Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hastalık, Acı ve Albert Camus’nün Veba’sında Duyguların Toplumsal İnşası

Yıl 2023, , 104 - 126, 04.10.2023
https://doi.org/10.52613/ujhc.1274829

Öz

Hastalık nedeniyle çekilen bedensel acılar duygulara da yansımaktadır. Öznel varsaydığımız duygularımız bir yandan da kolektivite içerisinde oluşmaktadır. Albert Camus’nün 1940’lı yıllarda Cezayir’de geçen \textit{Veba} adlı romanında salgın hastalık nedeniyle Oran kentinin dış dünyaya kapanması, doktor Rieux ve arkadaşlarının salgın hastalığa karşı mücadeleleri anlatılmaktadır. Romanda yaşanan toplumsal, siyasi ve medikal/tıbbi durumlara yönelik bireylerin tepkilerinde farklılıklar görüldüğü gibi toplumsal olarak öne çıkan bir takım duygusal ortaklıklar da bulunmaktadır. Veba nedeniyle bir felaket yaşanmıştır ve bunun duyguları etkilememesi mümkün değildir. Duygular, düşünce ve mantığın karşıtı pozisyonda yer almadığı kabulüyle, bedenleri de bir yandan şekillendirmektedir. Romanda ‘başkalarının acısına’ tanık olmak ve hastalığa dair önlemler neticesinde karantinalar, kentin kapanması hatta enfeksiyon bulaşır endişesiyle mektup gönderememek bireylerin kolektif birtakım duygularını tetiklemiştir. Bu duygulardan özellikle özgürlük, sürgün ve nostalji üzerinde durulacaktır. Edebiyatta veba ve hastalık nedeniyle hissedilen acının metinlerarası \textit{(intertextuality)} bir şekilde ve Bakhtin’in diyaloji kavramı temel alınarak özneler arasında dolaşımına da imkan verdiği tartışılmaktadır. Salgın bir hastalık belirli bir yer ve mekânda oluşsa da bu hastalığın temsille sınırlan(a)mayan acısının edebiyat ve gerçek hayat arasındaki keskin sınırları bozduğu görülmektedir.

