Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CONCEPTUAL STUDY OF THE RELATIONSHIP BETWEEN BEHAVIORAL ECONOMICS AND CONSUMER BEHAVIOR

Yıl 2023, , 34 - 53, 31.12.2023
https://doi.org/10.57085/ufebud.1359862

Öz

Economic economics, which is a technology used in the latest economics science, cannot be mentioned about the process of eliminating which factor from the design. In this direction, the essence of Classical economics can save time to add a new dimension to the concept of Homo-economic. An approach in this direction is decision making and so on. He says that he can't give confirmation because it's thought with him. This study will explain similarly differing characteristics with regard to economic and psychological relationships.

Kaynakça

  • Aksoy, T. ve Şahin, I. (2015). Belirsizlik Altında Karar Alma: Geleneksel ve Modern Yaklaşımlar. İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi, 2(2), 1-28.
  • Alkan, O (2020). Davranışsal İktisadın Ana Akım İktisatla İlişkisi: Tüketici Davranışları Bağlamında Bir Değerlendirme Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü İktisat Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Arman Zengi, C. (2022). Davranışsal iktisat bağlamında, demografik farklılıkların tüketici davranışlarına etkisi: Aydın ilinde bir uygulama, Doktora tezi.
  • Ariely, D. (2010). Akıldışı ama öngörülebilir. Optimist Yayın Grubu.
  • Ashraf, N., Camerer, C. F., & Loewenstein, G. (2005). Adam Smith, behavioral economist. Journal of economic perspectives, 19(3), 131-145.
  • Altunöz, U., ve Altunöz, H. (2016). Davranışsal ekonomi (nörofinans). Baskı. Ankara: Şeçkin Yayıncılık.
  • Asch, S. E. (1956). Studies of Independence and Conformity: I. A Minority of One Against a Unanimous Majority. Psychological Monographs: General and Applied, 70(9), s. 1-70.
  • Allen, Franklin & Santomero, Anthony (1998). Tthe Theory of Financial İntermediation, Journal of Banking and Finance, 21. 1461-1485.
  • Akboz, A. (2019). Davranışsal iktisat bağlamında internetten yapılan alışverişlerde tüketici davranışlarının incelenmesi: Mersin örneği (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Akerlof, G.A. (1970). The market for lemons: Quality, uncertainty and the market mechanism. The Quarterly Journal of Economics. 84(3): 488- 500.
  • Bilir, İ. (2021). Davranışsal iktisat çerçevesinde tüketici davranışlarının incelenmesi: Adıyaman ili örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Adıyaman Üniversitesi, Adıyaman.
  • Bréban, L., & Lapidus, A. (2019). Adam Smith on lotteries: an interpretation and formal restatement. The European Journal of the History of Economic Thought, 26(1), 157-197.
  • Çağlar, İ. ve Kılıç, S. (2005). Pazarlama. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Çakır, H. A., ve Kılıç, B. (2020). Turistlerin Satın Alma Güdülerinin Klasik Tüketici Davranış Modelleri Kapsamında Değerlendirilmesi. Journal Of Tourısm And Gastronomy Studıes. 8(1) 645-659.
  • Deliktaş, Ö. D. (2018) Koşullanma Çalışmalarında Bir Model Organizma: Drosophila Melanogaster. TÜBAV Bilim Dergisi, 11(4), 14-21.
  • Erdoğan H (2018), Tüketici Satın Alma Davranışında Marka Menşei Bilinci: Türkiye Örneği, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Erman, S. (2019). Davranışsal iktisat bağlamında tüketici davranışlarının incelenmesi: Çevre dostu tüketim örneği Yıldız teknik üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Frid-Nielsen, S. S., & Jensen, M. D. (2021). Maps of behavioural economics: Evidence from the field. Journal of Interdisciplinary Economics, 33(2), 226-250.
  • Gluck, M. A., Mercado, E., & Myers, C. E. (2008). Learning and memory: From brain to behavior (p. 640). New York: Worth Publishers.
  • Graham, R.J. (1981). The Role of Perception of Time in Consumer Research. Journal of Consumer Research, 7 (4), 335-342.
  • Kahneman, Daniel & Tversky, Amos (1979), Prospect Theory: An Anlysis of Decision under Risk, Econometrica, 47(2) 270-273.
  • Kurt, M. (2019). Tüketici davranışlarının davranışsal iktisat açısından açıklanması: Batman Üniversitesi örneği (Master's thesis, Batman Üniversitesi).
  • Kotler, P., (1965). Behavioral Models for Analyzing Buyers. Journal of Marketing, Vol. 29 (October,1965), 37- 45.
  • Lantos, P., G. (2012). Using Theories of Consumer Behavior in the Search for the Meaning of Life. Christian Business Academy Review, 7, 33-40.
  • Samson, A. (2014) An introduction to behavioral economics. The behavioral economics guide, 1-12.
  • Savaşkan, E. (2020). Davranışsal ekonomi yaklaşımında yönetim ve karar verme olgusu. Turizm Ekonomi ve İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(1), 61-72.
  • Yürük, S. (2017). Davranışsal iktisat bağlamında tüketici davranışlarının incelenmesi: Örnek çıpalama uygulaması (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Solak, T. (2019). Davranışsal iktisat ve bireylerin karar verme sürecinde ortaya çıkan gizli tuzaklar üzerine bir inceleme Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler, Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Sonkaya, M. (2022). Davranışsal iktisat perspektifinde tüketici davranışlarının incelenmesi: Otomobil satın alma örneği Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Şahin, G. (2021). Çerçeveleme Etkisi: Asya Hastaliği Probleminin Gerçeğe Dönüşü Covid 19 Problemi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(3), 734-741.
  • Tomak, S. (2009). Girişimci hevristikleri: Bir kavramsal çözümleme. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 145-166.
  • Tversky, A., & Kahneman, D. (1981). The framing of decisions and the psychology of choice. Science, 211(4481), 453– 458. https://doi.org/10.1126/science.7455683
  • Thaler, R. H. (1999). Mental accounting matters. Journal of Behavioral decision making, 12(3), 183-206.
  • Tuzcuoğlu, N. (1995). Psı̇kanalı̇z Kuramı ve Özellı̇klerı̇. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(7), 275-285.
  • Tatlıdil, R. ve Oktav, M. (1992). Pazarlama Yönetimi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Matbaası.
  • Uysal, Ö. (2012). Parasal Büyüme Modellerinin Sürdürülebilir Büyüme Bağlamında Sınıflandırılması. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4(3), 111-119.
  • Yıldırım, İ. Asimetrik bilgi (2009): Finansal piyasalardan sonra siyaset ve bürokraside durumu, sakıncaları ve tedbirler. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(55), 217-230.

