This descriptive study aims to present a bibliometric analysis of research published between 1957 and 2020 on the personality traits of gifted individuals. An electronic search was conducted with Web of Science indexes on June 20, 2020, between 10:00 and 15:00 (GMT +3) without year and language restrictions. This electronic search yielded 321 studies meeting the inclusion criteria. The most frequent language of publication was English (n = 272), and the most frequent country of publication was the USA (n = 131). The number of authors of the 321 documents was 615, and the number of citations was 3,921 (mean annual citation number = 63). 2017 had the highest frequency of publication (n = 29, 9%). The most common Web of Science category was Educational Psychology (f = 98, 30.5%), the most common document type was research article (f = 262, 81.6%), and the most frequently encountered journal Gifted Child Quarterly (between 1971-2017, f = 37,12%). Johns Hopkins University was the most frequent source of the research (n = 11, 3.4%). Findings show that there has been an expansion in the subject network and interdisciplinary studies with a quantitative increase in the last 10 years. As a result of the bibliometric mapping of the studies, it can be said that the studies have just completed the Baconian (basic research and routine studies) period and have passed to the Newtonian (in-depth study and expansion) period.
Bu betimsel araştırma üstünlerin kişilik özellikleri üzerine 1957-2020 yılları arasında yayınlanan araştırmaların bibliyometrik analizidir. Tüm Web of Science (WoS) indekslerinde 20 Haziran 2020 tarihinde 10:00-15:00 (GMT +3) saatleri arasında yıl ve dil kısıtlaması olmadan tarama yapılmıştır. Bu tarama sonucunda, dahil etme kriterlerine uyan toplam 321 araştırmaya ulaşılmıştır. Çalışmaların en sık yayınlandığı dil İngilizce (n = 272), en sık yayınlandığı ülke Amerika Birleşik Devletleri’dir (n = 131). Ulaşılan dokümanlardaki toplam yazar sayısı 615, toplam atıf sayısı ise 3.921'dir (yıllık ortalama atıf sayısı = 63). 1957-2020 aralığında en sık yayın yapılan yıl 2017’dir (n = 29, %9). En sık karşılaşılan WoS kategorisi Eğitim Psikolojisi (f = 98, %30,5), en sık karşılaşılan doküman tipi Makale (f = 262, %81,6) en sık karşılaşılan dergi Gifted Child Quarterly (1971-2017 arası, f = 37, %12) olarak bulunmuştur. Toplam 345 farklı kurumdan, Johns Hopkins Üniversitesi en sık yayın adresli üniversitedir (n = 11, %3,4). Elde edilen bulgulardan yola çıkıldığında, son 10 yıldaki nicel artışla birlikte, konu ağında ve disiplinler arası çalışmalarda genişleme görülmüştür. Araştırmaların bibliyometrik haritalaması sonucunda, üstün zekâ-kişilik çalışmalarının, Baconcu (temel araştırmalar ve rutin incelemeler) dönemi henüz tamamlayıp, Newtoncu (derinlemesine incelenme ve genişleme) döneme geçiş yaptığı söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Eylül 2021 |
Gönderilme Tarihi | 22 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 30. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Özel Sayısı |