Adopting diversity, inclusion and acceptance at an early age is important for all children, especially pre-school children. Picture children's books are an indispensable tool that can help them on this subject. Picture children’s books with inclusive elements have the potential to increase understanding among children and improve social relations. The scanning-descriptive method was used in this study. A book review form developed by researchers was implemented on the 39 translated children’s picture books which were published between 2014-2020 years in Turkey. With the book review form, the tags, inclusive education elements and character features of the books were examined. The study group of the research was determined using the appropriate sampling method. It was determined that 23 out of 39 books examined have an element of inclusive education. It was seen that the most used inclusive education item is the difference in appearance. Other elements identified in the books are disability, age and peer bullying. It was found that the gender and race items are included the least. Changes in the family (death, divorce, adoption, moving, immigration, remarriage), color, language, religion, sexual orientation, economic level and place of residence were not encountered. Suggestions were made in line with the findings.
Picture children’s books Inclusiveness Inclusive education Early childhood education
Erken yaşlarda çeşitliliği, katılımı ve kabulü benimsemek başta okul öncesi yaştaki çocuklar olmak üzere tüm çocuklar için önemlidir. Resimli çocuk kitapları onlara bu konuda yardımcı olabilecek vazgeçilmez bir araçtır. Kapsayıcı ögeler içeren resimli çocuk kitapları çocuklar arasındaki anlayışı artırma ve sosyal ilişkileri geliştirme potansiyeline sahiptir. Bu araştırmada tarama-betimleyici yöntem kullanılmıştır. 2014-2020 yılları arasında Türkiye’de yayınlanan 39 adet resimli çeviri çocuk kitabına araştırmacılar tarafından geliştirilen kitap inceleme formu uygulanmıştır. Kitap inceleme formu ile kitapların künyesi, kapsayıcı eğitim ögeleri ve karakter özellikleri incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu uygun örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. İncelenen 39 kitabın 23’ünde kapsayıcı eğitim ögesi olduğu belirlenmiştir. En çok kullanılan kapsayıcı eğitim ögesinin dış görünüş farklılığı olduğu görülmüştür. Kitaplarda belirlenen diğer ögeler özel gereksinim, yaş ve akran zorbalığıdır. En az cinsiyet ve ırk ögesine yer verildiği bulunmuştur. Ailede yaşanan değişimler (ölüm, boşanma, evlat edinme, taşınma, göçmenlik, yeniden evlenme), renk, dil, din, cinsel yönelim, ekonomik düzey ve yerleşim yeri ögelerine rastlanmamıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda öneriler sunulmuştur.
Resimli çocuk kitapları Kapsayıcılık Kapsayıcı eğitim Erken çocukluk eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1 |