TÜKETİCİ DAVRANIŞLARININ DAVRANIŞSAL İKTİSAT ÖZELİNDE KAVRAMSAL AÇIDAN İNCELENMESİ

Yıl 2023, , 34 - 53, 31.12.2023
https://doi.org/10.57085/ufebud.1359862

Öz

Son yıllarda iktisat biliminde sıkça kullanılan bir alt bilim olan davranışsal iktisat, bireylerin tüketim kararları vermesinde hangi faktörlerin etkili olduğu ve tüketicilerin tüketim kararları alırken rasyonel olmadığı konusunu ele alır. Bu doğrultuda Klasik iktisadın özünü oluşturan Homo-economics kavramına yeni bir boyut kazandırarak bireylerin her zaman rasyonel olmayacağını söylemektedir. Bu doğrultuda davranışsal iktisat bireylerin karar verme sürecinde psikolojik, sosyolojik, kültürel vb. gibi durumlarında dikkate alarak her zaman doğru kararlar veremeyeceğini söylemektedir. Bu çalışma iktisat ve psikoloji arasındaki ilişkinin geleneksel iktisat bağlamında benzer ve farklı özellikleri dikkate alınarak açıklanacaktır.

Kaynakça

  • Aksoy, T. ve Şahin, I. (2015). Belirsizlik Altında Karar Alma: Geleneksel ve Modern Yaklaşımlar. İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi, 2(2), 1-28.
  • Alkan, O (2020). Davranışsal İktisadın Ana Akım İktisatla İlişkisi: Tüketici Davranışları Bağlamında Bir Değerlendirme Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü İktisat Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Arman Zengi, C. (2022). Davranışsal iktisat bağlamında, demografik farklılıkların tüketici davranışlarına etkisi: Aydın ilinde bir uygulama, Doktora tezi.
  • Ariely, D. (2010). Akıldışı ama öngörülebilir. Optimist Yayın Grubu.
  • Ashraf, N., Camerer, C. F., & Loewenstein, G. (2005). Adam Smith, behavioral economist. Journal of economic perspectives, 19(3), 131-145.
  • Altunöz, U., ve Altunöz, H. (2016). Davranışsal ekonomi (nörofinans). Baskı. Ankara: Şeçkin Yayıncılık.
  • Asch, S. E. (1956). Studies of Independence and Conformity: I. A Minority of One Against a Unanimous Majority. Psychological Monographs: General and Applied, 70(9), s. 1-70.
  • Allen, Franklin & Santomero, Anthony (1998). Tthe Theory of Financial İntermediation, Journal of Banking and Finance, 21. 1461-1485.
  • Akboz, A. (2019). Davranışsal iktisat bağlamında internetten yapılan alışverişlerde tüketici davranışlarının incelenmesi: Mersin örneği (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Akerlof, G.A. (1970). The market for lemons: Quality, uncertainty and the market mechanism. The Quarterly Journal of Economics. 84(3): 488- 500.
  • Bilir, İ. (2021). Davranışsal iktisat çerçevesinde tüketici davranışlarının incelenmesi: Adıyaman ili örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Adıyaman Üniversitesi, Adıyaman.
  • Bréban, L., & Lapidus, A. (2019). Adam Smith on lotteries: an interpretation and formal restatement. The European Journal of the History of Economic Thought, 26(1), 157-197.
  • Çağlar, İ. ve Kılıç, S. (2005). Pazarlama. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Çakır, H. A., ve Kılıç, B. (2020). Turistlerin Satın Alma Güdülerinin Klasik Tüketici Davranış Modelleri Kapsamında Değerlendirilmesi. Journal Of Tourısm And Gastronomy Studıes. 8(1) 645-659.
  • Deliktaş, Ö. D. (2018) Koşullanma Çalışmalarında Bir Model Organizma: Drosophila Melanogaster. TÜBAV Bilim Dergisi, 11(4), 14-21.
  • Erdoğan H (2018), Tüketici Satın Alma Davranışında Marka Menşei Bilinci: Türkiye Örneği, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Erman, S. (2019). Davranışsal iktisat bağlamında tüketici davranışlarının incelenmesi: Çevre dostu tüketim örneği Yıldız teknik üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Frid-Nielsen, S. S., & Jensen, M. D. (2021). Maps of behavioural economics: Evidence from the field. Journal of Interdisciplinary Economics, 33(2), 226-250.
