In this study, which aims to determine whether the level of self-efficacy in teaching music differs in terms of gender, a meta-analysis study was conducted. With the literature review, 28 studies on the subject were reached and 9 of these studies were excluded from the study on the grounds that they did not meet certain criteria. Within the framework of the inclusion criteria, the results obtained from 19 studies, including 11 articles, 6 master's theses and 2 presentations published between the years 2011-2023, were examined. The study group of the study consisted of 4631 people, 2987 female and 1644 male. The study group includes music teachers and candidates as well as classroom, preschool and special education teachers and teacher candidates. Cohen's d was used as the effect size coefficient in the study. A heterogeneous distribution was determined in the included studies. As a result of the research, although the level of self-efficacy in music teaching was higher in women than in men according to the random effects model, the obtained value was statistically insignificant. The moderator analysis was used to examine the level of self-efficacy in music teaching in terms of gender according to the sample group (music branch / other branches). As a result of the analysis, it was seen that the effect size value did not show a statistically significant difference according to gender in music branch and other branches.
Müzik öğretim özyeterlik düzeyinin cinsiyetler açısından farklılık gösterip göstermediğini tespit etme amacını taşıyan bu araştırmada meta analiz çalışması yapılmıştır. Yapılan literatür taraması ile konu ile ilgili 28 çalışmaya ulaşılmış bu çalışmalardan 9’u belirli ölçütlere uymadığı gerekçesiyle araştırma kapsamına alınmamıştır. Dahil edilme ölçütleri çerçevesinde 2011-2023 yılları arasında yayımlanmış 11 makale, 6 yüksek lisans tezi ve 2 bildiri olmak üzere 19 çalışmadan elde edilen sonuçlar incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu 2987 kadın, 1644 erkek olmak üzere toplam 4631 kişiden oluşmaktadır. Çalışma grubu müzik öğretmenleri ve adaylarının yanı sıra sınıf, okulöncesi ve özel eğitimi öğretmenleri ile öğretmen adaylarını kapsamaktadır. Araştırmada etki büyüklüğü katsayısı olarak Cohen d kullanılmıştır. Dâhil edilen çalışmalarda heterojen bir dağılım belirlenmiştir. Araştırma sonucunda, rastgele etkiler modeline göre müzik öğretimi özyeterlik düzeyi kadınlarda erkeklere göre daha yüksek çıksa da elde edilen değer istatistiksel olarak anlamsız düzeydedir. Yapılan moderatör analizi ile müzik öğretimi özyeterlik düzeyinin cinsiyet açısından örneklem grubuna (müzik branşı/diğer branşlar) göre incelenmiştir. Analiz sonucu müzik branşı ve diğer branşlarda cinsiyete göre etki büyüklüğü değerinin istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Ekim 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |