Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmenlerin Düşünme Stilleri ile Öğrenmeye İlişkin Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 31 Sayı: 2, 633 - 650, 28.12.2018
https://doi.org/10.19171/uefad.505622

Öz

Araştırma kapsamında okul öncesi öğretmenlerin düşünme stilleri ile öğrenmeye ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda okul öncesi öğretmenlerin düşünme stilleri ve öğrenmeye ilişkin tutumları yaş, kıdem, kurum türü değişkenleri açısından da incelenmiştir. İlişkisel tarama modelinde tasarlanan araştırmanın çalışma grubu, 2017-2018 eğitim öğretim yılında İstanbul Avrupa ve Anadolu yakasındaki resmi ve özel okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan 187 okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma kapsamında üç veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlar “Kişisel Bilgi Formu”, “Rasyonel-Yaşantısal Düşünme Stilleri Ölçeği” ve “Öğrenmeye İlişkin Tutum Ölçeği”dir. Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmenlerin Rasyonel-Yaşantısal Düşünme Stilleri Ölçeği’nin Biliş Gereksinimi ve Sezgisel İnanç alt ölçekleri ile Öğrenmeye İlişkin Tutum Ölçeği’nin Öğrenmeye İlişkin Kaygılar alt boyutu arasında pozitif, Öğrenmeye İlişkin Beklentiler ve Öğrenmeye Açıklık alt boyutları arasında negatif yönlü anlamlı ilişki görüldüğü saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akkuş-İspir, O. A., Ay, Z. S. ve Saygı, E. (2011). Üstün başarılı öğrencilerin özdüzenleyici öğrenme stratejileri, matematiğe karşı motivasyonları ve düşünme stilleri. Eğitim ve Bilim, 36(162), 235–246.
  • Bahn, D. (2007) Reasons for post registration learning: Impact of the learning experience. Nurse Education Today, 27, 715-722.
  • Balgalmış, E. ve Baloğlu, M. (2010). Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri açısından çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 1-10.
  • Başol, G. ve Türkoğlu, E. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının düşünme stilleri ile kontrol odağı durumları arasındaki ilişki. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 732-757.
  • Buluş, M. (2001). Eğitimde gözardı edilen bir konu: Düşünme stilleri. Yaşadıkça Eğitim, 72, 2-7.
  • Buluş, M. (2005). İlköğretim bölümü öğrencilerinin düşünme stilleri profili açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 1(6), 1–24.
  • Cano-Garcia, F. ve Hughes, E. H. (2000). Learning and thinking styles: An Analysis of their interrelationship and influence on academic achievement. Educational Psychology, 20 (4), 413–430.
  • Coşkuner, Z., Gacar, A. ve Yanlıç, N. (2011). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının düşünme stillerinin değerlendirilmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-32.
  • Çubukçu, Z. (2005). Öğretmen adaylarının düşünme stillerinin öğrenme biçimlerini tercih etmelerindeki etkisi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 30(234), 22-32.
  • Dinçer, B. ve Saracaloğlu, A. S. (2011). Öğretmen adaylarının düşünme stilleri profillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(4), 701-744.
  • Duman, B. ve Çelik, Ö. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin düşünme stilleri ile kullandıkları öğretim yöntemleri arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 10(2), 785-797.
  • Duru, E. (2004). Düşünme stilleri: Kavramsal ve kuramsal çerçeve. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14, 171-186.
  • Fer, S. (2005a). Aday öğretmenlerin düşünme stilleri nedir? XIV: Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Özet Kitabı. c.1., Denizli.
