The child's positive relationship with the environment, the right
attitude towards the environment, the development of behavior and skills,
awareness and sensitivity towards the environment begins with the attitude of
parents. The child, who has gained awareness by observing his or her parents,
is also seen as a successful and compatible individual who can express himself
/ herself in the social environment he lives in (Yavuzer, 2001). In the study
prepared for this purpose, it examines the contribution of parents to their
children's environmental awareness in preschool period. The sample of the study
consists of the independent preschools attached to the Ministry of National
Education in Ağrı center and the parents of 5-6-year old children who attend
preschool. As a data collection tool a questionnaire developed by the
researcher was applied and the obtained data were analyzed according to
frequency and percentage values. As a result of the research, it was seen that
the parents' positive contribution to their children's environmental awareness.
While parents are involved in environmental activities, they encounter some
problems; the lack of time to actively participate in environmental education,
the lack of economic support and resources, and the need for appropriate
channels of communication for adults
Çocuğun çevre ile olumlu
ilişki kurması, çevreyle ilgili doğru tutum, davranış ve becerileri
geliştirmesi, çevreye karşı farkındalığı ve duyarlılığı anne ve babanın
sergilediği tutumundan başlar. Ebeveynini gözlem yaparak farkındalık kazanan
çocuğun, aynı zamanda içinde bulunduğu sosyal çevrede kendisini ifade edebilen,
akran ilişkilerinde başarılı, uyumlu bireyler olduğu görülmektedir (Yavuzer,
2001). Bu amaç doğrultusunda hazırlanan bu çalışma, okul öncesi dönemde
ebeveynlerin çocuklarına çevresel farkındalığına olan katkısını incelemektir.
Çalışmanın örneklemini Ağrı il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı
bağımsız anaokullarına ve anasınıflarına devam eden 5-6 yaş çocukların
ebeveynleri oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak; araştırmacı tarafından
geliştirilen bir anket uygulanmış ve elde edilen veriler frekans ve yüzdelik
değerlere göre analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda; ebeveynlerin
çocuklarına çevresel farkındalığına olan katkısı olduğu görülmüştür.
Ebeveynlerin çevre etkinliklerine katılmada problemler yaşamaktadır bunlardan
bazıları ; çevre eğitimine aktif katılmak için yeterli vakitlerinin olmaması,
ekonomik desteğin ve kaynakların kıtlığı, yetişkinlerle uygun iletişim
kanallarının geliştirilmesine gereksinim duyulmasıdır.
Bölüm | MAKALELER |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2 |