BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Aradayız Hepsi Bu Adlı Romanda Gösterişçi Tüketim Yansımaları

Yıl 2015, Frankofoni Özel Sayısı, 361 - 370, 01.01.2016
https://doi.org/10.19171/uuefd.43666

Öz

İnsanlar genellikle temel fizyolojik ihtiyaçlarını karşılamak için tüketirler. Fakat, tüketim çağı olarak nitelendirilen günümüzde, bireyler, toplum içerisinde kendilerine daha iyi bir konum edinebilmek ve başkalarını etkilemek amacıyla olduğundan farklı görünmeye çalışırlar. Thorstein Veblen tarafından Aylak Sınıfın Teorisi adlı yapıtta ele alınan Gösterişçi Tüketim kavramı, bazı bireylerin, üst sınıflara ait olduklarını, varsıllık içinde yaşadıklarını ve yer aldıkları toplum içerisinde ayrıcalıklı olduklarını kanıtlamaya yönelik yapılan tüketim olarak açıklanır.
Gösterişçi tüketim kavramının yansımalarını, günümüz Fransız kadın yazarlar arasında yer alan Anna Gavalda’nın Bir Aradayız, Hepsi Bu (Ensemble, C’est Tout) adlı romanında bulmak olanaklıdır. Gavalda, günlerce çok satanlar arasında kalmayı başaran romanında, Paris’te bir apartman dairesini paylaşmak zorunda kalan ve dünya görüşleri birbirinden farklı üç gencin ve bir büyükannenin yaşamını konu alır. Bu çalışmada da, bireyin sadece varsıllığını göstermek, sosyal yaşantısında saygınlık kazanmak amacıyla satın aldığı insan hayatının bile önüne geçen nesnelerin verdiği mutluluk ve bu nesnelerin topluma yabancılaştırdığı bireyler söz konusu yapıtta irdelenecektir.
Anahtar Sözcükler: Thorstein Veblen, Gösterişçi Tüketim, Varsıllık.

Kaynakça

  • Baudrillard, J. 2011. Nesneler Sistemi. (Çev. Oğuz Adanır, Aslı Karamollaoğlu). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Baudrillard, J. 2010. Tüketim Toplumu. (Çev. Hazal Deliceçaylı, Ferda Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Beigbeder, F. 2002, 9.900._ TL. (Çev. Renan Akman). İstanbul: Doğan Kitapçılık.
  • La Fontaine, J. Öküz Olmak İsteyen Kurbağa. (Çev. Ahmet Z. Sekendiz). İstanbul: Parıltı Yayınları.
  • Gavalda, A. 2008. Bir Aradayız Hepsi Bu. (Çev. Yaşar İlksavaş). İstanbul: Doğan Kitap.
  • Gavalda, A. 2004. Ensemble, C’est Tout. Paris: Editions J’ai Lu.
  • Girard, R. 2010. Kültürün Kökenleri. (Çev. Mükremin Yaman, Ayten Er). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Girard, R. 2010. Mensonge Romantique et Verité Romanesque. Paris: Editions Grasset.
  • Girard, R. 2007. Romantik Yalan ve Romansal Hakikat. (Çev. Arzu Etensel İldem). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hız, G. 2011. ““Gösterişçi tüketim” Eğilimi Üzerine Bir Alan Araştırması (Muğla Örneği)”. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi.
  • Marx, K. 2010. Yabancılaşma. (Çevirilerden Derleyen: Barışta Erdost). Ankara: Sol Yayınları.
  • Scheler, M. 2004. Hınç. (Çev. Abdullah Yılmaz). İstanbul: Pusula Yayıncılık.
  • Veblen, T. 2005. Aylak Sınıfın Teorisi. (Çev. Zeynep Gültekin, Cumhur Atay). İstanbul: Babil Yayınları.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr;fr
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Tomat

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2016
Gönderilme Tarihi 17 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Frankofoni Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Tomat, A. (2016). Bir Aradayız Hepsi Bu Adlı Romanda Gösterişçi Tüketim Yansımaları. Journal of Uludag University Faculty of Education, 28(1), 361-370. https://doi.org/10.19171/uuefd.43666