  • Gluck, M. A., Mercado, E., & Myers, C. E. (2008). Learning and memory: From brain to behavior (p. 640). New York: Worth Publishers.
  • Graham, R.J. (1981). The Role of Perception of Time in Consumer Research. Journal of Consumer Research, 7 (4), 335-342.
  • Kahneman, Daniel & Tversky, Amos (1979), Prospect Theory: An Anlysis of Decision under Risk, Econometrica, 47(2) 270-273.
  • Kurt, M. (2019). Tüketici davranışlarının davranışsal iktisat açısından açıklanması: Batman Üniversitesi örneği (Master's thesis, Batman Üniversitesi).
  • Kotler, P., (1965). Behavioral Models for Analyzing Buyers. Journal of Marketing, Vol. 29 (October,1965), 37- 45.
  • Lantos, P., G. (2012). Using Theories of Consumer Behavior in the Search for the Meaning of Life. Christian Business Academy Review, 7, 33-40.
  • Samson, A. (2014) An introduction to behavioral economics. The behavioral economics guide, 1-12.
  • Savaşkan, E. (2020). Davranışsal ekonomi yaklaşımında yönetim ve karar verme olgusu. Turizm Ekonomi ve İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(1), 61-72.
  • Yürük, S. (2017). Davranışsal iktisat bağlamında tüketici davranışlarının incelenmesi: Örnek çıpalama uygulaması (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Solak, T. (2019). Davranışsal iktisat ve bireylerin karar verme sürecinde ortaya çıkan gizli tuzaklar üzerine bir inceleme Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler, Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Sonkaya, M. (2022). Davranışsal iktisat perspektifinde tüketici davranışlarının incelenmesi: Otomobil satın alma örneği Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Şahin, G. (2021). Çerçeveleme Etkisi: Asya Hastaliği Probleminin Gerçeğe Dönüşü Covid 19 Problemi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(3), 734-741.
  • Tomak, S. (2009). Girişimci hevristikleri: Bir kavramsal çözümleme. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 145-166.
  • Tversky, A., & Kahneman, D. (1981). The framing of decisions and the psychology of choice. Science, 211(4481), 453– 458. https://doi.org/10.1126/science.7455683
  • Thaler, R. H. (1999). Mental accounting matters. Journal of Behavioral decision making, 12(3), 183-206.
  • Tuzcuoğlu, N. (1995). Psı̇kanalı̇z Kuramı ve Özellı̇klerı̇. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(7), 275-285.
  • Tatlıdil, R. ve Oktav, M. (1992). Pazarlama Yönetimi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Matbaası.
  • Uysal, Ö. (2012). Parasal Büyüme Modellerinin Sürdürülebilir Büyüme Bağlamında Sınıflandırılması. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4(3), 111-119.
  • Yıldırım, İ. Asimetrik bilgi (2009): Finansal piyasalardan sonra siyaset ve bürokraside durumu, sakıncaları ve tedbirler. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(55), 217-230.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finans
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Şeker 0009-0009-8896-3517

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Şeker, M. (2023). TÜKETİCİ DAVRANIŞLARININ DAVRANIŞSAL İKTİSAT ÖZELİNDE KAVRAMSAL AÇIDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Finansal Ekonomi Ve Bankacılık Uygulamaları Dergisi, 4(2), 34-53. https://doi.org/10.57085/ufebud.1359862