  • Fer, S. (2005b). Düşünme stilleri envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5 (1), 31–67.
  • Jensen, L., Olsen, J. ve Hughes, C. (1990). Association of country, sex, social class, and life cycle to locus of control in Western European countries. Psychological Reports, 67(1), 199-205.
  • Özbaş, N. ve Uluçınar-Sağır, Ş. (2014). Sınıf öğretmenlerinin düşünme stilleri ve kullandıkları ölçme-değerlendirme yöntemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 305-321.
  • Gürsel, F. (2008). Çevrimiçi ve yüzyüze problem tabanlı öğrenme yaklaşımlarının öğrencilerin matematiğe yönelik tutumlarına etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 1-19.
  • Güven, B. (2008). İlköğretim öğrencilerinin öğrenme stilleri, tutumları ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(1), 35-54.
  • Kara, A. (2010). Öğrenmeye ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 49-62.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 32. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Liaw, S. S, Huang, H. M. ve Chen, G. D. (2007). Surveying instructor and learner attitudes towards e-learning. Computers and Education, 49, 1066-1080.
  • Merisuo-Storm, T. (2007). Pupils’ attitudes towards foreign-language learning and the development of literacy skills in bilingual education. Teaching and Teacher Education. 23, 226-235.
  • Özden, Y. (1997). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Palut, B. (2004). Düşünme stilleri ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanma ve geçerlik güvenirlik çalışması. XIII Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6–9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Pierce, R., Stacey, K. ve Barkatsas, A. (2007). A scale for monitoring students’ attitudes to learning mathematics with technology. Computers and Education, 48, 285-300.
  • Prokop, P., Leskova, A., Kubiatko, M. ve Diran, C. (2007). Slovakian students’ knowledge of and attitudes toward biotechnology. International Journal of Science Education. 29(7), 895-907.
  • Rula L. D. (2006). University students’ beliefs about learning English and French in Lebanon. System, 34(1), 80-96.
  • Sternberg R. J. ve Zhang L. F., (2005). A threefold model of intellectual styles, Educational Psychology Review, 17(1), 1–53.
  • Sternberg, R. J. ve Grigorenko, E. L. (1997). Are cognitive styles still in style. American Psychologist, 52, 700-712.
  • Tsai, C. ve Kuo, P. (2008). Cram school students’ conceptions of learning and learning science in Taiwan. International Journal of Science Education, 30(3), 353-375.
  • Watters, D. J. ve Watters J.J. (2007). Approaches to learning by students in the biological sciences: Implications for teaching. International Journal of Science Education, 29(1), 19-43.
  • Yang, A. ve Lau, L. (2003). Student attitudes to the learning of English at secondary and tertiary levels. System, 31, 107-123.
  • Yaşar, M. ve Erol, A. (2015). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının empatik eğilim düzeyleri ile düşünme stilleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. International Journal of Assessment Tools in Education, 2(2), 38-65.
  • Zhang, L. F. (2000). Are thinking styles and personality types related?. Educational Psychology, 20(3), 271-283.
  • Zhang, L. F. ve Sternberg, R. J. (2000). Are learning approaches and thinking styles related? A study in two Chinese populations. The Journal of Psychology, 134(5), 469-489.
  • Zhang, L. F. ve Sternberg, R. J. (2002). Thinking styles and teachers' characteristics. International Journal of Psychology, 37(1), 3-12.

