Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLERİN GÖZÜYLE SOSYAL BİLGİLER DERSİ VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ: KÖY OKULU ETNOGRAFİSİ

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 29 - 41, 30.05.2021
https://doi.org/10.47714/uebt.865143

Öz

Bu çalışma köy ortaokulunda okuyan ve özgül öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersine ve öğretmenine yönelik görüşlerini incelemeyi amaç edinmektedir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden etnografi deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Nevşehir ili Acıgöl ilçesine bağlı köyde bulunan bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 8 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Ortaokulda farklı sınıf seviyelerinden özgül öğrenme güçlüğü yaşayan 4 kız ve 4 erkek öğrenci belirlenmiştir. Veriler odak grup görüşmesi tekniği ile toplanmıştır. Odak grup görüşmesi sırasında öğrencilere önceden belirlenen 6 açık uçlu soru sorulmuştur. Araştırmanın verileri nitel veri analiz yaklaşımlarından içerik analizi yaklaşımına göre analiz edilmiştir. Doğrudan alıntılara da sık sık yer verilmiştir. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersini tarih ve hayata dair bilgilerin verildiği bir ders olarak gördükleri, en fazla ilgi duydukları konuların vatandaşlık bilgileri ve tarih konuları olduğu, Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin kendisiyle barışık olması, çevresine örnek olması gibi mesleki becerilerden çok kişilik özelliklerine değer verildiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmanın sonuçları, öğretmenlerin uygulamalarının öğrencilerin müfredata ilişkin algılarında belirleyici faktör haline geldiğini göstermektedir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Bayraktar, M. (2019). Özel Öğrenme Güçlükleri. İçinde Ş. Şentürk, Y. Barut, (Ed.) Öğrenme Güçlüğü ve Özel Yetenek (s.1-12). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğanay, A. (2002). Sosyal Bilgiler Öğretimi, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. C. Öztürk ve D. Dilek (Editörler). Ankara. Pegem A Yayınları, 15-46.
  • Erden, M. (2011). Eğitim Bilimlerine Giriş. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Gömleksiz, M., Kan, A., Öner, Ü. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Metaforik Algıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 419-436.
  • Grix, J. (2010). The Foundations Of Research. London: Palgrave Macmillan.
  • Gündüz, M. (2015). İlkokul Öğrencilerinin Etkili Öğretmen Hakkındaki Düşünceleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 114-128.
  • Karademir, Ç. A., Akgül, A. (2019). Öğretmenlerin “Etkili Sosyal Bilgiler Öğretmeni” Algısı: Nitel Bir Araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(3), 186-207. DOI: 10.18026/cbayarsos.532411
  • Keskin, Y., Horzum, M. B. (2016). Sosyal Bilgiler Eğitimi. D. Dilek (Ed.) Ankara: Pegem A Yayınları, 723-742.
  • Keskin, Y. (2019). Sosyal Bilgiler Programı Tarihi ve Güncel Gelişmeler. İçinde T. Çelikkaya, Ç. Ö. Demirbaş, T. Yıldırım ve H. Yakar (Ed.) Sosyal Bilgiler Öğretimi I (s. 1-41). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kızıltepe, Z. (2002). İyi ve Etkili Öğretmen. Eğitim ve Bilim, 27(126), 10-14. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5137 adresinden erişildi.
  • Meydan, A. (2015). Sosyal Bilgiler Disiplininde Coğrafyanın Yeri ve Önemi. İçinde R. Turan, & K. Ulusoy (Ed.) Sosyal Bilgilerin Temelleri (ss. 142-157). Ankara: Pegem Akademi.
  • Neuman, L. W. (2014). Social Research Methods: Qualitative And Quantitative Approaches (Seventh Ed.). Essex: Pearson Education Limited.
  • Moffatt, M. P. (1957). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Çeviren: Nesrin Oran. İstanbul: Maarif Basımevi.
  • Özkal, Y., Güngör, A., Çetingöz, A. (2004). Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Öğretmen Görüşleri ve Öğrencilerin Bu Derse Yönelik Tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 40 (40), 600-615.
  • Özmen, C. (2010). Sosyal Bilgiler ve Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal Bilgiler: Toplumsal Yaşama Disiplinlerarası Bir Bakış. Cemil Öztürk (Ed.), Sosyal Bilgiler Öğretimi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi İçinde (s.1-31). Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk, C., Keskin, S. C., Otluoğlu, R. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler ve Yazılı Materyaller. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Öztürk, T., Keçe, M. (2015). 7. Sınıf Öğrencilerinin Bakış Açısıyla Sosyal Bilgiler. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015(5), 298-310.
  • Safran, M. (2011). Sosyal Bilgiler Öğretimine Bakış. İçinde B. Tay, A. Öcal, (Ed.) Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi (s.1-18), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Sözer, E. (1998). Sosyal Bilimler Kapsamında Sosyal Bilgilerin Yeri ve Önemi, G. Can (Ed.) Sosyal Bilgiler Öğretimi (2-13), Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Sünbül, A. (1996). Öğretmen Niteliği ve Öğretimdeki Rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8(8), 597-608.
  • Şahin, M., Sarı, S., Özer, Ö., Er, S. (2010). Lise Öğrencilerinin Siber Zorba Davranışlarda Bulunma ve Maruz Kalma Durumlarına İlişkin Görüşleri. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2010(21), 257-270.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Social Studies Course and Social Studies Teacher From the Perspective of Students With Special Learning Difficulties: Village School Etnography

