Dede
Korkut kitabı, asırlar öncesi Oğuz toplumunun ortak duygu, vicdan, akıl ve
dünya görüşüyle meydana getirmiş olduğu, tarihi, edebi, sosyolojik ve
psikolojik değeri yüksek bir eserdir. Dede Korkut kitabının bu değeri, onun
söylem ve bağlamında taşıdığı millî unsurlar ve millî motifler sayesindedir.
Kültür tarihimizin en önemli miraslarından olan bu anlatılar, genel olarak
Oğuzların düşmanları ve kendi aralarında yaptıkları mücadeleleri ele alır.
Bunlardan Basat’ın Tepegöz’ü Öldürdüğü Destan ile Duha Koca Oğlu Deli Dumrul Destanı,
ele aldığı konular bakımından diğer hikâyelerden ayrılır.
Dramatik
aksiyonu sağlayan değerler, tahkiyeye dayalı roman, hikâye, halk hikâyesi,
destan ve mesnevi gibi türlerin içerik düzleminin analiz edilip daha net
anlaşılması açısından önemlidir. Dramatik aksiyondaki entrik kurgular, ülkü
değer ve karşı değer bağlamında değerlendirildiğinde aksiyonun önemli unsurları
olan kişiler, kavramlar ve sembollerin metin içerisinde yüklendikleri
anlamların içerik analizlerinin derin yapıda ele alınması anlatıya farklı bakış
açıları getirmektedir.
Bu
çalışmada konusu bakımından Dede Korkut hikâyeleri içerisinde farklı bir yere
konumlanan Basat’ın Tepegöz’ü Öldürdüğü Destan’da dramatik aksiyonu sağlayan
değer ve göstergelerin anlatı içerisinde birbirleriyle ilişkileri ve
çatışmaları ele alınmış, anlatının iki önemli ögesi olan Basat ve Tepegöz
üzerine bir okuma demesi yapılmıştır. Çalışmada ülkü ve karşı değerler Ramazan
Korkmaz’ın KORA şeması adını verdiği üç farklı görüntü düzeyi (kişi, kavram,
sembol) bağlamında ele alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 3 |