Destekleyen Kurum

Bulunmamaktadır

Proje Numarası

Bulunmamaktadır

Teşekkür

Bulunmamaktadır

Kaynakça

  • Adorno, T.W. ve Horkheimer, M (2014). Aydınlanmanın Diyalektiği. Nihat Ülner ve Elif Öztarhan Karadoğan (Çev.). İstanbul: Kabalcı.
  • Ahmed, S. (2015). Duyguların Kültürel Politikası. Sultan Komut (Çev). İstanbul:Sel.
  • Aktulum, K. (2000). Metinlerarası İlişkiler. Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Arendt, H. (2012). Geçmişle Gelecek Arasında. Bahadır Sina Şener (Çev). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bakhtin, M. (2001). Karnavaldan Romana: Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine Seçme Yazılar Sibel Irzık (Der). Cem Soydemir (Çev). İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Berlin, I. (2007). İki özgürlük kavramı. Liberal Düşünce, 12(45), 59-72.
  • Bezirci, Asım (1985). Önsöz. Jean Paul Sartre, Varoluşçuluk. İstanbul: Say Yayınları, 7-21.
  • Boddice, R. (2014). Introduction:Hurt Feelings. Rob Boddice (Ed.), Pain and Emotion in Modern History. New York: Palgrave, 1-16.
  • Bozok, N. (2019). Edebiyat hastalıkları yaşama döndürebilir mi? Peride celal’in üç yirmidört saat romanı örneği. Fe Dergi, 11 (1), 77-88.
  • Breton, le D. (2010). Acının Antropolojisi. İsmail. Yerguz (Çev). İstanbul: Sel.
  • Bulut, F. (2018). Metinlerarasılık kavramının kuramsal çerçevesi. Edebi Eleştiri Dergisi, 3 (1), 1-19.
  • Büyükçam, S. F. ve Zorlu, T. (2020). Mimarlık ve metinlerarasılık: Kasımpaşa tuz ambarı'nda metinlerarası İzler. Sanat ve Tasarım Dergisi, 10(1), 154-172. 10.20488/sanattasarim.830791
  • Camus, A. (1998). Veba. Nedret Tanyolat Öztokat (Çev). İstanbul: Can Yayınları.
  • Camus, A. (2021). Yaratma Tehlikesi. Alper Bakım (Çev). İstanbul:Can Yayınları.
  • Cassin, B. (2018). Nostalji: İnsan Ne Zaman Evindedir? (1. Baskı) (S. Kıvrak Çev.). İstanbul:Kolektif Kitap
  • Cooke, J. (2009). Legacies of Plague in Literature, Theory and Film (1st Ed.).Basingstoke: Palgrave.
  • Coşkun, S. (2015). Varoluşçuluk ve Özgürlük Problemi. Felsefe Dünyası, (61), 80-105.
  • Han-C. B. (2022). Palyatif Toplum: Günümüzde Acı. Haluk Barışcan (Çev). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kuçuradi, İ. (1986). Özgürlük kavramı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,1 (1), 27-34.
  • Özlü, T. (2001). Yaşamın Ucuna Yolculuk. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Picon, G. (1985). Jean-Paul Sartre, Varoluşçuluk. Asım Bezirci (Çev.). İstanbul: Say Yayınları,37-50.
  • Said, E. (2016) [1999]. Kış Ruhu. Tuncay Birkan (Çev). İstanbul:Metis.
  • Sleasman, Brent C. (2011). Albert Camus’s Philosophy of Communication: Making Sense In An Age of Absurdity. Amherst, New York: Cambria Press.
  • Steel, D. (1981). Plague writing: From boccaccio to Camus. European Studies, xi, 88-110.
  • Turner, B. (2022). Vulnerability and existence theory in catastrophic times. Journal of Classical Sociology, 22(1), 90-94.
  • Türkbay, R. A. ve Polat, F. (2011). Neoliberalizmde özgürlük paradoksu ve sosyal haklar, .Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 8, 85-97.
  • Yıldıztaş, B. (2010). Jean Paul Sartre’da ve Albert Camus’da Özgürlük Kavramı. İstanbul: Maltepe Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Zweig, S. (1984). Dünün Dünyası Bir Avrupalının Anıları. Gülperi Sert (Çev.) İstanbul:Can Yayınları.

Illness, Pain and Social Construction of Emotions in Albert Camus’ the Plague

Yıl 2023, , 104 - 126, 04.10.2023
https://doi.org/10.52613/ujhc.1274829

Öz

The physical pain caused by the illness also reflected in the emotions. Our emotions, which we consider to be subjective, are also formed from within the collectivity. In Albert Camus' novel \textit{The Plague}, which takes place in Algeria in the 1940s, the closure of the city of Oran and the struggles of the doctor Rieux and his friends against the epidemic are narrated. In the novel, there are differences in the reactions of individuals in response to social, political, and medical situations, as well as some socially prominent emotional partnerships. There has been a disaster due to the plague, and it is impossible for emotions not to be affected. Emotions also shape bodies, assuming that emotions do not take place in the position against thought and logic. As a result of the measures against the plague, we witnessed the "pain of others" in the novel that quarantines, the closure of the city and even not being able to send a letter in case of transmission of infection triggered some collective feelings of the individuals. This analysis will highlight the prominence of certain emotions, with particular emphasis placed on freedom, exile, and nostalgia. It is argued that the pain felt due to plague and illness in literature also allows the circulation between subjects in an intertextual way and with Bakhtin's concept of dialogy. Even though an epidemic disease occurs in a certain place and space, it is seen that the pain of illness, which cannot be limited to representation, disrupts the sharp boundaries between literature and real life.

