (2021). Ortaokul müdürlerinin stratejik liderlikleri ve kriz yönetimi becerileri. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Erol, F. (1995). Okul müdürlerinin görevlerini başarmada karşılaştıkları engeller (Burdur İli Örneği), Eğitim Yönetimi Dergisi, 1, 63-70.
  • Karaman, M. K., & Akıl, Ü.G. (2004). Bürokrasi ve ilköğretimde örgütsel sağlık. AKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 15-38.
  • Karip, E. (2010). Çatışma yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ramos-Pla, Tintore, M., & del Arco, I. (2021). Leadership in times of crisis. School principals facing COVID-19. Heliyon, 7, 1-10.
  • Memduhoğlu, H. B., & Meriç, E. (2012). Okul müdürlerinin yönetiminin işlevleri bağlamında yönetim sürecinde karşılaştıkları temel sorunlar. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(33), 653-666.
  • Semerci, N., & Çelik, V. (2002). İlköğretimde problemler ve çözüm yolları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 30, 205-218.
  • Şişman, M., & Turan, S. (2004). Eğitim ve okul yönetimi. Eğitim ve okul yöneticiliği el kitabı (s. 99–146) (Y. Özden, Editör.) içinde. Pegem A Yayıncılık.
  • Ural, A. (1997). İlköğretim okulu yöneticilerinin öğretmenlerle aralarındaki çatışma yönetme yöntemleri. Doktora Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Wise, D. (2015). Emerging challenges facing school principals. Education Leadership Review, 16(2), 103-115.
  • Yalçın, M., Aypay, A., & Boyacı, A. (2020). Okul müdürlerinin bürokrasi ile imtihanı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 26(Özel Sayı1), 203-260.
  • Yıldırım, N. (2011). Okul müdürlerinin görevlerine ilişkin yaşadıkları sorunları çözme öyküleri ışığında denge rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 12(4), 55-79.
  • Yıldırım, A., & H. Şimşek. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, K. (2003). Üniversitelerde çatışma ve çatışma yönetimi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(5), 107-124.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erman Koç 0000-0003-2703-2953

Taner Atmaca 0000-0001-9157-3100

Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2022
Kabul Tarihi 29 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Koç, E., & Atmaca, T. (2022). Okul Müdürlerine Göre Okulda Yönetmesi Zor Durumlar ve Yönetme Stratejileri. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 6(2), 175-193. https://doi.org/10.32960/uead.1139839