In this study, it was tried to determine the problems and expectations of female school administrators in Kilis. The case study method, one of the qualitative approaches, was used in the research. The study group of the research consists of 10 female school administrators working in Kilis. The study group was formed by using the purposive sampling technique. “Semi-Structured Interview Form” which was prepared by the researcher was used as data collection tool. Content analysis was applied in the analysis of the qualitative data. As a result of the content analysis of the data obtained from the interviews, codes, sub-themes and themes were created. As a result of the interviews, it was seen that women encountered problems related to their family and school life because of being school administrators. It was revealed that they experienced problems in time management, and problems related to their roles and responsibilities regarding family life. Regarding school life, it was seen that they had problems arising from the long working hours, social perception, and women's prejudices about themselves regarding school life. It was revealed that female school administrators have expectations such as salary increase, regulation of working hours, and regulation of responsibilities.
Female administrators female school administrators roles and responsibilities social gender perception.
Bu araştırmada Kilis ilindeki kadın okul yöneticilerinin görevleriyle ilgili karşılaştıkları sorunlar ve beklentileri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada nitel yaklaşımlardan durum çalışması yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kilis ilinde görev yapan 10 kadın okul yöneticisi oluşturmaktadır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme tekniğinden yararlanılarak oluşturulmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak; araştırmacı tarafından hazırlanan “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Elde edilen nitel verilerin analizinde içerik analizi uygulanmıştır. Görüşmelerden elde edilen verilerin içerik analizi sonucunda kod, alt tema ve temalar oluşturulmuştur. Yapılan görüşmeler sonucunda kadınların okul yöneticisi olmalarından dolayı aile ve okul hayatlarıyla ilgili sorunlarla karşılaştıkları belirlenmiştir. Aile hayatıyla ilgili olarak; zaman yönetiminde yaşanan sorunlar, rol ve sorumluluklarıyla ilgili sorunlar yaşadıkları belirlenmiştir. Okul hayatıyla ilgili olarak ise mesai süresinin uzunluğundan, toplumsal algıdan, kadınların kendileriyle ilgili ön yargılarından kaynaklanan sorunlar yaşadıkları belirlenmiştir. Kadın okul yöneticilerinin ücret iyileştirmesi, mesai sürelerinin düzenlenmesi, sorumluluk alanlarının düzenlenmesi gibi beklentileri olduğu belirlenmiştir.
Kadın yöneticiler Kadın okul yöneticileri Rol ve sorumluluklar Toplumsal cinsiyet algısı.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 26 Temmuz 2021 |
Kabul Tarihi | 27 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2 |