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 29 - 41, 30.05.2021
https://doi.org/10.47714/uebt.865143

Öz

This study aims to investigate the perception of the students with special learning difficulties in a village secondary school towards the Social Studies course and teacher. Ethnographic design, one of the qualitative research methods, was used in the study. The study group consists of 8 students studying in a public secondary school in a village of Acıgöl district of Nevşehir province in the academic year of 2020-2021. The data were collected and analyzed by using the focus group interview technique. As a result of the study, it was concluded that the students consider Social Studies lesson as a course in which information about history and life are given, that the subjects they are most interested in are citizenship knowledge and history, and that Social Studies teachers are valued more than professional skills such as being peaceful with themselves and being a role-model for their surroundings.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Bayraktar, M. (2019). Özel Öğrenme Güçlükleri. İçinde Ş. Şentürk, Y. Barut, (Ed.) Öğrenme Güçlüğü ve Özel Yetenek (s.1-12). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğanay, A. (2002). Sosyal Bilgiler Öğretimi, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. C. Öztürk ve D. Dilek (Editörler). Ankara. Pegem A Yayınları, 15-46.
  • Erden, M. (2011). Eğitim Bilimlerine Giriş. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Gömleksiz, M., Kan, A., Öner, Ü. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Metaforik Algıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 419-436.
  • Grix, J. (2010). The Foundations Of Research. London: Palgrave Macmillan.
  • Gündüz, M. (2015). İlkokul Öğrencilerinin Etkili Öğretmen Hakkındaki Düşünceleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 114-128.
  • Karademir, Ç. A., Akgül, A. (2019). Öğretmenlerin “Etkili Sosyal Bilgiler Öğretmeni” Algısı: Nitel Bir Araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(3), 186-207. DOI: 10.18026/cbayarsos.532411
  • Keskin, Y., Horzum, M. B. (2016). Sosyal Bilgiler Eğitimi. D. Dilek (Ed.) Ankara: Pegem A Yayınları, 723-742.
  • Keskin, Y. (2019). Sosyal Bilgiler Programı Tarihi ve Güncel Gelişmeler. İçinde T. Çelikkaya, Ç. Ö. Demirbaş, T. Yıldırım ve H. Yakar (Ed.) Sosyal Bilgiler Öğretimi I (s. 1-41). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kızıltepe, Z. (2002). İyi ve Etkili Öğretmen. Eğitim ve Bilim, 27(126), 10-14. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5137 adresinden erişildi.
  • Meydan, A. (2015). Sosyal Bilgiler Disiplininde Coğrafyanın Yeri ve Önemi. İçinde R. Turan, & K. Ulusoy (Ed.) Sosyal Bilgilerin Temelleri (ss. 142-157). Ankara: Pegem Akademi.
  • Neuman, L. W. (2014). Social Research Methods: Qualitative And Quantitative Approaches (Seventh Ed.). Essex: Pearson Education Limited.
  • Moffatt, M. P. (1957). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Çeviren: Nesrin Oran. İstanbul: Maarif Basımevi.
  • Özkal, Y., Güngör, A., Çetingöz, A. (2004). Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Öğretmen Görüşleri ve Öğrencilerin Bu Derse Yönelik Tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 40 (40), 600-615.
  • Özmen, C. (2010). Sosyal Bilgiler ve Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal Bilgiler: Toplumsal Yaşama Disiplinlerarası Bir Bakış. Cemil Öztürk (Ed.), Sosyal Bilgiler Öğretimi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi İçinde (s.1-31). Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk, C., Keskin, S. C., Otluoğlu, R. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler ve Yazılı Materyaller. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Öztürk, T., Keçe, M. (2015). 7. Sınıf Öğrencilerinin Bakış Açısıyla Sosyal Bilgiler. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015(5), 298-310.
  • Safran, M. (2011). Sosyal Bilgiler Öğretimine Bakış. İçinde B. Tay, A. Öcal, (Ed.) Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi (s.1-18), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Sözer, E. (1998). Sosyal Bilimler Kapsamında Sosyal Bilgilerin Yeri ve Önemi, G. Can (Ed.) Sosyal Bilgiler Öğretimi (2-13), Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Sünbül, A. (1996). Öğretmen Niteliği ve Öğretimdeki Rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8(8), 597-608.
  • Şahin, M., Sarı, S., Özer, Ö., Er, S. (2010). Lise Öğrencilerinin Siber Zorba Davranışlarda Bulunma ve Maruz Kalma Durumlarına İlişkin Görüşleri. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2010(21), 257-270.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Fitnat Tavacı 0000-0003-1588-6919

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2021
Kabul Tarihi 29 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tavacı, F. (2021). ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLERİN GÖZÜYLE SOSYAL BİLGİLER DERSİ VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ: KÖY OKULU ETNOGRAFİSİ. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 7(1), 29-41. https://doi.org/10.47714/uebt.865143
e-ISSN: 2458-8628