Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SELF-ASSESSMENT OF PRESERVICE TEACHERS ABOUT DESIGNING MATERIALS FOR PHYSICS AND CHEMISTRY COURSES

Yıl 2020, Cilt: 33 Sayı: 3, 696 - 714, 07.12.2020
https://doi.org/10.19171/uefad.657739

Öz

The use of instructional materials in physics and chemistry courses makes the content more understandable. These subjects, which students often find difficult, require a blend of both cognitive and psychomotor skills. The current study aims to reveal the difficulties that candidate teachers experience in preparing and using instructional materials for physics and chemistry courses at high school. To this aim, candidate physics and chemistry teachers receiving pedagogical training at Bursa Uludag University Faculty of Education were asked to prepare and present sample instructional materials over a 10-week period. At the end of this period, they were asked to make self-evaluations for finding relevant materials, preparing materials, and using them effectively. Self-evaluation forms consisted of nine open-ended questions. The participants were asked to evaluate their proficiency in designing original materials, designing and conducting experiments, determining topics for projects, preparing posters, power-point presentations and worksheets. The participants’ responses were analyzed by determining the code, category and themes by using the content analysis. Findings reveal that the candidate teachers generally had more difficulty in designing and preparing activities/ experiments.

Kaynakça

  • Acer, D. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının materyal geliştirme dersine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 10(2), 421-429.
  • Aksüt, P. ve Bahar, M. (2017). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Zihinsel Yapısına İlişkin Tanılayıcı Bir Çalışma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (2), 526-549.
  • Aydoğdu, B., Tatar, N., Yıldız, E. ve Buldur, S., (2012). İlköğretim Öğrencilerine Yönelik Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(3), 292-311.
  • Bozdoğan, A. (2007). Fen bilgisi öğretiminde çalışma yaprakları ile öğretimin öğrencilerin fen bilgisi tutumuna ve mantıksal düşünme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş. ve Demirel, Ş. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Çelik, H. ve Özbek, G .(2013). 7E Öğretim modelinin hipotez kurma ve değişken belirleme becerileri üzerine etkisi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 31, 13-23.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Demirel, Ö., Seferoğlu, S. ve Yağcı, E. (2004). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegema yayıncılık.
  • Ergül.R.(2016). Owerview of the Experimentation Procedures and Reflections on Science Education, Developments in Educational Sciences (pp.652-663). St.Kliment Ohridski University Press, Sofia.
  • İşman, A. (2011). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegema yayıncılık.
  • Kazu, H. ve Yeşilyurt, E. (2008). Öğretmenlerin öğretim araç-gereçlerini kullanım amaçları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (2), 175-188.
  • Kolburan Geçer, A. (2010). Teknik öğretmen adaylarının öğretim teknolojisi ve materyal geliştirme dersine yönelik deneyimleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 1-25.
  • Koşar, E., Yüksel, S., Özkılıç, R., Avcı, U., Alyaz, Y. ve Çiğdem, H. (2003). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara, Pegema yayıncılık.
  • Miles, M, B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Novak, J. ve Gowin, D.B.(1984). Learning how to Learn. (Cambridge: Cambridge University Press).
  • Özer, Ö. ve Tunca, N. (2014). Öğretmen Adaylarının Materyal Hazırlama ve Kullanmaya Yönelik Görüşleri. Route Educational and Social Science Journal. 1(3), 214-229.
  • Pekbay, C. ve Kaptan, F., 2014. Fen Eğitiminde Laboratuvar Yönteminin Etkililiği ile ilgili Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Farkındalıklarının Artırılması: Nitel Bir Çalışma. Karaelmas journal and educational science, 2, 1-11.
  • Saka, A. Z. ve Saka, A. (2005). Öğretmen adaylarının öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinde mesleki becerilerini geliştirme düzeyi: Sakarya örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,10, 81-177.
  • Usta, E. (2015). Öğretmen adaylarının öğretim materyali geliştirme süreçlerinin görsel ve mesaj tasarımı ilkeleri açısından incelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi,
  • Yelken Yanpar, T. (2009). Öğretmen adaylarının portfolyoları üzerinde grup olarak yaratıcılık temelli materyal geliştirmenin etkileri. Eğitim ve Bilim, 34 (153), 83-98.
  • YÖK (Yüksek Öğretim Kurumu). (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. 26.11.2014 tarihinde www.yok.gov.tr adresinden alınmıştır. Web-erişim: https://www.yok.gov.tr/documents/10279/1(1), 1-14.