Investigating The Relation Between The Preschool Teachers' Thinking Styles and Their Attitudes Towards Learning

Yıl 2018, Cilt: 31 Sayı: 2, 633 - 650, 28.12.2018
https://doi.org/10.19171/uefad.505622

Öz

This research aims to investigate the relationship between preschool teachers' thinking styles and their attitudes towards learning. In this context, preschool teachers' thinking styles and their attitudes towards learning were examined in terms of the variables as age, seniority and type of institution. The study group of the survey that is designed in a relational model consists of 187 pre-school teachers working in the academic year of 2017-2018 in state and private pre-school institutions in European and Anatolian regions of Istanbul. Three data collection tools were used in the research. These are "Personal Information Form", "Rational-Experiential Thinking Styles Inventory" and "Scale of Attitudes Towards Learning". The research findings indicate for preschool teachers that the Need for Cognition and the Faith in Intuition subscales of Rational-Experiential Thinking Styles Inventory significantly correlates positively with the Anxiety subscale and negatively with the Expectation and the Opennes subscales of the Scale of Attitudes Towards Learning.

Kaynakça

  • Akkuş-İspir, O. A., Ay, Z. S. ve Saygı, E. (2011). Üstün başarılı öğrencilerin özdüzenleyici öğrenme stratejileri, matematiğe karşı motivasyonları ve düşünme stilleri. Eğitim ve Bilim, 36(162), 235–246.
  • Bahn, D. (2007) Reasons for post registration learning: Impact of the learning experience. Nurse Education Today, 27, 715-722.
  • Balgalmış, E. ve Baloğlu, M. (2010). Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri açısından çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 1-10.
  • Başol, G. ve Türkoğlu, E. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının düşünme stilleri ile kontrol odağı durumları arasındaki ilişki. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 732-757.
  • Buluş, M. (2001). Eğitimde gözardı edilen bir konu: Düşünme stilleri. Yaşadıkça Eğitim, 72, 2-7.
  • Buluş, M. (2005). İlköğretim bölümü öğrencilerinin düşünme stilleri profili açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 1(6), 1–24.
  • Cano-Garcia, F. ve Hughes, E. H. (2000). Learning and thinking styles: An Analysis of their interrelationship and influence on academic achievement. Educational Psychology, 20 (4), 413–430.
  • Coşkuner, Z., Gacar, A. ve Yanlıç, N. (2011). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının düşünme stillerinin değerlendirilmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-32.
  • Çubukçu, Z. (2005). Öğretmen adaylarının düşünme stillerinin öğrenme biçimlerini tercih etmelerindeki etkisi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 30(234), 22-32.
  • Dinçer, B. ve Saracaloğlu, A. S. (2011). Öğretmen adaylarının düşünme stilleri profillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(4), 701-744.
  • Duman, B. ve Çelik, Ö. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin düşünme stilleri ile kullandıkları öğretim yöntemleri arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 10(2), 785-797.
  • Duru, E. (2004). Düşünme stilleri: Kavramsal ve kuramsal çerçeve. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14, 171-186.
  • Fer, S. (2005a). Aday öğretmenlerin düşünme stilleri nedir? XIV: Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Özet Kitabı. c.1., Denizli.
  • Fer, S. (2005b). Düşünme stilleri envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5 (1), 31–67.
  • Jensen, L., Olsen, J. ve Hughes, C. (1990). Association of country, sex, social class, and life cycle to locus of control in Western European countries. Psychological Reports, 67(1), 199-205.
  • Özbaş, N. ve Uluçınar-Sağır, Ş. (2014). Sınıf öğretmenlerinin düşünme stilleri ve kullandıkları ölçme-değerlendirme yöntemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 305-321.
  • Gürsel, F. (2008). Çevrimiçi ve yüzyüze problem tabanlı öğrenme yaklaşımlarının öğrencilerin matematiğe yönelik tutumlarına etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 1-19.
  • Güven, B. (2008). İlköğretim öğrencilerinin öğrenme stilleri, tutumları ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(1), 35-54.
  • Kara, A. (2010). Öğrenmeye ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 49-62.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 32. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Liaw, S. S, Huang, H. M. ve Chen, G. D. (2007). Surveying instructor and learner attitudes towards e-learning. Computers and Education, 49, 1066-1080.
  • Merisuo-Storm, T. (2007). Pupils’ attitudes towards foreign-language learning and the development of literacy skills in bilingual education. Teaching and Teacher Education. 23, 226-235.
  • Özden, Y. (1997). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Palut, B. (2004). Düşünme stilleri ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanma ve geçerlik güvenirlik çalışması. XIII Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6–9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Pierce, R., Stacey, K. ve Barkatsas, A. (2007). A scale for monitoring students’ attitudes to learning mathematics with technology. Computers and Education, 48, 285-300.
  • Prokop, P., Leskova, A., Kubiatko, M. ve Diran, C. (2007). Slovakian students’ knowledge of and attitudes toward biotechnology. International Journal of Science Education. 29(7), 895-907.
  • Rula L. D. (2006). University students’ beliefs about learning English and French in Lebanon. System, 34(1), 80-96.
  • Sternberg R. J. ve Zhang L. F., (2005). A threefold model of intellectual styles, Educational Psychology Review, 17(1), 1–53.
  • Sternberg, R. J. ve Grigorenko, E. L. (1997). Are cognitive styles still in style. American Psychologist, 52, 700-712.
  • Tsai, C. ve Kuo, P. (2008). Cram school students’ conceptions of learning and learning science in Taiwan. International Journal of Science Education, 30(3), 353-375.
  • Watters, D. J. ve Watters J.J. (2007). Approaches to learning by students in the biological sciences: Implications for teaching. International Journal of Science Education, 29(1), 19-43.
  • Yang, A. ve Lau, L. (2003). Student attitudes to the learning of English at secondary and tertiary levels. System, 31, 107-123.
  • Yaşar, M. ve Erol, A. (2015). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının empatik eğilim düzeyleri ile düşünme stilleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. International Journal of Assessment Tools in Education, 2(2), 38-65.
  • Zhang, L. F. (2000). Are thinking styles and personality types related?. Educational Psychology, 20(3), 271-283.
  • Zhang, L. F. ve Sternberg, R. J. (2000). Are learning approaches and thinking styles related? A study in two Chinese populations. The Journal of Psychology, 134(5), 469-489.
  • Zhang, L. F. ve Sternberg, R. J. (2002). Thinking styles and teachers' characteristics. International Journal of Psychology, 37(1), 3-12.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülçin Güven

Kadriye Azkeskin

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 31 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güven, G., & Azkeskin, K. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerin Düşünme Stilleri ile Öğrenmeye İlişkin Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Journal of Uludag University Faculty of Education, 31(2), 633-650. https://doi.org/10.19171/uefad.505622