Strategy games occupy a very important place in gaming industry. In this study, character
selection is made according to the rival team which is created by developing scenarios for Summoner's Rift in
League of Legends (LOL) strategy game and Howling Abyss modes. In order to solve the problem, Analytical
Hierarchy Process (AHP), TOPSIS and PROMETHEE methods are utilized from multicriteria decision making
methods in Summoner's Rift and Howling Abyss mode. For the problem, five alternatives determined according to
four criteria are evaluated. While Yasuo is chosen as the best character with both methods for Summoner's Rift
mode, Character Jinx is determined to be best alternative in Howling Abyss mode.
Strategic computer game character selection multicriteria decision making Analytical Hierarchy Process TOPSIS PROMETHEE
Strateji oyunları oyun endüstrisinde çok önemli bir yer tutmaktadır. Bu çalışmada, League of
Legends (LOL) stratejisi oyunundaki Sihirdar Vadisi ve Sonsuz Uçurum modları için senaryolar geliştirilerek
oluşturulan rakip takıma göre karakter seçimi yapılmıştır. Problemi çözmek için Sihirdar Vadisi ve Sonsuz Uçurum
modunda çok ölçütlü karar verme yöntemlerinden Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS),TOPSIS ve PROMETHEE
yöntemleri kullanıldı. Problem için belirlenen dört kritere göre seçilen beş alternatif değerlendirildi. Sihirdar Vadisi
modu için her iki yöntemde de Yasuo en iyi karakter seçilirken, Sonsuz Uçurum modunda ise Jinx karakteri en iyi
alternatif olarak belirlendi.
Stratejik bilgisayar oyunu karakter seçimi Analitik Hiyerarşi Süreci TOPSIS PROMETHEE
Bölüm | Articles |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2016 |
Kabul Tarihi | 8 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 3 |