ÖĞRETMEN ADAYLARININ FİZİK/KİMYA DERSLERİNİN ÖĞRETİMİNDE MATERYAL TASARLAMAYA YÖNELİK ÖZ DEĞERLENDİRMELERİ

Yıl 2020, Cilt: 33 Sayı: 3, 696 - 714, 07.12.2020
https://doi.org/10.19171/uefad.657739

Öz

Fizik ve kimya derslerinde anlatılan konu içeriklerine yönelik olarak materyal kullanımı, dersleri daha anlaşılır hale getirmektedir. Bu dersler hem bilişsel hem de psikomotor becerilerin harmanlandığı bir yapıdadır. Bu nedenle araştırmada, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesinde formasyon eğitimi alan fizik ve kimya öğretmen adayları ile çalışılarak, fizik/kimya derslerinde lise müfredatında yer alan ve genellikle öğrencilerin anlamakta güçlük çektiği bazı konuların gerektirdiği ilgili materyalleri bulma, materyal hazırlama ve etkili kullanmaya yönelik olarak öz değerlendirme yapmaları istenmiştir. Bu amaçla on hafta süren bir uygulama ile öğrencilerden anlatacakları konular ile ilişkili olacak materyal örnekleri hazırlamaları ve sunmaları istenmiştir. On haftalık uygulamaların sonunda, ilgili materyalleri bulmak, materyal hazırlamak ve bunları etkin bir şekilde kullanmak ile ilgili öz değerlendirmeler yapmaları da istenmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından hazırlanan materyal hazırlama ve sunma sürecine yönelik 9 adet açık uçlu soru içeren, öz değerlendirme formları verilmiş ve öğretmen adaylarının bu formları doldurmaları sağlanmıştır. Formlarda öğretmen adaylarının poster, power-point sunusu, çalışma yaprağı hazırlama orijinal materyal tasarlama, deney tasarlayıp yapma, proje konusu belirleme gibi konulardaki yeterliliklerini değerlendirmeleri istenmiştir. Öğretmen adaylarının verdiği cevaplardan, nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi metodu kullanılarak kod, kategori ve temalar belirlenerek analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının genellikle etkinlik / deney tasarlama ve hazırlama konusunda daha fazla zorluk yaşadıklarını ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Acer, D. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının materyal geliştirme dersine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 10(2), 421-429.
  • Aksüt, P. ve Bahar, M. (2017). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Zihinsel Yapısına İlişkin Tanılayıcı Bir Çalışma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (2), 526-549.
  • Aydoğdu, B., Tatar, N., Yıldız, E. ve Buldur, S., (2012). İlköğretim Öğrencilerine Yönelik Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(3), 292-311.
  • Bozdoğan, A. (2007). Fen bilgisi öğretiminde çalışma yaprakları ile öğretimin öğrencilerin fen bilgisi tutumuna ve mantıksal düşünme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş. ve Demirel, Ş. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Çelik, H. ve Özbek, G .(2013). 7E Öğretim modelinin hipotez kurma ve değişken belirleme becerileri üzerine etkisi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 31, 13-23.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Demirel, Ö., Seferoğlu, S. ve Yağcı, E. (2004). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegema yayıncılık.
  • Ergül.R.(2016). Owerview of the Experimentation Procedures and Reflections on Science Education, Developments in Educational Sciences (pp.652-663). St.Kliment Ohridski University Press, Sofia.
  • İşman, A. (2011). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegema yayıncılık.
  • Kazu, H. ve Yeşilyurt, E. (2008). Öğretmenlerin öğretim araç-gereçlerini kullanım amaçları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (2), 175-188.
  • Kolburan Geçer, A. (2010). Teknik öğretmen adaylarının öğretim teknolojisi ve materyal geliştirme dersine yönelik deneyimleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 1-25.
  • Koşar, E., Yüksel, S., Özkılıç, R., Avcı, U., Alyaz, Y. ve Çiğdem, H. (2003). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara, Pegema yayıncılık.
  • Miles, M, B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Novak, J. ve Gowin, D.B.(1984). Learning how to Learn. (Cambridge: Cambridge University Press).
  • Özer, Ö. ve Tunca, N. (2014). Öğretmen Adaylarının Materyal Hazırlama ve Kullanmaya Yönelik Görüşleri. Route Educational and Social Science Journal. 1(3), 214-229.
  • Pekbay, C. ve Kaptan, F., 2014. Fen Eğitiminde Laboratuvar Yönteminin Etkililiği ile ilgili Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Farkındalıklarının Artırılması: Nitel Bir Çalışma. Karaelmas journal and educational science, 2, 1-11.
  • Saka, A. Z. ve Saka, A. (2005). Öğretmen adaylarının öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinde mesleki becerilerini geliştirme düzeyi: Sakarya örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,10, 81-177.
  • Usta, E. (2015). Öğretmen adaylarının öğretim materyali geliştirme süreçlerinin görsel ve mesaj tasarımı ilkeleri açısından incelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi,
  • Yelken Yanpar, T. (2009). Öğretmen adaylarının portfolyoları üzerinde grup olarak yaratıcılık temelli materyal geliştirmenin etkileri. Eğitim ve Bilim, 34 (153), 83-98.
  • YÖK (Yüksek Öğretim Kurumu). (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. 26.11.2014 tarihinde www.yok.gov.tr adresinden alınmıştır. Web-erişim: https://www.yok.gov.tr/documents/10279/1(1), 1-14.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevgül Çalış 0000-0002-5195-3210

Nimet Ergül 0000-0001-9901-6798

Yayımlanma Tarihi 7 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 10 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 33 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çalış, S., & Ergül, N. (2020). SELF-ASSESSMENT OF PRESERVICE TEACHERS ABOUT DESIGNING MATERIALS FOR PHYSICS AND CHEMISTRY COURSES. Journal of Uludag University Faculty of Education, 33(3), 696-714. https://doi.org/10.19171/uefad.657739