Proje Numarası

Bulunmamaktadır

Kaynakça

  • Adorno, T.W. ve Horkheimer, M (2014). Aydınlanmanın Diyalektiği. Nihat Ülner ve Elif Öztarhan Karadoğan (Çev.). İstanbul: Kabalcı.
  • Ahmed, S. (2015). Duyguların Kültürel Politikası. Sultan Komut (Çev). İstanbul:Sel.
  • Aktulum, K. (2000). Metinlerarası İlişkiler. Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Arendt, H. (2012). Geçmişle Gelecek Arasında. Bahadır Sina Şener (Çev). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bakhtin, M. (2001). Karnavaldan Romana: Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine Seçme Yazılar Sibel Irzık (Der). Cem Soydemir (Çev). İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Berlin, I. (2007). İki özgürlük kavramı. Liberal Düşünce, 12(45), 59-72.
  • Bezirci, Asım (1985). Önsöz. Jean Paul Sartre, Varoluşçuluk. İstanbul: Say Yayınları, 7-21.
  • Boddice, R. (2014). Introduction:Hurt Feelings. Rob Boddice (Ed.), Pain and Emotion in Modern History. New York: Palgrave, 1-16.
  • Bozok, N. (2019). Edebiyat hastalıkları yaşama döndürebilir mi? Peride celal’in üç yirmidört saat romanı örneği. Fe Dergi, 11 (1), 77-88.
  • Breton, le D. (2010). Acının Antropolojisi. İsmail. Yerguz (Çev). İstanbul: Sel.
  • Bulut, F. (2018). Metinlerarasılık kavramının kuramsal çerçevesi. Edebi Eleştiri Dergisi, 3 (1), 1-19.
  • Büyükçam, S. F. ve Zorlu, T. (2020). Mimarlık ve metinlerarasılık: Kasımpaşa tuz ambarı'nda metinlerarası İzler. Sanat ve Tasarım Dergisi, 10(1), 154-172. 10.20488/sanattasarim.830791
  • Camus, A. (1998). Veba. Nedret Tanyolat Öztokat (Çev). İstanbul: Can Yayınları.
  • Camus, A. (2021). Yaratma Tehlikesi. Alper Bakım (Çev). İstanbul:Can Yayınları.
  • Cassin, B. (2018). Nostalji: İnsan Ne Zaman Evindedir? (1. Baskı) (S. Kıvrak Çev.). İstanbul:Kolektif Kitap
  • Cooke, J. (2009). Legacies of Plague in Literature, Theory and Film (1st Ed.).Basingstoke: Palgrave.
  • Coşkun, S. (2015). Varoluşçuluk ve Özgürlük Problemi. Felsefe Dünyası, (61), 80-105.
  • Han-C. B. (2022). Palyatif Toplum: Günümüzde Acı. Haluk Barışcan (Çev). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kuçuradi, İ. (1986). Özgürlük kavramı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,1 (1), 27-34.
  • Özlü, T. (2001). Yaşamın Ucuna Yolculuk. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Picon, G. (1985). Jean-Paul Sartre, Varoluşçuluk. Asım Bezirci (Çev.). İstanbul: Say Yayınları,37-50.
  • Said, E. (2016) [1999]. Kış Ruhu. Tuncay Birkan (Çev). İstanbul:Metis.
  • Sleasman, Brent C. (2011). Albert Camus’s Philosophy of Communication: Making Sense In An Age of Absurdity. Amherst, New York: Cambria Press.
  • Steel, D. (1981). Plague writing: From boccaccio to Camus. European Studies, xi, 88-110.
  • Turner, B. (2022). Vulnerability and existence theory in catastrophic times. Journal of Classical Sociology, 22(1), 90-94.
  • Türkbay, R. A. ve Polat, F. (2011). Neoliberalizmde özgürlük paradoksu ve sosyal haklar, .Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 8, 85-97.
  • Yıldıztaş, B. (2010). Jean Paul Sartre’da ve Albert Camus’da Özgürlük Kavramı. İstanbul: Maltepe Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Zweig, S. (1984). Dünün Dünyası Bir Avrupalının Anıları. Gülperi Sert (Çev.) İstanbul:Can Yayınları.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selin Önen 0000-0001-8895-181X

Proje Numarası Bulunmamaktadır
Erken Görünüm Tarihi 6 Ağustos 2023
Yayımlanma Tarihi 4 Ekim 2023
Kabul Tarihi 21 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Önen, S. (2023). Hastalık, Acı ve Albert Camus’nün Veba’sında Duyguların Toplumsal İnşası. Universal Journal of History and Culture, 5(2), 104-126. https://doi.org/10.52613/ujhc.1274829
Creative Commons License
The published articles in UJHC are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.