Şehirlerin kimlikleri yüzyıllar içinde biriken kültürel belleğindeki unsurlardan faydalanarak şekillenir. Bu unsurlar hatırlanabilir imgelere dönüşerek şehri temsil eder. İmgeler şehirlerin farklı, özgün yanlarını ortaya koyar. Kastamonu’nun farkını ortaya çıkaranlardan biri İhsan Ozanoğlu’dur. İhsan Ozanoğlu, Kastamonu şehir belleğinde yeri olan, Kastamonu’yu temsil gücüne sahip bir şahsiyettir. Şehrin belleğindeki yerinden faydalanılarak heykel, okul, mezar, dernek, anma törenleri, konser, panel, sempozyum, gazete yazıları ve sanal ağlardaki paylaşımlar ile hem İhsan Ozanoğlu belleği oluşturmakta hem de İhsan Ozanoğlu imgeleştirilmeye çalışılmaktadır.
Bu makalede İhsan Ozanoğlu, Kastamonu’nun bir imgesi olarak ele alınmıştır. İhsan Ozanoğlu imgesinin “oluşum” ve “yaratma” süreçleri üzerinde durularak “yararlanama/değerlendirme” süreciyle ilgili önerilerde bulunulmuştur. Ozanoğlu’nun Kastamonu kültür belleği açısından önemli tarafını âşıklığı, halkbilimi derlemeleri, Çanakkale türküsünün oluşturduğu söylenebilir. “İhsan Ozanoğlu”nun âşıklık geleneği, anlatı geleneği, müzik geleneği ile Kastamonu kültürel belleğinin hatırlanması ve aktarılmasında bir imge olarak işlevsel olduğu görülmüştür. İmgeler aynı zamanda ekonomik bir değere de sahiptir. Ozanoğlu, Kastamonu’yu çağrıştıran bir imge olarak şehrin tanıtımında ve ekonomik bir gelir elde etmede fayda sağlayacaktır.
İhsan Ozanoğlu’nun, mekânlara adı verilerek, eserleri yayımlanarak, bilimsel etkinlikler ve anma etkinlikleri düzenlenerek, yazılı ve sosyal medya araçlarıyla güncel tutularak Kastamonu’nun imgesi olma sürecine girdiği görülmektedir. Kastamonu birçok imge üretebilecek bir belleğe sahiptir. Kastamonu şehir kimliği sahip olduğu kültürel bellekten hareketle güçlendirilmelidir.
The identities of cities are formed by utilizing the elements in their cultural memory accumulated over the centuries. These elements represent the city by transforming into memorable images. Images reveal the different and original sides of cities. İhsan Ozanoğlu is one of the people who bring out Kastamonu's difference. İhsan Ozanoğlu is a person who has a place in the city memory of Kastamonu and has the power to represent Kastamonu. By making use of its place in the memory of the city, both the memory of İhsan Ozanoğlu and the image of İhsan Ozanoğlu are tried to be created with sculptures, schools, graves, associations, commemorations, concerts, panels, symposiums, newspaper articles and posts on virtual networks.
In this article, İhsan Ozanoğlu is considered as an image of Kastamonu. By emphasizing the "formation" and "creation" processes of İhsan Ozanoğlu's image, suggestions were made regarding the "utilization/evaluation" process. It can be said that the important aspects of Ozanoğlu in terms of Kastamonu cultural memory are his minstrelsy, folklore collections, and the folk song called Çanakkale. It has seen that “İhsan Ozanoğlu” is functional as an image in remembering and conveying the tradition of minstrelsy, narrative tradition, music tradition and Kastamonu’s cultural memory. Images also have an economic value. Ozanoğlu, as an image reminiscent of Kastamonu, will be beneficial in the promotion of the city and in generating an economic income.
It has seen that İhsan Ozanoğlu image joined the process of becoming the image of Kastamonu by naming the places, publishing his works, organizing scientific and commemorative events, and keeping them up to date with written and social media tools. Kastamonu has a memory that can produce many images. Kastamonu city identity should be strengthened based on its cultural memory.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Halk Bilimi |
Bölüm | Özgün Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2021 |
Gönderilme Tarihi | 3 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 7 |