Bu araştırmanın
amacı yoğun olarak sosyal medya kullanan ortaokul öğrencilerinin sosyal medya
kullanırken kendilerini nasıl hissettikleri veya neye benzettiklerini tespit
etmektir. Araştırma 2016-2017 eğitim-öğretim döneminde bir ortaokulda eğitim
görmekte olan 119 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri nitel
araştırma yöntemi kullanılarak, metaforlar oluşturularak toplanmıştır.
Araştırma sonucunda toplam 119 metafor öğrenciler tarafından oluşturulmuştur.
Bu metaforlar anlam ilişkisine göre gruplandırılarak araştırmacı tarafından
isimlendirilmiş toplam dört kategoriden oluşmaktadır. Bu kategoriler; özgürlük
ve isteklerini elde etme doyumu yaşamış gibi…(36), Bilgi kaynağıymışım gibi…
(27), güç ve otoritenin sahibiymişim gibi… (20) ve bilginin peşinden koşup
bilgi açlığımı gideriyormuşum gibi… (36) şeklinde “hissediyorum” yüklemiyle
biten ifadelerden oluşmaktadır. Öğrenci ifadelerinde oluşturulan bu
kategorilerden “özgürlük ve istediklerimi elde etme doyumu yaşamış gibi” ve “
bilginin peşinden koşup bilgi açlığımı gideriyormuşum gibi” ifadelerinden
oluşan kategoriler en fazla metaforun üretildiği kategoriler olmuştur. Dolayısıyla
ortaokul öğrencileri sosyal medyayı kullanırken özgür olma, isteklerini sanal
da olsa elde etme doyumu ve istediği an istediği bilgiyi araştırma ve bilgi
açlığını giderme konusunda sosyal medya kullanırken daha yoğun ve anlamlı
hisler içine girdikleri bulgulanmıştır. Öğrencilerin en fazla metafor
ürettikleri söz konusu iki kategoride en fazla tekrar edilen metaforlar kuş
(4), kelebek (3), şanslı (4), uçak (4), bilim adamı (5) ve arı (3) şeklindedir.
Öğrenci ifadelerinden yola çıkılarak oluşturulan kategorilerden en az üzerinde
durulup metafor üretilen kategori ise “güç ve otoritenin sahibiymişim gibi
hissediyorum” kategorisi olmuştur. Araştırma sonuçları ilgili kısımda
tartışılarak sunulmuştur.
This research aimed to detect how middle school pupils
who use social media. The research was carried out with 119 pupils who studied
at Tevfik Kut middle school in the 2016-2017 academic year. The data of the
research was collected by using the qualitative investigation method and
composing metaphors. In conclusion, 119 metaphors were composed by pupils.
These metaphors were categorized into four groups according to a meaningful
relationship and named by the researcher. These four groups are liberty and I
feel like being gratified by obtaining desires (36), I feel like a source of
information (27), I feel like having power and authority (20) and I feel like
fulfilling hunger of knowledge by running after information (36). Categories of
liberty and like being gratified by obtaining desires and like fulfilling hunger
of knowledge by running after information are the ones having metaphors the
most. Hence, it was proved that they felt more intense and significant emotions
regarding being independent, being gratified by obtaining desires even in a
virtual world, searching any information whenever they wanted and fulfilling
hunger of knowledge while middle school pupils were using social media.
Metaphors that were repeated the most in these two categories having metaphors
the most were bird (4), butterfly (3), lucky (4), airplane (4), scientist (5)
and bee (3). The category of I feel like having power and authority is the one
emphasized and having metaphors the least based on pupils’ statements. The
results of the research are presented in the related section by discussing.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | April 29, 2019 |
Acceptance Date | June 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |
|
| |