In the period of Abdulhamid II, the modern education system, and institutions developed rapidly and started to spread nationwide. At the same time, official documents such as the Maarif Salnameleri (Education Yearbooks) published for sharing the information about the condition of education in Turkey began to be published. The current study aims to examine madrasahs, the primitive education institutes, and the modern education institutes, İbtidailer and Ruşdiyeler, İdadiler and schools for non-Muslims as recorded in the mentioned official documents. Moreover, information is presented regarding the teachers, administrative staff, lessons, start up dates, libraries, and the number of books in the Sanjak of Menteşe. In this way, the state of education in Menteşe, from the ending of the 19th century until the beginning of the 20th century will be described.
II. Abdülhamid döneminde
modern eğitim sistemi ve kurumlarının gelişimi hız kazanarak tüm ülke çapında
yayılmaya başlamıştır. Diğer yandan yapılan bu faaliyetleri ve ülkedeki
eğitimin mevcut durumunu ortaya koyan yayınlar da hazırlanmıştır. Bu dönemde
eğitimde ilgili hazırlanan çalışmalardan başlıcasını Maarif Salnameleri
oluşturur.
Bu araştırmada, Maarif Salnamelerindeki
bilgilerden hareketle Menteşe Sancağında bulunan geleneksel eğitim kurumu medreselerle
birlikte modern eğitim kurumları olan; ibtidailer, rüşdiyeler, idadi ile gayrimüslimlerin okulları incelenmiştir.
Bu bağlamda mevcut okulların idari ve öğretim kadrosu, dersleri, okulların
açılış tarihi hakkında bilgi verilmiştir. Ayrıca eğitim-öğretim faaliyetlerinin
ayrılmaz bir bütünü olan ve Menteşe’de bulunan kütüphaneler ve kitap sayıları
ile Menteşe Sancağının 19. yüzyılın sonundan 20. yüzyılın başına eğitim durumu
tespit edilmeye çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 15 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 33 Sayı: 1 |